وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393 ساعت 09:44   |   کد مطلب: 10799
آسمان تئاتر، این روزها خاکستری است
تئاتر به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه که در ایران ریشه ۱۵۰ساله دارد از دیرباز در بین مردم مطرح بوده است.

به گزارش نافع، هنرمندان تئاتر به ویژه در شهرستان ها همیشه به عنوان قشری عاشق و کم توقع، مثال زدنی بوده‌اند، آنها حاضر هستند در سالن‌هایی که در بسیاری موارد در شأن تئاتر نیست، نمایش اجرا کنند، آنها می‌دانند برای چندین ماه تمرین و اجرا نباید توقع دستمزد چندانی داشته باشند، آنها می‌دانند همان دستمزدهای ناچیزشان هم قرار نیست به موقع پرداخت شود و...

اینها مسائل تازه‌ای در تئاتر ما نیست، این روزها در بین اهالی تئاتر جمله بسیار دردناکی  شنیده می شود که تئاتر نفس های آخرش را می کشد چه بخواهیم باور کنیم و چه نه، پیکر نیمه جان تئاتر نیازمند احیایی دوباره است که باید به دور از شعار فکری برای آن اندیشید.

در گفتگویی با پیشکسوتان و کارگردانان تئاتر استان وضعیت این هنر را در استان همدان بررسی کرده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

گذر از هفت خوان رستم در تئاتر جزئی از تئاتر است

بازیگر و پیشکسوت تئاتر همدان با اشاره به دغدغه ها و مشکلات تئاتر استان گفت: اجرای یک نمایش در استان تلاش و کوشش بسیاری را طلب می کند و باید هفت خوان رستم را در آن طی کرد.

نصرالله عبادی افزود: هزار و یک مصیبت و بلا را باید تحمل کرد، از بازخوانی متن گرفته تا تأیید شدن و در ادامه سالن های اجرای تمرین و برگزاری نمایش همه و همه صبر ایوب را می طلبد.

وی در خصوص وضعیت تالارهای نمایش گفت: در همدان تنها سالن ابن سینا و تالار فجر برای هنرمندان تئاتر پذیرفتنی است، که متاسفانه این سالن‌ها هم به طور کامل از لحاظ سیستم نور، صوت و صحنه استاندارد نیستند.

این پیشکسوت تئاتر یادآور شد: کمبود امکانات و تجهیزات در شهرستان‌ها به خوبی آشکار است، گرچه به شکل یک شعار تکراری شده و بارها و بارها از سوی مسئولان و فعالان تئاتر شهرستان‌ها بر زبان آمده اما تاکنون توجه خاص و اقدامات کارسازی  به این مقوله نشده است.

 

چون فوتبال داریم گله ای نداریم / تئاتر، هنر انسان سازی است

نصرالله عبادی در ادامه با ابراز تأسف از نگاه مسئولان به هنر تئاتر گفت: متأسفانه برخی از هنرها  که گویی هنر هم به شمار نمی روند آنقدر مورد توجه هستند که دیگر جایی برای تئاتر باقی نمی ماند.

وی فوتبال را یکی از این موارد عنوان و خاطرنشان کرد: هنر فوتبال این است که هزینه بر و سرگرم کننده است، اما هنر تئاتر هزینه بر و انسان ساز است، مسأله ما این است که ما سرگرمی را به انسان سازی ترجیح می دهیم.

این بازیگر مطرح استان اضافه کرد: با تئاتر می توان زندگی را ساخت و هنر تئاتر در حقیقت سرمشق و الگویی برای زنگی ما به شمار می رود.

عبادی ابراز داشت: در ایران تئاتر حرفه ای به شکلی که در سال به اجرای برنامه های تئاتر بپردازد نداریم، بلکه تئاتر ما موسمی است.

وی تأکید کرد: حمایت از هنرمندان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا حمایت از آثار برتر هم موجب پیشرفت این حوزه و هم حمایت از قشر هنرمند می‌شود.

 

دغدغه‌های تئاتر تنها در حد شعار است /  مسئولان بهایی نمی دهند

یکی از کارگردانان استان هم در گفتگویی با اشاره به اینکه مشکلات تئاتر بارها به مسئولان استان همدان گفته شده است، اظهار داشت: هنرمندان تئاتر استان همچنان از بی توجهی مسئولان به هنر تئاتر گله مند هستند، گویی دغدغه ای به نام تئاتر در این شهر وجود ندارد.

سهراب نیک فرجاد افزود: صحبت های مسئولان تنها در حد یک شعار باقی مانده و این مشکل اصلی هنرمندان تئاتر است.

