وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 11 تير 1394 ساعت 19:00   |   کد مطلب: 15081
گرانی نان برای حفظ اقتصاد کشوراست/برخی نانوایی ها درتویسرکان حساب دفتری باز کرده اند!
نماینده مردم تویسرکان گفت: با این درآمدهای پایین مردم شهرستان نانوایی ها حساب دفتری باز کرده اند و برخی مردم نان را هم نسیه می برند.

به گزارش نافع، به نقل از رودآور، می گویند نان قوت غالب مردم ایران است و از آنجا که نان سهم عمده ای در الگوی مصرف خانوارهای ایرانی به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه دارد باید تصمیم گیری درباره افزایش قیمت آن با دقت بیشتری صورت گیرد.

آزادپز شدن برخی نانوایی ها در کشور و به تبع آن در تویسرکان نارضایتی های بسیاری به دنبال داشت.

به طوری که نماینده مردم تویسرکان درمجلس شورای اسلامی اوایل خرداد ماه امسال در تذکری به رئیس جمهور بر لزوم اجرای عادلانه کاهش یارانه نان و عدم افزایش قیمت نان در شهرستان تویسرکان با عنایت به بند 9 اصل سوم قانون اساسی تاکید کرد.

وی همچنین در روز 29 اردیبهشت ماه امسال درخصوص کیفیت پایین و گرانی نان از وزیر صنعت، معدن نیز در مجلس سوال پرسید.

همین پیگیری ها سبب شد تا «مجتبی خسرو تاج» معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر صنعت و معدن به دعوت دکتر مفتح سفری یک روزه به تویسرکان داشته باشد.سفری پر از حاشیه.

معاون وزیر صنعت ابتدای در جلسه کارگروه نظارت بر اجرای ماده 110 آرد و نان تویسرکان شرکت کرد و پس از آن با دیگر مسئولان استانی و شهرستانی از دو واحد صعنتی فعال و یک واحد در حال تأسیس بازید کرد.

بازار تویسرکان شکننده ترین بار منطقه است

در ابتدای جلسه «مهرداد موسوی» فرماندار تویسرکان از روند رو به رشد مهاجرت مردم تویسرکان به دلیل افزایش بیکاری سخن گفت و از اینکه بازار تویسرکان را رکود خاص گرفته و جزء شکننده ترین بازارهای منطقه است.

وی دلیل این رکود را تک محصولی بودن تویسرکان و وابستگی آن به درآمد گردو دانست و اینکه  با توجه به سرمازدگی درآمد عمومی مردم  و قدرت خرید هم کاهش یافته است.

شیب گرانی نان تند است

«حجت الاسلام مرتضی موحدی» امام جمعه تویسرکان مردم تویسرکان سخنرانی بعدی بود که از افزایش قیمت نان و گله مندی بسیار مردم تویسرکان خبرداد و گفت: افزایش تعداد افرادی که برای دریافت بن نان به دفتر مراجعه می کنند نشان می دهد که این افزایش قیمت ها چه تأثیر نامطلوبی بر زندگی آنان گذاشته اند.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد شیب گرانی نان تند بود و باید تدبیری اندیشه شود، اظهار کرد: درست است که باید اصلاحات در باره قیمت ها صورت گیرد اما همین شیب تند قیمت ها در حوزه گاز هم بوده است و نانوایی هایی که سیستم سنتی خود را تغییر داده اند حال باید مبالغ هنگفتی هم برای مصرف گاز پرداخت کنند و متأسفانه تسهیلاتی هم که ارائه می شود 20 درصدی است.

امام جمعه تویسرکان از افزایش مالیات در تویسرکان و نارضایتی مردم و به ویژه کسبه بازار خبرداد و افزود: با درآمد پایین تویسرکانی ها و تأکید اداره دارایی بر استفاده از صندوق الکترونیکی، اقتصاد تویسرکان دچار مشکلات ویژه ای شده است.

