وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 1 شهريور 1393 ساعت 15:20   |   کد مطلب: 9118
همدان چشم به راه همت فرزندان بادرایت خویش
در هزاره سوم، سرمایه انسانی بالاترین و باارزش ترین سرمایه و بزرگترین دارایی هر سازمان و کشوری محسوب می شود، اگر چه در هیچ ترازنامه و حساب سود و زیانی آورده نمی‌شود، اما نتیجه سود و زیان سازمان‌ها را رقم می‌زند.

تنها سرمایه ای است که با استفاده بیشتر کاهش نیافته و به صورت فزاینده توسعه پیدا می کند کلید توسعه کشورها نیروی انسانی کارآمد است.

 

در دهه اخیر نقش رویکرد انسانی در توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اهمیت این موضوع به علت نقش مهم عامل انسانی در فرآیند توسعه می باشد .

 

بیشترین سهم ثروت جهانی نیز از آن نیروی انسانی است، در کشورهای توسعه یافته سهم منابع انسانی در ثروتشان بیشتر از سهم منابع فیزیکی و منابع طبیعی است و به طور متوسط 64 درصد ثروت کشورهای جهان را منابع انسانی، 16 درصد منابع فیزیکی و 20 درصد را منابع طبیعی تشکیل می دهد و البته80 درصد ثروت ژاپن را منابع انسانی تشکیل می دهد.

 

در ایران نیز 34 درصد ثروت را عامل انسانی و 37 درصد منابع فیزیکی و 29 درصد را منابع طبیعی تشکیل می دهد می نویسد: بین توسعه انسانی و توسعه کشورها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 

اگر همدان در طی قرون و اعصار، مهد تمدن بوده است نیز به خاطر وجود افراد مؤثر و توانمند و میدان دادن به آنها بوده است و به طور یقین اگر اعضای یک جامعه در سطوح مختلف جدی گرفته نشوند و از توانایی ها و داشته هایشان برای پیشرفت بیشتر استفاده نشود آن جامعه یا شهر روی سعادت را نخواهند دید.

 

به طور یقین استفاده از این سرمایه نیازمند مدیریتی خلاق و متعهد است که اقشار مختلف مردم از عامه تا نخبگان را در جای خود به کار گیرد و هیچ یک را به جای دیگری جایگزین ننماید.

 

متاسفانه بسیار دیده شده است که نخبگی نیز به بیماری سیاست زدگی مبتلا شده و کسانی اهل فکر و صاحب نظر محسوب شده اند که در این حد و اندازه نبوده و نه تنها دردی را از همدان دوا نکرده اند بلکه باری نیز بر مشکلات دیگر افزوده اند.

 

این خود سبب شده است که نخبگان واقعی یا به انزوا کشیده شده اند و یا رفتن را بر ماندن ترجیح و در شهر و استانی دیگر خدمت نموده اند و این بزرگترین آسیب به امروز و فردای این استان است.

 

اگر روزی را در سال به همدان اختصاص داده ایم خوب است در کنار جشن ها به آسیب شناسی روند پیشرفت این استان نیز بپردازیم و اینکه چرا کمتر نخبگان علمی و صاحب نظران در همدان می مانند چه برنامه ها و راهکارهایی برای جذب دوباره نخبگان علمی، فرهنگی، اقتصادی همدانی به استان داریم .

 

به فرموده رهبر معظم انقلاب همدان از مناطق نخبه خیز و عالم پرور کشور است چه کرده و یا چه می خواهیم انجام دهیم تا ثمره تلاش و تکاپوی این فرزندان حیات درخشان مادر شود.

منبه: روزنامه هگمتانه

دیدگاه شما