وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 2 شهريور 1393 ساعت 10:10   |   کد مطلب: 9129
رئیس آکادمی علوم کشور تاجیکستان در همدان:
همایش عقلانیت در حکمت سینوی عالی بود
رئیس آکادمی علوم کشور تاجیکستان در همدان: همایش عقلانیت در حکمت سینوی عالی بود
همایش عقلانیت در حکمت سینوی همدان از نظر برگزاری و همچنین سطح مقالات ارائه شده در سطح بسیار عالی بود.

رئیس آکادمی علوم کشور تاجیکستان در حاشیه همایش عقلانیت در حکمت سینوی با بیان این مطلب به خبرنگار نافع گفت: بنیاد بوعلی‌سینا در همدان و پژوهشگاه بوعلی‌سیناشناسی تاجیکستان، تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر امضا کرده و روابط حسنه‌ای با هم دارند.

عبدالواحد شمال‌اف افزود: همدان شهری خوب و خواهرخوانده کولاب است و آن را دوست ‌دارم زیرا زادگاه میرسیدعلی همدانی است که مردم تاجیکستان هنگام دعا، او را به درگاه خدا واسطه قرار می‌دهند.

وی، واقع‌شدن آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان را افتخاری برای مردم این شهر و ایران خواند و اظهارداشت:  از قرن اول تا 14 که در اروپای بزرگ حتی یک فیلسوف وجود نداشت، در ایران و مشرق‌زمین فیلسوفان متعددی وجود داشته‌اند  و امروز معرفی بوعلی‌سینا به عنوان نابغه مشرق‌زمین ضروریست.

شمال‌اف با بیان اینکه اروپاییان، مناطق بسیاری از خاک پارسی‌زبانان را تصرف کردند؛ تصریح کرد: نباید باجازه دهیم که اندیشه‌ها و تفکراتمان نیز تصرف شود.

وی با تأکید بر اینکه ابن‌سینا، فلسفه جدیدی را طرح‌ریزی کرد، افزود: ارسطو بنیاد مکتب مشاء را پایه‌گذاری کرد و کندی آن را به شرق آورد، اما ابن‌سینا دید ارسطویی را گسترش داده و زبان عربی به فلسفی تبدیل کرد.

رئیس مرکز بوعلی‌سیناشناسی پژوهشکده علوم و تحقیقات تاجیکستان، همچنین گفت: براساس تفاهم‌نامه امضاشده بین این مرکز و بنیاد بوعلی همدان در سال‌های گذشته کتاب‌ها و تالیفات بوعلی‌سینا به ۱۴ زبان زنده دنیا چون فارسی، تاجیکستانی، عربی، انگلیسی، روسی و ترجمه و چاپ شده است.

لازم به ذکر است؛ عبدالواحد شمال‌اف در این همایش با مقاله "بررسی مقایسه شک فلسفی نزد ابن سینا، غزالی و دکارت" شرکت کرده بود.

گفتگو از سمیه مظاهری

دیدگاه شما