حجت الاسلام موحدی با اشاره به اینکه ما مخالف اجرای قانون مالیاتی نیستیم ولی تویسرکان منطقه ای محرومی است که بادی مسئولان شرایط بحرانی ان را در نظر بگیرند، تأکید کرد: اگر می خواهید مردم دلگرم شوند و در انتخابات بعدی شرکت کنند باید تدبیری اندیشیده شود.

وی همچنین از کارخانه هایی که متعلق به شهرستان ملایر هستند و در مسیر تویسرکان و سبب شده اند که ذرات آلود تولید شود گله کردو گفت: متأسفانه اهالی روستاهای اطراف از شهرستان تویسرکان از ادودهای این کارخانه ناراضی هستند و می طلب مسئولان در رابطه با احداث کارخانه ها در حریم جاده و مزارع کشاورزان دقت لازم را داشته باشند.

افزایش قیمت نان دراستان همدان به نسبت برخی استان های دیگر بیشتر بوده است

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم به پیگیری ها ی خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: با پیگیری تنها چهار نانوانی از آزاد پز بودن خارج شدند که باز هم مردم گله مند هستند چون درامدی ندارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در استان همدان نسبت به سایر استان با افزایش قیمت نان بیشتر روبرو بودیم، اظهار کرد: سابق براین اگر قرار بود اصلاحی انجام شوند معتمدین و بزرگان را قبل از گران شدن آن کالا مطلع می کردند اما این افزایش قیمت های به یکباره در تویسرکان آن هم با وضعیت اقتصادی ضعیف مردم، شرایط ناآرامی را ایجاد کرده است.

برخی نانوایی ها حساب دفتری باز کرده اند/نسیه بردن نان در تویسرکان!

مفتح افزود: با این درآمدهای پایین مردم در تویسرکان شنیده شده است که برخی نانوایی ها حساب دفتری که از قدیم مرسوم بود باز کرده اند که این حساب دفتری هیچ وقت در نانوانی ها مرسوم نبوده است و برخی مردم نان را هم نسیه می برند.

وی تأکید کرد: این مشکل با مسکن های مقطعی حل نمی شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود:  تنها دو کارخانه در تویسرکان می شود روی تولدیشان حساب باز کرد و مشکل بیکاری تویسرکان همچنانان ادامه دارد.

 مفتح عنوان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر با توجه به پیشرفت خوبی که در دو محور تویسرکان ـ گنگاور و جوکار تویسرکان صورت گرفتهپ، برخی سرمایه داران تمایل به احداث کارخانه در تویسرکان را دارند و اکنون کارخانه تدبیر دارو در حال ساخت که آن هم البته با مشکل تسهیلاتی روبرو شده است.

با پیگیری مفتح چهار نانوایی از آزاد پز بودن در تویسرکان خارج شد

«حمیدرضا متین» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم گفت: از 139 نانوای در سطح شهرستان تویسرکان 23 نانوایی نان سنگک، 106 نانوایی نان لواش وبقیه بربری می پزند که 23 نانوایی سنگی آزاد پز شدند اما با توجه به پیگیری نماینده تویسرکان و دستورات بعدی چهار نانوایی از آزاد پز بودن خارج شدند.

به گزارش رودآور البته لحظاتی بعد این آمار از طرف «محمدمهدی فرشچی موحد» مديرعامل جدید شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 استان همدان به گونه ای دیگر رقم خورد و گفت: از 140 واحد نانوایی در تویسرکان 22 نانوایی آزاد پز شدند!

از 41 واحد صنعتی دارای پروانه در تویسرکان 11 واحد تعطیل است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان  در ادامه سخنان خود گفت: از 41 واحد تولیدی دارای پروانه تولیدی در تویسرکان 11 واحد به طور کامل تعطیل هستند و چهار واحد نیز زیر 20 درصد تولید دارند و تنها دو واحد صنعتی هستند که می توان گفت فعالت مطلوبی دارند.

