وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 5 تير 1402 ساعت 17:47   |   کد مطلب: 15289
	پنجم مرداد؛ سالروز عملیات مرصاد؛ روزی برای تویسرکان
روز پنجم مرداد ماه به نام روز تویسرکان معرفی شده به دلیل اینکه در این روز پیکر مطهر 38 شهید تویسرکانی که در عملیات مرصاد به شهادت رسیده اند به صورت همزمان تشییع و تدفین شده است .

به گزارش نافع، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز 5مرداد ماه با نام سالروز عملیات مرصاد شناخته شده است.

عملیات غرورآفرینی که با رمز "یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی" برای مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده در غرب کشور انجام گرفت.
در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی و با پشتیبانی هوا نیروز ارتش اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد- پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راند؛ اما قوای ارتش عراق، ارتفاعات مرزی را همچنان در اشغال خود نگه داشتند.

شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با زیر پا گذاشتن توافقات ۵۹۸ مجددا به خرمشهر حمله کرده و تا آستانه تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز کرد.
مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید....»

اما دیری نپایید که رزمندگان دلاور کشورمان در مقابل منافقین کوردل صف آرایی کردند و آنان را به هلاکت رسانیدند.

در عملیات مرصاد ۳۰۴ نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل شدند، بنابر اعتراف منافقین در نشریه مجاهد در این عملیات بیش از دو هزار نفر از افراد منافقین به هلاکت رسیدند که حداقل ۱۶ نفر از آنها در زمره مسئولان سازمان مجاهدین خلق،شورای ملی مقاومت و ارتش آزادی بخش بودند .

در حقیقت عملیات مرصاد لوح افتخاری بر تاریخ ایران اسلامی و شکست راهبردی منافقین کوردل بود.

نامگذاری روز5 مرداد به نام روز تویسرکان مصوبه تیرماه سال 93 است

«حجت الاسلام مرتضی موحدی» امام جمعه تویسرکان با بیان اینکه نامگذاری روز پنجم مرداد به نام روز تویسرکان از مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی تویسرکان در تیرماه سال 93 است، گفت: تلاش ها بر این است تا شهرستان تویسرکان در این روز بهتر شناخته شود.

وی درباره انتخاب این روز به عنوان روز تویسرکان، اظهار کرد: روز پنجم مردادماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است و در این روز 38 شهید این عملیات به طور همزمان در شهرستان تویسرکان تشییع و تدفین شدند.

امام جمعه تویسرکان تصریح کرد: شهرستان تویسرکان تنها شهرستان استان همدان است که در یک روز این تعداد شهید را همزمان با یکدیگر تشییع و تدفین کرده است و از این رو در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان مصوب شد پنجم مرداد ماه به نام روز ملی تویسرکان نامگذاری شود.

تلاش مفتح برای ملی کردن روز 5 مرداد ماه به نام روز ملی تویسرکان

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: پیگیری هایی صورت گرفته و می گیرد تا روز پنجم مرداد ماه به نام روز تویسرکان در تقویم ثبت شود.

وی اظهار کرد: نام گذاری یک روز به نام تویسرکان به ویژه در روز تعیین شده، فرصتی مناسبی برای معرفی ظرفیت های متنوع مذهبی، گردشگری، سیاحتی، تفریحی و طبیعت بکر این شهرستان به سایر نقاط ایران و حتی جهان است.

تلاش ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم روز تویسرکان

«سعید سعیدی» فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان نیز با بیان اینکه به مناسب پنجم مرداد ماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد، یادواره 38 شهید عملیات مرصاد تویسرکان برگزار می شود، گفت:

به حقیقت عملیات مرصاد برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه عملیات غرور آفرین مرصاد بیش از پیش جهانیان را به اقتدار جمهوری اسلامی ایران آگاه کرد، اظهار: در این عملیات که به عنوان یکی از سرنوشت ساز ترین عملیات های دوران دفاع مقدس شناخته می شود، رزمندگان غیور از دل و جان در مقابل منافقین که به پشتیبانی ارتش بعث عراق بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ وارد میهن اسلامی شده بودند ایستادگی کردند واجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهنمان را دشمنان اشغال کنند.

فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان ساخت مستند درباره روز پنجم مرداد، برگزاری نمایشگاه، طراحی ماکت عملیات مرصاد و تهیه و تدوین بروشورهایی برای شناخت شهدای مرصاد و  شهرستان تویسرکان انجام از ویژه برنامه هایی است که علاوه بر برگزاری یادواره شهدا عملیات مرصاد، در تویسرکان انجام می شود.

صف شکن عملیات مرصاد، گردان 153 قاسم بن الحسن(ع) تویسرکان بود

«محسن جهانگیری» مسئول عملیات سپاه ناحیه تویسرکان نیز که سال های متوالی طراح ماکت عملیات مرصاد در ویژه برنامه های گرامیداشت روز پنجم مرداده ماه است، با اشاره به شهادت 123 نفر از سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در عملیات مرصاد، گفت: گردان 153 قاسم بن الحسن تویسرکان با 35 شهید صف شکن عملیات مرصاد بود.

به گزارش رودآور شهرستان تویسرکان سرزمینی محصور بین دره های سرسبز و با صفا و چشمه های جوشان و هوای دلپذیر است و درختان ستبر گردکان کهنسال از گذشته از وجود میررضی الدین آرتیمانی، حبقوق نبی، عمارت مسعودی و اقتداری و کاروانسرای شاه عباسی فرسفج و کوه خان گرمز و ده ها ابنیه تاریخی فرهنگی در دامن خود، به خود می‌بالد.

قدمت منطقه تویسرکان به دوران قبل از میلاد مسیح می‌ رسد و شهرستان تویسرکان با در‌ه‌های پر از گردوی خود یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان همدان را تشکیل می‌دهد و از این جهت به شهر طلای سبز معروف است.

تویسرکان گنجینه ای از آثار تاریخی و طبیعی است. پل‌تاریخی فرسفج، قلعه اشتران، دره سرکان، دره آرتیمان، امامزاده شاه‌زاده ناصر، پیر کمر بسته سرکان، قلعه دختر (قز قلعه سی)، مسجد جامع تویسرکان، درخت چنار کهنسال مسجد باغوار، کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج، دره‌ گزندر، دره‌ فاران، دره‌ شهرستانه، شهر بازی و بوستان نبوت و بازار سنتی سرپوشیده مهمترین دیدنی‌های شهرستان تویسرکان را تشکیل می‌دهند.

مسئولان شهرستان تویسرکان به ویژه امام جمعه و نماینده مردم این شهرستان برای توسعه همه جانبه در بخش های مختلف صنعت گردشگری و حوزه اقتصاد به دنبال معرفی ظرفیت ها و توانمندی های تویسرکان هستند و انتخاب روزی به نام تویسرکان به طور قطع در شناساندن آن به دیگر نقاط کشور و حتی جهان می تواند اثربخش باشد.

انتهای پیام/ح

 

دیدگاه شما