وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 1 شهريور 1393 ساعت 14:52   |   کد مطلب: 9114
بوعلی‌سینا، الگوی علم و فرهنگ برای زمانه ما
استاندار همدان گفت: به میزبانی این مجمع دانایی و حکمت، که در شهر همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار می‌شود، مباهـات کرده و از این که به برکت آرامگاه بزرگترین فیلسوف و طبیب اسلام و ایران و بلکه جـهان؛ شهـر و استـان‌ ما همه ساله قدمگاه اهل معرفت، دانش و حکمت و پزشکی است بر خود می‌بالیم.

محمدناصر نیکبخت در آیین گشایش همایش عقلانیت در حکمت سینوی اظهار کرد: در جمع دانشمندان و فلاسفه‌ای که هر کدام الگوی دانایی و حکمتند، سخن گفتن از فضـایل رئیس‌الفلاسـفه و سلطان‌الاطباء، برای خادم اجرایی استان بسیار سخت و دشوار است؛ اما به حکـم میهـمان‌داری و میزبـانی و بـه منظور عرض ادب و احترام، مطالبی هر چند خلاصه تقدیم می‌کنم. وی گفت: شیخ‌الرئیس، حجت‌الحق، شرف‌الملک، حسین‌بن‌عبدالله؛ ابن‌سینای بزرگ که بیـش از هــزار سـال اسـت مـرقد شریفش در شهر همدان زیارتگاه طالبان حکمت و سالکان معرفت است؛ در دامان فرهنگ اسـلامـی و ایـرانـی و مکتب پرفروغ تشیع علوی پرورش یافته است.

نیکبخت افزود: ابن‌سینای بزرگ، که حتی القاب و عناوین پر طُمطُراق نمی‌تواند شکوهمندی دستگاه علمی، فلسفی و پزشکی او را بدرستی توصیف و توضیح دهد؛ زاده در دامان فرهنگ ایرانی و یادآور هوشمــنـدی مـلتـی اسـت که در طـی هزاره‌های گذشته به "یگانه پرستی"، "حکمت دوستی"، "نجابت"، "راست اندیشی" و "راست کیشـی" شـهـره بوده است.

 استاندار همدان اظهار کرد: او به عنوان فرزند ارجمند تمدن اسلامی و ایرانی؛ خود از پایه‌ها و ستون‌های افراشته‌ای است که هزار سال تمدن و فرهنگِ پس از خود را، هدایت، استوار و ماندگار کرده است. وی افزود: شیخ‌الرئیس پرورش یافته مکتبی است که "آزاد اندیشی"، "تَفَقّه"، "اجتهاد" و "گفـت‌و‌گو" و "انتـقـاد علمـی" موتور محرکه توسعه و تکامل آن بوده است.

 وی ادامه داد: اگر به کارنامه علمی جناب بوعلی‌سینا که در دایره‌المعارف‌های فلسفی و پزشـکـی و رسالـه‌ها و مکاتبـات او بـا دانشمندانِ هم عصرِ ایشان، ثبت و ضبط است؛ نگاهی کوتاه بیندازیم؛ "سخت کوشی در فراگیری، تولید و نشـر علم"، "علم‌آموزی از همۀ ثمراتِ دانشِ جهانیان"، "بومی سازیِ دانش‌ها و اندیشـه‌هـای یـونــانـی و غیـرِ آن"، "نواندیشی و ابتکارِ علمی و مواجهه با پرسش‌هایِ زمانه"، "مبارزه با تحجر و جمود اندیشی"، "گسترش مرزهایِ دانش و ترویجِ فرهنگِ آن" و ده‌ها عنوانِ شایستۀ دیگر، از او نمونه و الگویی بی‌بدیل برایِ همۀ اعصار و بـه‌ویـژه زمانه ما ساخته است.