رودآور؛ یارانه تولید چه شد؟ خسرو تاج؛ شانه خالی کرد

و اما «مجتبی خسرو تاج» معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر صنعت و معدن  در امور تجارت که چندین مرتبه از جواب دادن به سوال خبرنگار رودآور مبنی براینکه یارانه تولید چه شد شانه خالی کرد، و عکس العمالهایش اینگونه بود؛ من به سوال یارانه تولید جوابی نمی دهم، یا الان وقت این سوال نیست یا تنها لبخند زد و ...

خسرو تاج در جلسه کارگروه آراد و نان تویسرکان از تعامل و همکاری که باید بین بخش خصوصی و دولت باشد سخنان ها گفت و اینکه وظیفه دولت ایجاد بستر برای تولید است و حرکت آن بایدتوسط بخش خصوصی صورت گیرد.

وی همچنین به زمان تحصیل خود در امریکا نیز اشاره کرد  و گفت: 40 سال پیش که در امریکا تحصیل می کردم متوجه شدم ما از نظر نیروی انسانی و فکری چیزی از دیگر ملت ها کم نداریم.

بالاخره برای مردم اهل حساب و کتاب همدان یک تومن هم یک تومنه!!!

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به افزایش قیمت نان هم اشاره و اظهار کرد: این افزایش ها با توجه به گزارش هایی بود که از سایر استان ها دریافت می شد بود، چرا که آنان می گفتند نانوایی ها می گویند چرا سه سال قیمت نان تغیری پیدا نکرده است!

وی افزود: دولت از طرفی سالانه 10 هزار میلیارد تومان یارانه نان می دهد، در حالی که در سال گذشته برای بخش عمرانی در حدود 25 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داده شد، که می توان با حذف یارانه آرد برخی هزینه ها را به سمت بودجه های عمرانی وسوق داد.

خسرو تاج گفت: قرار بود این 20 درصد آزاد پز شدن نانوایی ها به تدریج صورت گیرد اینکه برخی کارگروه های استان ها در اجرای بدسلیقگی کردند دست ما نیست.

وی افزود: اگر تغییر در قیمت نان ندهیم باید از کجا پول بیاوریم که از کشاورزان گندم بخریم؟! به همین دلیل دهیم تصیم گرفته شد یک پنجم بار سنگین افزایش قیمت ها را مردم به دوش بکشند.

خسروتاج یادآور شد:در اوایل کار دولت تمام کارشناسان این حوزه به دولت پیشنهاد دادند که برای جلوگیری از فساد و قاچاق آراد از یک نانوایی به نانوایی دیگر باید کل آراد را دولت آزاد کند، ما هم متوجه هستیم و می دانیم باید این کار صورت گیرد ولی به هر حال دولت همین دغدغه های را که حاج آقا گفتند دارد، بالاخره برای مردم اهل حساب و کتاب همدان یک تومن هم یک تومنه!!! به همین دلیل به دولت با نظر کارشناسان جلو نرفت و تنها آزاد پز شدن 20 درصد از نانوایی ها آن هم به تدریج را در دستور کار قرار گرفت.

خبرنگاران فردا هم می گویند: نان گران شد، نان گران شد

وی با لحنی خاص ادامه داد: خبرنگاران که ماشاءالله هر روز می گویند نان گران شد، نان گران شد، و باز هم این حرف ها را فردا بعد از این جلسه می زنند که نان گران شد، ولی دولت بیجاره برای حفظ اقتصاد کشور، درست مصرف شدن یارانه نان و  تأمین هزینه خرید گندم از کشاورزان چنین تصمیم گیری کرده است.

مفتح سخنانی در انتهای جلسه گفت که به نظر می رسید جوابی به سخنان خسرو تاج باشد، او گفت: آنچه که رهبری بر آن تأکید دارند پیشرفت و عدالت توام با هم است و تئوری انقلاب هم همین است، اینکه قیمت نان باید اصلاح شود هم درست است اما باید این را هم در نظر گرفت که آیا میزان درآمدهای شهرهای کوچکی مثل تویسرکان با میزان درامد و قدرت خرید مردم در تهران یکسان است یا نه و بادی همه جوانب را بررسی کرد.

انتهای پیام/ح

 

دیدگاه شما