وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 1 شهريور 1393 ساعت 15:15   |   کد مطلب: 9117
تولد حکیم هزاره‌ها روزی که به نام همدان ثبت شد
سالروز تولد حکیم هزاره ها شیخ ابوعلی سینا، روزی است که به یمن تولد این فیلسوف بزرگ با عنوان" روز همدان" نامگذاری شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا در یکی از میادین اصلی همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران حال و هوای خاصی به این شهر بخشیده و هر ساله گردشگران زیادی از آرامگاه شیخ الرییس ابوعلی سینا بازدید می کنند.
آرامگاه بوعلی سینا در همدان موجب شد که روز یکم شهریور همزمان با تولید حکیم هزاره ها به نام روز همدان نامگذاری شود تا در این روز با اجرای برنامه های متنوع توسط مسوولان مرتبط فرهنگی بتوان این شهر تاریخی و گردشگری را بیشتر برای مردم سایر نقاط ایران و کشورهای خارجی معرفی کرد.
ابوعلی حسین بن عبداللَّه بن سینا یکم شهریور 359 هجری خورشیدی در روستای خورمیثن مکانی میان بلخ و بخارا دیده به جهان گشود و بعدها به حجه الحق و شیخ الرییس شهرت یافت و پدرش عبدالله وزیر مالیه سلطان نوح بن منصور بود.
ابن سینا از پنج سالگی نزد پدرش حساب، ریاضیات، روخوانی قرآن، صرف و نحو ‏زبان عربی را فراگرفت و از همان ابتدا برای کسب دانش شوق و اشتیاق فراوانی داشت پس از ‏چندی به مکتب رفت و در 10 سالگی قرآن را حفظ کرد.
ابوعلی در 20 سالگی شروع به نوشتن کرد و مجموعه ای در 10 جلد به نام حاصل و محصول را به رشته تحریر ‏درآورد و دو کتاب یکی در باب اخلاق با عنوان البر و الائم و دیگری در باب ‏فلسفه به نام حکمت عروضی را در 21 جلد نگاشت.
ابن سینا نخست به آموختن قرآن و ادبیات پرداخت و ده ساله بود که همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت بطوریکه باعث شگفتی دیگران شده بود.
ابن سینا 18 سال داشت که در منطق ، طبیعیات و ریاضیات چیره دست بوده و آنگاه بر الهیات روی آورده و به خواندن کتاب متافیزیک (مابعدالطبیعه) ارسطو پرداخت.
از بوعلی سینا 238 کتاب و رساله و نامه به یادگار مانده است و او تنها حکیمی است که تقریبا همه آثارش باقی مانده و برخی به زبانهای مختلف ترجمه شده است.
گنجینه های گرانبهایی از این اندیشمند بزرگ جهان اسلام در علوم مختلف به یادگار مانده است که می توان به شفا، نجات، الاشارات والتنبیهات و حی بن یقظان در فلسفه، زاویه، اقلیدس، الارتماطیقی، علم هیات، المجسطی و جامع البدایع در ریاضی. قانون، الادویة القلبیهˈ، ˈدفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه، قولنج، تشریح الاعضا، الفصد و الاغذیه والادویهˈ در طب اشاره کرد.
سرانجام ابوعلی سینا حکیم و فیلسوف نامدار ایران و جهان اسلام پس از سال ها تحقیق و تلاش در راه علم در 28 خرداد 416 هجری خورشیدی چشم از جهان فرو بست و آرامگاه او اکنون در همدان است.
آرامگاه کنونی ابوعلی سینا به همت انجمن حفظ آثار ملی در سالهای 1330 و 1331 شمسی به مناسبت هزاره ولادت ابن سینا، به دست هوشنگ سیحون ساخته شد و در سال 1333 شمسی طی کنگره شکوهمندی که عده زیادی از دانشمندان ایرانی و خارجی در آن شرکت داشتند، گشایش یافت.
سالروز تولد ابوعلی سینا به نام پزشک نامگذاری شده است و در تقویم به ثبت رسیده و به همین دلیل هر سال در روز یکم شهریور ماه به مناسبت سالروز تولدی ابوعلی سینا برنامه های مختلف و متنوعی با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار می شود.
همچنین روز یکم شهریور ماه به دلیل همزمانی با روز تولد ابوعلی سینا به نام روز همدان نامگذاری شده است.
 

دیدگاه شما