وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 30 شهريور 1393 ساعت 13:03   |   کد مطلب: 9628
گفتگوی ویژه رودآورصنعت گر نمونه گردوی تویسرکان:
مخترع تویسرکانی؛ احیاکننده اقتصاد مقاومتی در شهرستان
مخترع تویسرکانی؛ احیاکننده اقتصاد مقاومتی در شهرستان
صنعت گر نمونه گردو و مخترع دستگاه پوست‌کن گردو با اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای 70 نفر به عنوان احیا کننده اقتصاد مقاومتی در تویسرکان خواستار ارائه تسهیلات بانکی با شرایط متناسبتر از سوی مسئولان برای کاهش معضل بیکاری در این شهرستان است.

به گزارش نافع، شهرستان تویسرکان رتبه نخست تولید و رتبه دوم سطح زیر کشت گردو در کشور را داراست. از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار باغات تویسرکان در حدود پنج هزار هکتار باغ گردو است، این یعنی بیش از ۵۸ درصد باغات تویسرکان را باغات گردو تشکیل می دهد.

مقاومت در برابر سرما و آفات گیاهی، کیفیت بالای محصول گردو، اصلاح و استفاده از بهترین ژنوتیپ گردو از شاخصه‌های مهم گردوی تویسرکان است.

اختراع دستگاه پوست‌کن گردو مژده ای برای کشاورزان

سال های قبل یعنی در حدود ۱۹ سال پیش جدا کردن پوست سبز گردو یکی از مشکلات عمده باغداران گردو در تویسرکان بود.ائتلاف وقت، عدم رعایت بهداشت، شکستگی و ترک خوردگی گردو بخش کوچکی از مشکلاتی بود که در حین جداسازی پوست سبز گردو رخ می داد.

اما در این میان علی محمد نصراللهی مخترع تویسرکانی با توجه به نیاز شهرستان تویسرکان دستگاه پوست‌کن گردو را اختراع و تحول بزرگی در صنعت گردو در تویسرکان ایجاد کرد.

این مخترع تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: فارغ‌التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه فنی بابل هستم، پویا بودن و خلق ایده های نو را دوست دارم و تاکنون چندین اختراع ثبت کرده ام که تعدادی از آن ها ثبت شده است، از جمله دستگاه بازیافت آسفالت و نیز یک نوع شفت غلاف با قدرت آب‌دهی دو اینچ که با هدف مکش آب چاه با موتورهای کم‌قدرت اختراع و ثبت شده است.

نصراللهی افزود: شروع ایده پردازی در راستای ساخت دستگاهی برای کندن پوست گردو از سال ۷۵ بود تا اینکه در سال ۷۶ نمونه دستگاه اولیه ساخته شد.

نصراللهی برگزیده جشنواره گردو در تویسرکان را در کارنامه خود دارد

وی ادامه می دهد: دستگاه، پوست سبز گردو را با استفاده از برس سیمی از پوست سخت جدا می کند به طوری که در ابتدای ورود گردو به سیستم پوست آن جدا و با جلو رفتن روی برس با نرم تر شدن برس پوست آن پولیش داده شده و نیازی به شستشوی آن نیست واز مزایای منحصر به فرد این دستگاه می توان به عدم نیاز به سایز بندی گردو، عدم شکستگی و یا ترک خوردگی گردو،عدم نفوذ آب پوست به داخل مغز و عدم نیاز به شستشوی گردو اشاره کرد که منحصر به همین دستگاه است.

این مخترع تویسرکانی راندمان کار بالا،افزایش سود دهی با کاهش چشمگیر وقت و هزینه و محافظت از پوست و ارتقای بهداشت کار را برخی دیگر از مزیت های این دستگاه برشمرد.

نصراللهی افزود: پس از ارائه دستگاه پوست‌کن گردو به جهاد کشاورزی و معرفی آن به باغداران تویسرکانی، با استقبال خوب مردم برای خرید روبرو شد و در سومین جشنواره گردو به دلیل ساخت این دستگاه به عنوان برگزیده انتخاب شدم.

مدل های جدید دستگاه گردو پوست کن مقرون به صرفه ترند

این مخترع تویسرکانی نمونه اولیه دستگاه مشکلاتی همچون کیفیت پاک‌‌کنندگی پایین، پاک‌کنندگی و ظرفیت کم و ورود شیرابه پوست به مغز گردو را داشت که خوشبختانه با تغییرات بر روی نمونه اولیه و ساخت نمونه های جدید، معایب دستگاه های اولیه برطرف شد.

نصراللهی با اشاره به اینکه در حال حضار ۱۰ مدل دستگاه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو در ساعت با قدرت پاک کنندگی ۸۰ تا ۱۰۰درصد توسط شرکت تولید می شود، افزود: ارتقای کیفیت پاک کنندگی از ۸۰ به ۹۰ درصد، و ۸۰ به ۱۰۰درصد، کاهش زمان پاکنندگی به نصف زمان قبلی و کاهش مصرف برق تا نصف مصرف برقی از مزایای محصولات جدید است.

مسئولان تسهیلات بانکی را با شرایط متناسبتری در اختیار شرکت ها قرار دهند

وی که هم اکنون به عنوان در حرفه مقدس معلمی فعالیت دارد می افزاید: مسئولیت مشاور فنی جشنواره خوارزمی استان را نیز عهده دارم و در سال ۸۴ با چند نفر از همکارانم کارخانه شرکت صنعتگران در شهرک صنعتی آریکان تویسرکان را با محوریت طراحی و تولید ابزار‌های کشاورزی و باغبانی تأسیس کردیم.

نصراللهی با اشاره به اینکه تأسیس این شرکت به صورت مستقیم مستقیم و غیر مستقیم برای ۷۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شد، تصریح کرد: در ابتدا برای ۱۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد شد ولی متأسفانه به علت نبود سرمایه کافی اشتغالزایی مسقیم در حال حاضر به پنج نفر کاهش یافته است.

وی افزود: ولی کمبود منابع مالی ما را نگران نکرده و با وجود آنکه اشتغالزایی مستقیم کاهش یافته برای ۶۰ نفر که عمدتا خانم و سرپرست خانوار هستند اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد کرده ایم.

این صنعت گر نمونه گردو به فعالیت ۱۹ ساله خود در امر تولید دستگاه گردو پوست کن اشاره کرد و افزود: در ابتدا در حدود ۱۲ سال به صورت کارگاهی دستگاه مربوطه را تولید می کردیم ولی اکنون هشت سالی است که با تأسیس شرکت تولیدات خود را افزایش داده به طوری که سالانه ۴۰۰ دستگاه در ۱۰ نوع مدل تولید کرده و به ۲۴ استان کشور صادر می کنیم.

نصراللهی با اشاره به اینکه من و همکارانم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر مبنی بر تکیه بر توان داخلی، به دنبال نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در بنیان جامعه هستیم، عنوان کرد: هر کاری برای توسعه و پایداری نیاز به سرمایه دارد و می طلب که مسئولان مربوطه با شرایط متناسب تری تسهیلات بانکی در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم در تولیدی پایدار و اشتغالزایی به ویژه در شهر تویسرکان که با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند قدمی هر چند کوچک برداریم.

رودآور از علی‌محمد نصراللهی صنعت گر نمونه تویسرکانی به خاطر مصاحبه با وی کمال تشکر و قدردانی را دارد و امیدوار است که مسئولان با خواندن این گزارش در حمایت از مخترعین و صنعتگران گام های مؤثرتری بردارند تا شاید بخشی از معضل بیکاری تویسرکان حل شود.

تصاویر تکمیلی: 
مخترع تویسرکانی؛ احیاکننده اقتصاد مقاومتی در شهرستان

دیدگاه شما