وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 05:47   |   کد مطلب: 15540
با توجه به پیگیری های نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی درباره خسارات ناشی از سرمازدگی به باغداران تویسرکانی، معاون اول رئیس جمهور با صدور دستور ویژه ای، خواستار حمایت از این باغداران شد.

به گزارش نافع، به نقل از رودآور ششم اردیبهشت ماه جاری خبری با عنوان: ویژه رودآور از هشدارهایی که داده نشد!

روزگار گردوی تویسرکان سیاه شد/خسارت بیش از 60 میلیارد تومانی به باغات گردوی تویسرکان بر روی خروجی سایت منتشر کرده بود، در این خبر آمده است؛ سرمای بی سابقه روز پنجم اردیبهشت ماه سبب سرمازدگی شدید باغات تویسرکان به ویژه باغات گردوی این شهر شد به گونه ای که حدود 80 تا 85 درصد از باغات گردو و 60 درصد از دیگر باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شدند و اما گردوکاران تویسرکانی از عدم هشدار هواشناسی و مدیریت ضعیف مسئولان تویسرکانی برای اجرای برنامه هایی در راستای کاهش خسارات وارده گله مند هستند و ...

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در ابتدای امر به وزیر کشور درباره پرداخت خسارات به باغداران تویسرکانی بهع ویژه گردوکاران تذکر داد.

در این نامه آمده است که در سرمای اخیر چند شب قبل میزان قابل توجهی از باغات شهرستان تویسرکان خسارت دیده اند.

با عنایات به اعتبارات حوادث غیرمترقبه که سرمازدگی یکی از عناوین آن می باشد انتظار می رود دستور فرمایید اقدام تسریع برای تأمین پرداخت خسارت باغداران و کشاوران در شهرستان تویسرکان به عمل آید.

ضمنا تسریع در پرداخت خسارت های ناشی از تگرگ و سرمازدگی باغ ای گردو دو سال قبل نیز مورد انتظار است که پیگیری شود.

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور درباره اقدامات و پیگیری های اخیر در رابطه با خسارت وارده به باغداران تویسرکانی، به سرمای بی سابقه در اوایل اردیبهشت ما سال جاری اشاره کرد و گفت: متأسفانه باغداران تویسرکانی در این زمینه خسارت فراوانی دیده اند.

وی با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان بیش از 85 درصد  از باغات تویسرکان و 60 درصد مزارع تویسرکان را سرما زد، اظهار کرد: بنا بر این نظر باغداران و کشاورزی تویسرکانی بیش از 140 میلیارد تومان خسارت دیدند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا و برای حمایت از باغداران تویسرکانی که منبع درآمدی جز درختان گردوی خود ندارند، پیگیری هایی صورت گرفت که دعوت از نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور و حضور وی در جمع باغداران از جمله این پیگیری ها بود.

مفتح عنوان کرد: همچنین پیگیری های دیگری صورت گرفت تا اینکه معاون اول رئیس جمهور  در نامه ای خواستار حمایت از باغداران تویسرکانی شد.

به گزارش رودآور، نماینده مردم تویسرکان با دعوت از رئیس ستاد مدیریت بحران کشور و حضور وی در جمع باغداران، پیگیری های خود را برای پرداخت هرچه سریعتر این خسارات رااز همان روزهای اول  آغاز کرد و به دنبال آن با مکاتبات متعدد، پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال را در هیأت وزیران تصویب شد و این درحالی است که کل مبلغ پرداختی به استان همدان ۱۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

مفتح پس از اخذ موافقت ها نیز مراتب پرداخت خسارات را از طریق معاون اول رئیس جمهور پیگیری کرد تا مبادا در کش و قوس مراحل اداری، حقی از باغداران تویسرکانی ضایع شود و یا تأخیری بیش از حد در این روند ایجاد شود.

وی با ارسال مکاتبه ای به دکتر جهانگیری خواستار اجرایی شدن پرداخت خسارت به باغداران تویسرکانی در سریع ترین زمان شد که به دنبال آن، معاون اول رئیس جمهور خطاب به دکتر نوبخت عنوان کرد: «لطفاً بررسی و اقدام لازم بنمایید. خصوصاً شهرستان تویسرکان که آسیب جدی دیده است».

متن و تصویر مکاتبه دکتر مفتح به معاون اول رئیس جمهور را درذیل آمده است:
«برادر گرامی جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول محترم رئیس جمهور
با سلام و احترام به استحضار می رساند:
حادثه غیر مترقبه سرمازدگی ۵/۲/ ۹۴ خسارات بسیار سنگینی به باغات و زراعت در شهرستان تویسرکان وارد آورد رئیس مجترم سازمان مدیریت بحران در سفر یک روزه مورخ ۱۸/۲/۹۴ به شهرستان از نزدیک موضوع را مورد بررسی قرار داده، باغداران، زارعین و مردم در روستاهای مختلف دیدار و مذاکره و نیز در نماز جمعه شهر تویسرکان برای عموم مردم صحبت نمودند. این سفر و صحبت ها با ایجاد امید رسیدگی دولت محترم و جبران خسارت، آرامشی در مردم عزیزی که تقریباً تمامی درآمد سالیانه خود را از دست داده بودند، ایجاد کرد. پیگیری موضوع منجر به:
الف: ارسال نامه شماره ۳۴۶۴۱ مورخ ۳۰/۳/۹۴ وزیر محترم کشور و قائم مقام محترم رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور به حضرتعالی
ب: ارسال نامه شماره ۴۴۰۹۱ مورخ ۷/۴/۹۴ وزیر محترم کشور و قائم مقام محترم رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور به رئیس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گردید.
لازم به توضیح است که سازمان مدیریت بحران کشور تأمین خسارت برای شهرستان تویسرکان را ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده ولی برای کل استان این رقم ۱۵۰۰ میلیارد ریال درخواست شده است (کپی های پیوست)
علیهذا خواهشمند است در صورت امکان دستور بفرمائید:
۱- در اسرع وقت ممکن و به استناد بند «د» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ وام کشاورزان عزیز در تویسرکان امهال شود.
۲- کلیه بانک های کشور موظف به امهال وام کشاورزان شهرستان تویسرکان (که برای مصارف غیر کشاورزی اخذ کرده اند) گردند (شبیه حکم بند «د» تبصره ۱۱ بودجه سال ۹۴) زیرا بازپرداخت این وام ها از محل تنها منبع درآمد آنان که محصولات باغی و کشاورزی است که در اثر سرمازدگی از بین رفته است. این امر و شیوه اجرایی و محل تأمین هزینه آن طی نامه شماره ۳۴۶۴۱ مورخ ۲۰/۳/۹۴ وزیر محترم کشور از حضرتعالی درخواست شده است.
۳- مبلغ برآوردی سازمان محترم مدیریت بحران جهت تأمین خسارت کشاورزان عزیز تویسرکان به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال در هیئت محترم وزیران تصویب و هرچه سریعتر اقدامات اجرایی و پرداخت آن به کشاورزان خسارت دیده عملیاتی گردد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما