وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 7 ارديبهشت 1394 ساعت 10:21   |   کد مطلب: 14147
سرما باغات شهرطلای سبز ایران را زد
سرمای بی سابقه روز پنجم اردیبهشت ماه سبب سرمازدگی شدید باغات تویسرکان به ویژه باغات گردوی این شهر شد.

به گزارش نافع،سرمای بی سابقه روز پنجم اردیبهشت ماه سبب سرمازدگی شدید باغات تویسرکان به ویژه باغات گردوی این شهر شد به گونه ای که حدود 80 تا 85 درصد از باغات گردو و 60 درصد از دیگر باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شدند و اما گردوکاران تویسرکانی از عدم هشدار هواشناسی و مدیریت ضعیف مسئولان تویسرکانی برای اجرای برنامه هایی در راستای کاهش خسارات وارده گله مند هستند.

 «مسعود اکبری» مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به سرمای بی سابقه در روز پنجم اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و گفت: سرما به حدی بوده است که حتی درختان اصلاح شده و نژادهای مقاوم تر نیز از سرما در امان نماندند و تا حدودی این درختان را نیز سرما زد. 

وی اظهار کرد: از پنج هزار هکتار باغات گردو در تویسرکان در حدود چهار هزار و 500 هکتار دچار سرمازدگی شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: این رخداد به گونه ای است که در حدود 80 تا 85 درصد از باغات گردو و 60 درصد از دیگر باغات این شهرستان از جمله باغات بادام دچار سرمازدگی شدند.

بی توجهی مسئولان به پرداخت به موقع خسارات وارده به باغداران

«علیرضا فتحی» مدیر عامل تعاونی گردوکاران تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: سرمازدگی به گونه ای است که گویا درختان گردو را آتش زده اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیش از 85 درصد گردوکاران بیمه نیستند، اظهار کرد: این سزمازدگی خسارات جبران ناپذیری به گردوکاران تویسرکانی وارد کرده است، گردوکارانی که علی رغم میل باطنیشان، باغات گردوی خود را بیمه نکردند.

این عضو اتحادیه باغداران کشور ادامه داد: با وجود این گونه حوادث غیرمترقبه، متأسفانه تنها حدود 15 درصد از باغات گردو بیمه هستند.

فتحی تصریح کرد: تعرفه های بالای بیمه، عدم پرداخت به موقع خسارات و  درآمد پایین باغداران سبب شده است، آنان از خدمات بیمه استفاده نکنند.

وی تأکید کرد: در شرایطی که مقام معظم رهبری به پیشرفت و توسعه کشاورزی در راستای خودکفایی ملت تأکید دارند بی توجهی مسئولان در برنامه ریزی های آنان برای مدیریت وقوع بحران های این چنینی جای سوال دارد؟ آیا در اینجا کشاروزی که بالجبار باغ خود را بیمه نکرده است مقصر است یا مسئولان مربوطه؟

به گزارش رودآور در فردوین ماه سال گذشته بود که دکتر مفتح در تذکری خطاب به وزیر کشور خواستار تسریع در روند پرداخت خسارت کشاورزان توبسرکانی شده بود وی در این تذکر گفت: پس از گذشت یک سال از وارد آمدن خسارت به محصولات و باغات کشاورزان تویسرکانی و علیرغم طی شدن مراحل اداری کارشناسی و براورد آسیب های وارده، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت از سوی ستاد مدیریت بحران صورت نگرفته و لازم است که مسئولین مربوطه در وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام عاجل کنند.

باغدارانی که منبع درآمدی جز باغ خود ندارند و حال ...

آقای الوندی از باغداران گردوی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: من صاحب حدود یک هکتار باغ گردو هستم که هزینه های زندگی من و خانواده ام، تنها از طریق این باغ گردو تأمین می شود و اکنون نمی دانم با این شدت سرمازدگی می توانم خرج  و مخارج یکساله خود را تأمین کنم یا نه؟!!!

سرما بی سابقه اشک گردوکاران تویسرکانی را درآورد

آقای بصیری نیز اظهار کرد: هزینه هایی که تاکنون برای باغم صرف شده است همه از بین رفت، مضاف بر اینکه نمی دانم چگونه باید پاسخگوی زن و فرزندانم باشم.

عدم هشدار هواشناسی و مدیریت ضعیف مسئولان تویسرکانی برای پیش گیری از کاهش خسارات

یکی دیگر از باغداران تویسرکانی نیز گفت: به نظر می رسد هواشناسی می توانست با هشدار به موقع و پیش بینی های لازم خسارات وارده را تا حدودی کاهش دهد.

وی تصریح کرد: مسئولان ارشد تویسرکانی اگر به موقع باغداران را از این مسئله آگاه می کردند حداقل می شد طبق روش سنتی و با استفاده از ایجاد آتش در هر باغ، مقدار خسارات را تا حدی کاهش داد ولی متأسفانه هشداری از سوی هیچ اداره یا سازمانی به ما داده نشد.

این باغدار افزود: سوال ما گردوکاران این است دولت چه تدبیری برای جبران این گونه حوادث غیرمترقبه دارد؟

سکوت اوج فریاد گردوکارن تویسرکانی/مسئولان به فکر چاره باشند

خبرنگار رودآور به سراغ دیگر گردوکاران تویسرکانی نیز رفت و با صحنه های ناراحت کننده ای روبرو شد چرا که گردواران تویسرکانی مات و مبهوت به سوالات خبرنگار رودآور توجه می کردند و تنها سکوت را بهترین پاسخ به سوالات خبرنگار ما یافتند.

شهرستان تویسرکان یکی از قطب های تولید گردو نه تنها در استان همدان بلکه در کشور است چرا که به لحاظ شرایط اقلیمی و خاک مناسب، بهترین مکان رشد گردو را دارا است اما با این سرمازدگی گفته می شود در حدود 60 میلیارد تومان خسارت به باغات گردو وارد شده است، اخبار تکمیلی مربوط به مقدار خسارت واقعی به زودی بر روی خروجی سایت رودآور قرار می گیرد.

باغداران از مسئولان مربوطه می خواهند تا شرایط لازم برای آموزش دادن روش های نوین در راستای جلوگیری از سرمازدگی درختان گردو را برای آنان فراهم سازند چراکه کشورهای پیشرفته جهان برای پیشرفت و توسعه و نیز افزایش کیفی و کمی محصولات از فن آوری های جدید بهره مند می شوند.

امید مسئولان پاسخگوی اشک و سوالات باغداران تویسرکانی باشند

 

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما