وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 15 مرداد 1394 ساعت 14:52   |   کد مطلب: 15658
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: امروز بسیاری از کتاب‌های مهم که می‌تواند تاثیری شگرف در سطح فکری و فرهنگی مردم ایجاد کند مهجور مانده و طرح «کتاب‌خوان» می‌تواند این کتاب‌ها را به جامعه معرفی کند.

به گزارش نافع به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، منصور غلامی با تاکید بر لزوم آگاه سازی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در سطح عمومی جامعه اظهار داشت: طرح «کتاب‌خوان» بدلیل ارتباط با عموم مردم می‌تواند مفید باشد و اگر این برنامه در محیط و فضای آموزشی از جمله دانشگاه‌ها، مدارس به‌ویژه در دبیرستان‌ها نیز برگزار شود تأثیرگذاری زیادی دارد.
وی افزود: امکان عرضه بسیاری از مطالب اجتماعی و فرهنگی در فضای دانش آموزی وجود دارد و باید از افرادی که موقعیت فرهنگی دارند و سوابق مطالعاتی روی یک یا چند کتاب را دارند استفاده شود.
غلامی تصریح کرد: اجرای این طرح در محیط عمومی جامعه نیازمند مدیریت و برنامه ریزی دقیق است و در محیط دانشگاهی نیز محدود به شرایط خاص فوق برنامه است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: اجرای این طرح در فضای عمومی بسته به موضوعات و زمینه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند موثر باشد.
غلامی با اشاره به کاهش زمان مطالعه مفید در بین افراد به ویژه دانشجویان اظهار داشت: جدا از برخی از دانشجویان که مطالعه بخشی از زندگی آنهاست مطالعه بسیاری از قشر دانشجویان محدود به زمینه تحصیلی آنها می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه محیط دانشجویی محیط درسی، مطالعه و کتاب است دانشجویان مطالب کتاب درسی را بیشتر مورد مطالعه قرار می‌دهند و مطالعه کتاب‌های غیر درسی در بین آنها بسیار محدود است.
وی مهمترین علل نبود و کاهش مطالعه در جامعه کنونی ما را دوران کودکی دانست و افزود: که کودکان به خواندن کتاب ترغیب نمی‌شوند و خانواده‌ها آن‌گونه که به مسایل دیگر از جمله ورزش اهمیت می‌دهند بهایی برای کتابخوانی فرزندان خود پرداخت نمی‌کنند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان تاکید کرد: امروز برخی کشورها برنامه ای جامع برای ترغیب کودکان خود به کتابخوانی دارند و مهارت دینی جزیی از برنامه‌های کتابخوانی آنها است و این در حالی است که در خانواده‌ها و مدارس ما در حد لازم نسبت به به این موضوع اساسی رشد تفکر کودکان اقدامی نمی‌شود.
غلامی گفت: جدا ازاقدامات فرهنگی و تبلیغی و تشویقی که در زمینه افزایش فرهنگ مطالعه در کشور می‌شود موثرترین فرآیندی که می‌تواند فرهنگ مطالعه را در جامعه گسترش دهد فرهنگ مطالعه در بین خانواده‌ها است که باید فرزندان را به کتابخوانی علاقمند کنیم.
وی افزود: امروز متاسفانه تکنولوژی و فضای مجازی و وابستگی ذهنی و فکری افراد به این مقوله سبب تضعیف فرهنگ مطالعه در بین طیف‌های مختلف جامعه به ویژه جوانان شده است.
وی تصریح کرد: ما منتقد استفاده از فضای مجازی برای کودکان نیستیم اما باید این استفاده به گونه‌ای باشد که بتواند فرهنگ عمومی جامعه و در سطح وسیع‌تر خلاقیت و تفکر افراد را گسترش دهد.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: والدین باید با نظارت بر استفاده فرزندان خود از فضای مجازی، آموزش کاربردی از موضوعات و مطالب آموزشی را به فرزندان خود آموزش دهند.
غلامی افزود: اگر بتوانیم فرهنگ مطالعه را در بین  فرزندان خود نهادینه کنیم به طور قطع فرهنگ عمومی جامع را ارتقاء بخشیده‌ایم.
وی اظهار داشت: امروز انواع کتاب‌ها در ویترین کتاب فروشی‌ها وجود دارد و آنچه که مورد توجه است این است که  این کتاب‌ها در بخش آموزش عمومی، مهارت زندگی و فرهنگی مطالب قابل ارائه برای افزایش سطح فکری، فرهنگی و خلاقیت جوانان دارد.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان تاکید کرد: امروز بسیاری از کتاب‌های مهم که می‌تواند تاثیری شگرف در سطح فکری و فرهنگی مردم ایجاد کند مهجور مانده و طرح کتاب‌خوانی می‌تواند این کتاب‌ها را به جامعه معرفی کند.
غلامی تصریح کرد: آنچه که امروز در جامعه مطرح است تعداد چاپ و انتشار کتاب نیست بلکه سطح کیفی و مطالبی که این کتاب‌ها به جامعه می‌دهند مهم است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان تاکید کرد: امروز بسیاری از کتاب‌های مهم که می‌تواند تاثیری شگرف در سطح فکری و فرهنگی مردم ایجاد کند مهجور مانده و طرح کتاب‌خوانی می‌تواند این کتاب‌ها را به جامعه معرفی کند.

انتهای پیام/م.د

دیدگاه شما