وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 18 خرداد 1394 ساعت 20:00   |   کد مطلب: 14742
می گویند کار و زمینه اشتغالزیی فراهم نیست، شاید در برخی موارد این گفته آن هم تا حدودی، درست باشد، اما کارآفرینی هنری در وجود همه است که نیاز به کمی همت دارد و دانش آموزان تویسرکانی با ساخت رآکتور و سایر قطعات کارخانه جات صنعتی، کارآفرینی را به زیبایی معنا کردند.

به گزارش نافع، به نقل از رودآور، چند سالی است که مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی، تولید داخلی و بهر مندی از نیروی انسانی، ظرفیت و استعداد داخل کشور تأکید بسیار دارند.

تأکیداتی که گاهی از سوی دستگاه ها و نهادها پشت گوش انداخته می شود، چرا که اگر این گونه نبود آمار بیکاری در کشور رو به افزایش نمی گذاشت، اما در این بین دانش آموزان مستعد تویسرکانی در هنرستان شهید رجایی در پاسخ به ندای رهبر انقلاب وارد عرصه شدند و با همکاری دانش آموزانی که در سال های گذشته در این مدرسه تحصیل کرده بودند به ساخت و تولید قطعات شرکت ها و کارخانه جات صنعتی روی آوردند.

به گفته مدیر مدرسه این دانش آموزان سابق و جدید، توانایی ساخت هر قطعه و یا طراحی قطعات جدید شرکت های صنعتی  را دارند.

«محمد سوری» مدير هنرستان شهيد رجايي تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت:در راستای عمل به منویات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، اقدامات درخور توجهی با رویکرد تولیدی شدن و درآمدزایی هنرستان شهید رجایی تویسرکان در حال انجام است.

وی به کارگاه مکانیک خودرو در این مدرسه اشاره و اظهار کرد: در جلسه شورای مدرسه که در شهریور ماه 93، مصوب شد که کارگاه مکانیک خودرو به صورت آزمایشی و نیمه وقت خدمات خودرویی فرهنگیان از جمله تعمیر، دیاگ، تنظیم موتور، تعویض روغن و لنت را بر عهده گیرد و خوشبختانه با پشتیبانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان این طرح از ابتدای خرداد ماه سال جاری به صورت تمام وقت در حال انجام است.

 مدير هنرستان شهيد رجايي تویسرکان ارائه خدمات به همکاران و فرهنگ سازی این امر در آموزش و پرورش و درآمدزایی و خودکفایی هنرستان را از اهداف کارگاه مکانیک خودرو برشمرد و افزود: انجام کار عملی و زنده در راستای تشویق هنرجویان و جذب بهتر دانش آموزان مستعد و علاقه مند از دیگر اهداف این طرح است.

سوری با اشاره به مهیا کردن فضای فیزیکی و کلیه تجهیزات مورد نیاز برای این کارگاه، گفت: حیدر زندی و یاسر جلیلوند به صورت مستقیم و مهدی بیگلری و علی محمد نصرالهی به صورت افتخاری کلیه خدمات را ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معادل 6میلیون تومان دستگاه و ابزار از جمله دستگاه بالانس درجا و آچارهای مخصوص و قطعات در اختیار این عزیزان قرار گرفته است، عنوان کرد: درصورت تأمین منابع مالی از این طرح، فضای مجزا و امکانات بیشتری تهیه می شود.

دانش آموزان هنرستان توانایی ساخت هر قطعه و یا طراحی قطعات جدید شرکت های صنعتی  را دارند

مدير هنرستان شهيد رجايي تویسرکان همچنین به فعالیت کارگاه  ساخت و تولید این مدرسه با نظارت مهندس اسماعیل فرزین، هاشمی و عبدالمالکی و هنرجویان مجرب اشاره کرد و افزود: این کارگاه به مدت 18 ماه  فعال است و تاکنون سفارش ساخت قطعات و دستگاه های مختلفی از کارخانه های سطح شهرستان و استان را متقبل شده است .

سوری یاداور شد: ساخت و تولید راکتور شیمیایی، راکتور شیمیایی 600 لیتری، راکتور 1000 لیتری درصنایع داروسازی، دستگاه خلال کن موسیر، دستگاه خردکن مواد شیمیایی، دستگاه تخلیه قرص صنایع داروسازی، دستگاه پوست کن موسیر، استراکچر مخروطی مخازن پلی اتیلن، رسیور2000 لیتری، رسیور 100 لیتری صنایع شیمیایی، فن دمنده با دبی 25000 متر مکعب، کانوایر شستشوی مواد غذایی، نوار نقاله جابجایی مواد (صنایع غذایی)، منبع آب و سوخت، ميز  و نيمكت، میز نقشه کشی، میز رسم و چهارپایه، صندلی گردان،صندلی امتحان، ميز معلم، بیل برد و میله پرچم تنها بخشی از قطعات ساخته شده در کارگاه تولید و ساخت هنرستان شهید رجائی تویسرکان است.

انتظار می رود سازمان آموزش و پرورش وسایل مورد نیاز خو را برای حمایت از تولید داخل به ما سفارش دهد

وی با بیان اینکه این اقدام سبب استقبال و تشویق دانش آموزان مستعد به این رشته شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه  کارگاه ساخت و تولید ازنظر نیروی انسانی و تجهیزات برخوردار از ظرفیت بسیار بالایی است انتظار می رود که سازمان آموزش و پرورش استان همدان به ویژه حوزه نوسازی و تجهیز مدارس نه تنها در این امر، هنرستان شهید رجایی را پشتیبانی کند بلکه با وزارت آموزش وپرورش و دیگر استان ها رایزنی و اطلاع رسانی کند.

مدير هنرستان شهيد رجايي تویسرکان افزود: سازمان آموزش و پرورش استان همدان می تواند برای تهیه وسایل مورد نیاز خود که در حیطه کاری ما است از تولیدات این هنرستان بهره مند شوند تا ما نیز با قیمتی ارزانتر از سایر شرکت های طرف قرارداد آن ها، وسایل مورد نایز مدارس را تولید کنیم.

توانایی ساخت راکتور داروسازی؛ قطعات شرکت ها و کارخانه های سراسر کشور را داریم

«اسماعیل فرزین» که در این کارگاه مشغول فعالیت است ود زندگی خود را با استفاده از این کارگاه می چرخاند، در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: از دانش آموزان سابق همین مدرسه در سال های 83 تا 85 هستم که پس از ادامه تحصیل در مقطع لیسانس سال گذشته با صلاح دید مدیر مدرسه در این جا با همکاری چند تن از دوستان قدیمی و دانش آموزان فعلی در کارگاه ساخت و تولید هنرستان شهید رجایی تویسرکان فعالیت می کنیم.

وی می افزاید: توانایی ساخت راکتور داروسازی؛ قطعات شرکت ها و کارخانه های سراسر کشور و طراحی های جدید داریم و هم اکنون نیز مشغول ساخت رآکتور داروسازی و لوله انتقال مواد شیمیایی کارخانه فاران شیمی تویسرکان و قطعات مربوط به خط تولید شرکت پلاره ملایر  هستیم.

جوانان به دنبال کاراداری نباشند، چرخاندن زندگی نیاز به کارآفرینی دارد

«رضا عبدالمالکی» یک دیگر از دانش آموزان سابق این مدرسه نیز در گفت کو با خبرنگار رودآور عنوان کرد: پس از اتمام تحصیل در رشته ساخت و تولید در مدرسه و پس از آن در مقطع کارشناسی، روزها و ماه ها به دنبال کاری اداری رفتم، اما دریغ همه معرفی نامه می خواستند که در دست من نبود.

وی ادامه می دهد: این ماجرا ادامه داشت تا با همکلاسی سابقم آقای فرزین متوجه شدم که می توان در کارگاه ساخت وتولید این مدرسه کار کرد و اکنون با شغلی متناسب با رشته خودم و در شهر خودم زندگی ام را می چرخانم.

حتی با مدرک دیپلم هنرستان، تضمین و امنیتی شغلی برای آینده دارم

«محمد جامه بزرگ» دانش آموز سال آخر این مدرسه نیز گفت: ما در اینجا مشغول کارآموزی در جوار شاگردان سابق این مدرسه هستیم و علاوه بر آنکه از تجربیات آنان استفاده می کنیم، آموزه های خود را به نمایش هم می گذاریم.

 

وی می افزاید: باید بگویم با تشویق پدرم رشته ساخت وتولید را در هنرستان شهید رجایی تویسرکان انتخاب کردم و خوبی این رشته تحصیلی در این است که حتی با مدرک دیپلم هم تضمینی شغلی وجود دارد تا زندگی آینده خود را تأکین کنم و دراین باره دغدغه ای ندارم.

«تورج قلخانی» از دیگر دانش آموزان سال آخر این مدرسه نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: در این نان بازوی خود را می خوری و در حقیقت خودت استاد کار خودت هستی.

کارآفرینی کمی نیاز به همت دارد

«حیدر زندی» از دانش آموزان سابق این مدرسه است که اکنون نیز هنرجویان را آموزش می دهد و در کارگاه مکانیک فعالیت دارد در گفت و گویی اظهار کرد: در کارگاه مکانیک این مدرسه با قیمت بسیار پایین با یکی دیگر از همکاران خود به تعمیر خودورهای فرهگیان می پردازیم.

وی می افزاید: می گویند کار و زمینه اشتغالزیی فراهم نیست، شاید در برخی موارد این گفته آن هم تا حدودی، درست باشد، اما کارآفرینی هنری در وجود همه است که نیاز به کمی همت دارد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما