وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 14:14   |   کد مطلب: 14718
دلم شور می‌زنه، هیچی نخوند‌م، جواب این چی میشه، اینو چطوری حل می کنند، هیچی بلد نیستم، فكر نمی‌كنم برسم همه كتاب رو بخونم، خدایا چکار کنم چرا هیچی متوجه نمیشم و... اینها حرف‌هایی است كه این روزها زیاد می‌شنویم.

به گزارش نافع، به نقل از زنگ اول، این روزها فصل امتحانات آغاز شده است و دانش آموزان سخت در حال تلاش هستند، اینکه چطوری و چگونه این روزهای نه چندان سخت می گذرد جواب سوالی است که خبرنگار زنگ اول در این گزارش به آن پرداخته است.

مریم اعلایی یکی از دانش آموزان دختر دبیرستانی در گفتگویی با خبرنگار ما از سخت بودن امتحان درس ریاضی خود ابراز نارضایتی می کند و می گوید: من در طول ترم سال تحصیلی بارها و بارها کتاب را زیر و رو کرده ام اما نمی دانم این سوال ها را از کجای کتاب می آورند.
او ادامه داد: واقعا بعضی مواقع در برابر سوالاتی که طرح می شود کم می آوردم، این نظر من به تنهایی نیست بیشتر دوستان هم همین نظر را داشته اند.
این دانش آموز اضافه می کند: خدایا یعنی می شود ببینم امتحاناتم تمام شده و دیگر دغدغه ای ندارم.

الهام احمدوند هم که در مقطع راهنمایی تحصیل می کند، از استرس های شب امتحان می گوید: از امتحان نمی ترسم اما همیشه سر جلسه دلشوره ای عجیب دارم، با اینکه درسم را هم خوب خوانده ام اما از فضای سالن امتحان و جو سنگین آنجا می ترسم، نمی دانم علتش چیست.
او ادامه می دهد: نمی دانم شاید علتش این باشد که یکبار حال یکی از همکلاسی هایم در سر جلسه خراب شد، از آن روز من هم فصل امتحانات که می شود استرس دارم.
این دانش آموز همدانی لبخندی می زند و می گوید: اما خدا را شکر همه نمره هایم هم خوب می شود.

 

میلاد طاهری نیا دانش آموز دیگری است که از سختگیری والدینش در فصل امتحانات ناراحت است و می گوید: آنها فکر می کنند من رباتی هستم که باید به شکل خودکار همه نمره هایم بیست شود، آخر مگر می شود!؟ و دائم ترس این را دارم که امتحانم را خراب کنم.
او  ادامه می دهد: یکی نیست به این پدرها و مادرها بگوید، مگر فقط بیست نمره خوب است، اگر کمتر شویم یعنی آخر دنیاست.
میلاد با ناراحتی ادامه می دهد: کاش می شد یک نفر این پدر و مادرها را مشاوره دهد که به جای ایجاد استرس فضای خوبی را در منزل برای فرزندان خود فراهم کنند.

علیرضا احمدی هم که از سر جلسه امتحان می آید، انگار باری از دوشش برداشته شده، با لبخندی می گوید: این امتحانم خوب شد خدا بقیه را ختم به بخیر کند.
او ادامه می دهد: خدا بزرگ است اگر درس های  آسان رو بگذارند جز امتحانات اول به نظرم خوب جواب می دهد اما اگر درس های سختی مثل ریاضی، عربی و فیزیک جز امتحانات اول باشد و خدای نکرده هم خراب کنیم به نظرم امتحانات دیگر هم به خاطر خراب شدن روحیه خراب می شود.

 

در این بین به سراغ آقای اردلان یکی از معلمان همدانی رفتیم که به عنوان مراقب جلسه در امتحان حضور دارد، او درباره امتحانات می گوید: شرایط دانش آموزان در در سر جلسه امتحان متفاوت است، گاهی اوقات دانش آموزان دچار استرس و مشکل عصبی می شوند، گاهی دانش آموز آنقدر خوانده که دچار ضعف می شود و به خاطر اضطراب امتحانش را خراب می کند و این در حالی است که نباید اینگونه باشد.

مادر یکی از دانش آموزان که منتظر فرزندش است که امتحانش تمام شود در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: خرداد از آن فصل های سخت است، باور بفرمایید من هم به همراه فرزندم دچار استرس می شود.

خانم شاکری ادامه می دهد: سعی می کنم در منزل برای رفاه حال فرزندم بهترین چیزها را برایش فراهم کنم، از سکوت خانه تا تغذیه خوب و مشاوره.
او آهی می کشد و می گوید: خدا کند دخترم امتحاناتش را خوب کند، سال دیگر هم کنکور دارد، برایش دعا کنید.

در ادامه این گزارش به سراغ مریم رضایی مشاور تحصیلی رفته ایم و با وی درباره راهکارهای کاهش استرس در فصل امتحانات گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می آید.

این کارشناس مشاوره تحصیلی در گفتگویی با اشاره به اینکه براي موفقيت در هر كاري دو عامل مهم انتخاب راه و روش درست و اعتماد به نفس موثر است، اظهار داشت: اضطراب نوعی احساس ناخوشایند، همراه با نگرانی، دلواپسی و تشویش خاطر به علتی نامشخص در فرد است كه از علائم آن به تپش قلب، تنگی‌نفس، سرگیجه، نفس‌نفس زدن، عرق ‌كردن، سرد‌ شدن و لرزش دست و پا، تهوع و سردرد می‌توان اشاره كرد.
مریم رضایی افزود: البته وجود اندكی اضطراب، طبیعی است، اما به طور كلی عوامل درونی و خارجی، عواملی هستند كه موجب بروز اضطراب در شب‌های امتحان می‌شوند.
وی ابراز داشت: مطالعه بدون برنامه‌ریزی، پایین بودن اعتماد به نفس یا خودباوری، ضعیف بودن پایه درسی فرد و روش‌های نادرست مطالعه از عوامل درونی، و وضع خانواده و معلمان مدرسه، برخی شیوه‌های آموزشی مدارس، دوستان و همكلاسی‌ها، از عوامل خارجی است.
این مشاوره در ادامه با تأکید بر اینکه والدین نقشی كلیدی در اضطراب شب‌های امتحان فرزندان خود دارند، یادآور شد: انتظارات بیش از حد، مقایسه با دانش‌آموزان دیگر، تهدید برای دریافت نمره موردنظر، تأثیر زیادی بر بروز اضطراب در دانش‌آموز دارد.
رضایی بیان داشت: سختگیری و حساسیت‌های بیش از حد معلمان برای بالا بردن حد نصاب نمره قبولی كلاس و ترساندن دانش‌آموزان از امكان طرح سوال‌های عجیب و غریب در امتحان نیز می‌تواند به افزایش استرس شب امتحان بیفزاید.
رضایی اضافه کرد: تماس‌های تلفنی برخی از همكلاسی‌ها با یكدیگر در شب امتحان و رد و بدل كردن صحبت‌هایی از این دست كه «چقدر خواندی»، «من یك دور خوانده‌ام»، یا بالعكس: «هنوز وقت داریم»، «من هنوز شروع نكرده‌ام به خواندن» هر دو می‌تواند مخرب و استرس‌زا باشد.

 

این مشاوره تحصیلی در ادامه راهکارهای هر چه بهتر پشت سر گذاشتن امتحانات بدون استرس را اینگونه بیان کرد:

 

-در آغاز كار اگر به مطالعه بي ميل هستيد سعي كنيد اشتياق به آن را در خود تقويت كنيد براي اين كار كتابتان را به چند بخش تقسيم کرده و هر روز بخشي را مطالعه كنيد انباشته کردن درسها براي شب امتحان باعث ايجاد استرس و اضطراب در شما شده و نتيجه دلخواه عايد نخواهد شد.

-در روزهاي امتحان بيشتر مواظب سلامت جسماني خود بوده و تغذيه مناسب نيز داشته باشيد چون عقل سالم در بدن سالم است  خوردن خرما با شير ، ميوه جات تازه و.... بسيار مفيد است.

-به اندازه نياز بخوابيد و مطالعه را صبح زود و بعد از صرف صبحانه آغاز كنيد چون بدن و ذهن شما كاملآ آماده ياد گيري است.

- محيطي مناسب، سالم، آرام براي مطالعه داشته باشيد تا قدرت تمركز و ياد گيريتان افزايش يابد.

-ساعات مطالعه خود را روزانه و به مرور افزايش دهيد.

-حين مطالعه فرصتي را براي استراحت به ذهن بدهيد معمولآ هر يك ساعت يك ربع استراحت كافي است.

-عوامل مخل در يادگيري از قبيل تلويزيون، بازيهاي كامپيوتري، و... را به حد اقل رسانده يا كلآ حذف كنيد.

- از شيوه بحث گروهي( پرسش و پاسخ)در يادگيري استفاده كنيد.

- اگر حين امتحانات وقت اضافي براي يك درس داريد كتب سخت ديگر را نيز مطالعه كنيد.

- از مطالب مشكل و سخت يادداشت برداريد و آنها را چند ساعت قبل از امتحان مطالعه كنيد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما