وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 22 شهريور 1393 ساعت 10:59   |   کد مطلب: 9442
جشنواره تابستاني چقدر برای مردم همدان مفید بود؟
چهارمين جشنواره تابستاني همدان با برگزاری 300 برنامه به پايان رسيد، اما به راستي چقدر از اين برنامه‌ها مخاطب ويژه خود را داشته است؟

به گزارش نافع، گردشگري همان جهانگردي است كه از قديم‌الايام در ميان ايراني‌ها رواج داشته است هر چند كه در سال‌هاي اخير شامل هرگونه مسافرتي مي‌شود كه شخص به واسطه آن از محيط كار يا زندگي خود خارج شود.

واژه گردشگر از زماني پديد آمد كه افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت كردن نمودند. از زماني كه مردم توانايي مالي بيشتري پيدا كردند و عمرشان طولاني تر شد، اين امر ممكن شد. اغلب گردشگرها بيش از هر چيز به آب و هوا، فرهنگ يا طبيعت مقصد خود علاقه‌مند هستند، البته به مرور گردشگري نيز انواع مختلفي پيدا كرد. از گردشگري سلامت گرفته تا مذهبي و... اما با هر هدفي گردشگري انجام شود يك ثمره خاص دارد كه بيش از ثمرات ديگر به آن توجه مي‌شود و آن رونق اقتصادي است در واقع آمدن مسافر به هر منطقه‌اي سبب ايجاد اشتغال به ويژه در حوزه خدمات شده و لذا مناطق گردشگرپذير را به تحرك اقتصادي وا مي‌دارد.
يكي از پديده‌هايي كه در چند ساله اخير در اين حوزه خودنمايي مي‌كند برپايي جشنواره‌هايي با نام‌ها و به بهانه‌هاي مختلف است، شايد نخستين جشنواره‌ها در جزيره كيش شكل گرفته باشد و به مرور استان‌هاي ديگر نيز براي جذب بيشتر گردشگر به اين كار دست زدند، اما به راستي چقدر جشنواره‌ها توانسته‌اند اهداف تعيين شده را محقق سازند. عموماً وقتي قرار است جشنواره‌اي براي جذب بيشتر گردشگر اجرا شود در دو حوزه خاص بايد برنامه‌ريزي دقيق داشت، نخست محتوا و بعد اطلاع‌رساني و تبليغات. منظور از محتوا بسته پيشنهادي به جامعه هدف است كه در آن مي‌توان تخفيف‌هاي ويژه شركت‌هاي حمل و نقل، فروشگاه‌ها و مراكز تفريح، انواع مسابقات ورزشي و فرهنگي، نمايشگاه‌هاي متنوع براي معرفي ظرفيت‌هاي موجود و... قرار داد. البته هرچقدر نهادها و سازمان‌هاي مرتبط از هماهنگي بيشتري برخوردار باشند بسته پيشنهادي گردشگري از كيفيت و جذابيت بيشتري برخوردار خواهد بود. دومين بخش اطلاع‌رساني است، بعد از تهيه بسته پيشنهادي و فراهم كردن مقدمات اجرايي مهمترين بحث اين است، چگونه جامعه هدف را از خدمات خود مطلع سازيم تا براي شركت در جشنواره مورد نظر انگيزه پيدا كنند.
جمعه گذشته چهارمين جشنواره تابستاني همدان به پايان رسيد، به گفته مسؤولان ميراث فرهنگي 300 برنامه برگزار شده است، قطعاً مسؤولان شهر در حوزه‌هاي مختلف به ويژه ميراث فرهنگي تلاش فراواني در اين خصوص انجام داده‌اند اما به راستي چقدر از اين 300 برنامه مخاطب ويژه خود را داشته است؟ چرا مردم همدان كه خود صاحبخانه هستند از اين برنامه‌ها مطلع نبوده و در آن سهمي نداشتند؟ اصناف كدام تخفيف ويژه را به گردشگران دادند؟ و سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي چقدر توانستند با برپايي برنامه‌هاي ويژه توانايي‌هاي همدان را معرفي نموده و در عين حال فضاي شادي در استان فراهم آورند؟ بياييد كمي واقع‌بين باشيم و فارغ از آمارها كه بيشتر به درد كارگروه‌ها و مسؤولان مي‌خورد كارمان را ارزيابي كنيم، آيا جشنواره تابستاني امسال در قد و قامت استان فرهنگي همدان با قدمتي چند هزار ساله و ذخيره‌اي شگرف از سرمايه انساني بروز و ظهور پيدا كرد؟

 یادداشت از زهره پووهابی

 

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت