وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 1 شهريور 1393 ساعت 15:23   |   کد مطلب: 9119
مردم صاحبان اصلی جشن‌های روز همدان
کیفیت و نحوه برگزاری روز همدان از هفته‌های قبل در دستور کار مسئولان ارشد و متولیان حوزه‌های فرهنگ و هنر استان قرار دارد.

روزهایی به نام شهرهای بزرگ ایران با هدف معرفی فرهنگ و ارزش های قومی و آداب و سنن ایرانی به تناسب و مناسبت های تاریخی هر شهر از چند سال پیش برگزار می شود و استان ها با استفاده از توان اجرایی و برنامه ریزی خود، تلاش می کنند تا روز ویژه شهرها و آوازه هایشان را به جهانیان بنمایانند.

روز همدان در نخستین روز از شهریورماه هر سال با تناسب و میمنت سالروز تولد شیخ ابوعلی سینا که در پیشانی تاریخ و فرهنگ و علوم قدیمه خطه همدان می درخشد و به دنیای علم در جهان نور می افشاند، نامگذاری شده است.

یکی از برجسته ترین آیین نشست علمی به مناسبت روز همدان، همایش عقلانیت در حکمت سینوی است که با حضور برجستگان دنیای طب سنتی و علوم مرتبط با آن از ایران و کشورهایی که مقام جهانی و شخصیت علمی ابوعلی سینا را درک کرده اند، برگزار می شود و برای همایش حکمت سینوی در اول شهریورماه امسال نیز میهمان های ویژه ای دعوت شده اند.
مهمترین و اولی ترین موضوع مربوط به روز همدان، کیفیت و عمق برنامه ریزی هایی است که باید درخور و شایسته این روز تاریخی و این نام و شخصیت جهانی است که باید مدنظر قرار گیرد.

بنا بر نظر و اعلام نیکبخت، استاندار همدان متولی اصلی برگزاری و برنامه ریزی روز همدان با شهرداری همدان است و برای انجام این کار سترگ ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز دوشادوش شهرداری عهده دار برنامه ریزی هایی همسو هستند.
به طور قطع پشتوانه و ضامن موفقیت سازمان ها و دستگاه های متولی برگزاری روز همدان، قشرهای مردم هستند که باید با مشارکت مستقیم و غیرمستقیم خود در اینگونه آیین هایی که به لحاظ ارزش های فرهنگی و شخصیت های شناخته شده و تاریخ ساز، ابعاد ملی دارد، پیشقدم باشند.

مردم همدان در مناسبت ها و تجلی گاه های گوناگون نشان داده اند، به خوبی بر ارزش فرهنگی و نام و جایگاه همدان در تاریخ ایران و جهان واقف هستند و به گونه ای به میدان آمده و مشارکت می کنند که درخور شان خود مردم و آگاهی و دانایی در عرصه های اجتماعی است.

 مردم در هر مقطع و تحول اجتماعی قسمتی از تاریخ را برای آیندگان ترسیم می کنند و روز همدان نیز برای ماندگاری پررنگ و همزمان با تحولات روز اجتماعی این شهر تاریخی و اثرگذار، نامگذاری شده است و کیفیت حضور و مشارکت مردم، سیمای واقعی چنین رویدادهای بزرگ را رقم می زند.

لازم به ذکر است؛ یکم شهریور ماه همزمان با سالروز تولد بوعلی سینا روز همدان نامگذاری شده است.

منبع: همدان پیام

.

دیدگاه شما