نیکبخت گفت: جنابِ شیخ‌الرئیس، در تأسف از وجودِ جزم‌اندیشان و یکسونگرها در مقدمۀ کتابِ منطقِ شفا؛ با استفاده از سوره مبارکۀ منافقون، از کسانی گله و شکایت می‌کند که آن‌ها را عاری از فهم و چونان دیـرک‌هـایِ تـکـیه بر دیـوار توصیف می‌کند. کسانی‌که به قول شیخ‌الرئیس، تعمق را بدعت می‌شمـارند و مخالـفت با مشـهـورات را گمـراهی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: این نوع نگاه و عمل علمی که با وجودِ همۀ شداید و سختی‌های بی‌شمار، در سراسرِ زندگی پربارِ آن یگانۀ اعصار، بن‌مایۀ تفکر، آزاداندیشی و تولید و تألیف میراث پر ارجی، در حد 242 کتاب، رساله و نامه است، میراثی گرانبـها در سنت فلسفی و پزشکی ایران و حتی جهان، به نام طب، سنت و حکمت سینایی بَر جای گذاشته که روشنگرِ راهِ رهروانِ بعدی تا عصرِ حاضر شده است.

 استاندار تصریح کرد: از هر منظر و دیدی که به میراث علمی و فرهنگی جناب بوعلی‌سینا بزرگ نگریسته شود؛ از تـک تـکِ واژه‌‌ها و آموزه‌هایِ او، سَر زندگی، بالندگی و طراوت و تازگی می‌بارد. وی گفت: به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان همدان، که در محضر بزرگان و صاحب‌نظران گرانقدر استان تَلَمُـذ می‌کـنـم؛ خوشحال و خُرسندم که با افتخار، مقدمِ صاحبانِ فکر و اندیشه و حکمت ایران و جهـان را، همـه سـاله و بـلکه به‌دفعات در طول سال، گرامی بدارم و در جمع خردمندان و عقل‌گرایان؛ دانش‌اندوز و خوشه‌چینِ خرمنِ دانـشِ آنان باشم.

 وی گفت: همدانِ ما، با تاریخی سراسر باشکوه و عظمت؛ به عنوان بازیگری مؤثـر در تحـولات تـمدنی و تاریـخی ایـران و اسلام، از خوانِ گستردۀ نعمتِ تولیدِ فکر و فرهنگ، برخوردار بوده و همچنان مفتخر است که بتواند پایگاه خرد و آزاداندیشی و علم و دین و عرفان و معنویت باشد. نیکبخت خاظرنشان کرد: در شهری قدم می‌زنیم که نخستین بارقه‌های تشکیل حکومت سراسری و جهانی در آن ایجاد شده و در بسیاری از ادوارِ تاریخ، نقطۀ ثقلِ ثُبات و پایداریِ قومِ ایرانی بوده است. شهری که بوعلی سینا و باباطاهر و عین القضات و ابنِ‌صَلاح و میرسـیدعـلی و ده‌هـا خورشـید فـروزان دیــگر پرورش داده؛ چه کم دارد؟ جز این‌که باید نسل حاضر به شایستگی، میراث‌دارِ داشته‌ها و پشتوانه‌های گذشتگانِ حکیم و فرزانۀ خود باشند.

 استاندار همدان اظهار کرد: امروز، اول شهریور ماه که در تقویم رسمی کشور، روز بزرگداشت بوعلی‌سینا و روز پزشک نام گرفته و چند سالی است عنوان "روز همدان" نیز بر آن افزوده شده است؛ فرصت مغتنمی برای معرفی همدان به عنوان مهد پرورش عالمان و دانشمندان و فرزندان و برآمده‌ها از این دیار به ویژه جناب بوعلی است. وی افزود: ضمنِ دعوت از صاحبانِ فکر و اندیشه و حکمت برای بازخـوانی، بازاندیشـی و نشـر و معـرفی آثار و اندیـشه‌های شیخ‌الرئیس؛ امیدواریم ثمره پژوهش‌های ابن‌سیناشناسان، چه در احیا و تقویت طـب سنتـی و چه در بالـیدن و رشد حکمتِ سینوی؛ در حوزۀ نظر و عمل، به شایستگیِ هر چه بیشتر، یاریگرِ توسعۀ علمی و فرهنـگی کشـور و استان باشد.

 وی گفت: دورد و سلام می‌فرستیم به همه راهگشایانِ معرفت و دانایی در ایران سرافراز و در شهر باستانی همدان و به‌ویژه به روانِ پاکِ خواجه حکیمان، سلطان طبیبان و رئیس فیلسوفان، جناب شرف‌الملک، بوعلی‌سینا تحیت و ثنا نثار می‌کنیم. امیدواریم میوه و ثمر این‌گونه مجالس و محافلِ علمی، راهنمایی علمی برای نسل کنونی و موجب اعتلای علـمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و خدمت به جامعه بشری باشد.

دیدگاه شما