وی ادامه داد: آنها حتی حاضر نیستند برای تبلیغ و اطلاع رسانی؛ پیامک که حداقل کار است را انجام دهند.

نیک فرجاد تصریح کرد: گویی مدیریت و برنامه ریزی برای هدایت و پیشبرد برنامه های هنری را از دست مدیران استان گرفته اند که با بی برنامگی ها به جای رفع مشکلات سعی در فرار از آنها را دارند.

 

بازخوانی و بازبینی نمایش ها، تنها هنر متولیان فرهنگی است

این کارگردان همدانی ادامه داد: مسئولان متأسفانه هیچگونه پاسخی برای نیازهای جماعت تئاتر اعم از پیشکسوت و جوانان ندارند مگر اینکه تنها متن ها را بازخوانی و نمایش ها را بازبینی کنند و این تنها هنر آنها است.

سهراب نیک فرجاد اظهار داشت: تنها کمک آنها انتخاب سالن و مکان است و دیگر هیچگونه کمکی نیست و این در حقیقت ره به ترکستان بردن است.

وی اضافه کرد: مگر غیر از این است که تئاتر با زندگی مردم آمیخته شده و در ارتقاء روح و روان و منش و کردار و فرهنگ جامعه کمک شایانی می کند اما مسئولان ما فارغ از این هستند که به این جریان فرهنگی و هنری حداقل کمکی کنند.

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به اینکه تئاتر بیشتر کشورهای دنیا توسط  شهرداری ها اداره می شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهرداری همدان در زمینه تئاتر نگاه مثبت و گسترده ای را دنبال می کند.

نیک فرجاد افزود: لازم است اعضای شورای شهر نیز که انتخاب شده از رأی مردم هستند به فریاد وضعیت فرهنگی شهر برسند.

وی همکاری صدا و سیما را در خصوص ساخت تیزر در این زمینه مهم برشمرد و گفت: جالب است، در برخی از استان ها مسئولان التماس هنرمندان را می کنند، اما متأسفانه در استان ما هنرمندان باید التماس مسئولان را بکنند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: هیچ وقت شرایط آرمانی که شامل  زمان، مکان، گروه، تمرین، پول و ... را که در شکل گیری یک اثر نقش داشته بر روی صحنه نبرده ایم و همیشه یک جای کار مشکل دارد.

 

سیاست های مرکز هنرهای نمایشی مشخص نیست

یکی دیگر از کارگردانان تئاتر همدان هم در گفتگویی به فعالت اعضای انجمن نمایش همدان اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸ تا ۱۰ گروه نمایشی در همدان وجود دارد، همدان دارای استعدادهای خوبی است که باید این استعدادها را بارور کرد.

محمدجواد کبودراهنگی افزود: با وجود کمبود بودجه اما استعدادهای زیادی در عرصه تئاتر وجود دارد، هنرمندان کار خود را خوب انجام می دهند اما در اینجا باید پرسید آیا مسئولان هم کار خود را در این زمینه خوب انجام می دهند؟

وی ادامه داد: تشکیل گروه های تئاتری و طرح استقرار آنها در شهرستان ها گام مهم و اساسی در عرصه بالندگی و رشد تئاتر کشور بوده است.

کبودراهنگی اظهار داشت: اما متأسفانه سیاست های مرکز هنرهای نمایشی هنوز مشخص نیست و تاکنون تکلیف استقرار گروه ها مشخص نیست.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه هزینه اجرای نمایش ها مشخص نیست و در حقیقت بودجه ای در این زمینه تعریف نشده، تصریح کرد: گروه های تئاتر با اندک فروش بلیط از جیب خود هزینه می کنند و ارگان های فرهنگی مسئول هستند که بودجه و هزینه اجراها را پرداخت کنند.

کبودراهنگی افزود: تئاتر مانند سینما نیست باید حمایت شود و این مهم نیازمند حمایت جدی است، باید برای تئاتر و حداقل برای رفت و آمدها هزینه در نظر بگیرند.

وی در ادامه بر تشکیل شورای تئاتر در استان تأکید کرد و افزود: امور تئاتر باید واگذار شود و شورای تئاتر و هنرمندان و همچنین خانه تئاتر خیلی سریع شکل بگیرد تا حداقل در سطح استان وضعیت تئاتر سامانی بگیرد.

 

با این همه آنچه که مهم به نظر می رسد این است که برای تئاتر استان همدان که دارای قدمت بالایی است باید فکری اندیشید، در این زمینه ادارات و نهادهای مربوطه و به ویژه اداره کل ارشاد اسلامی استان به عنوان پشتیبان اصلی برنامه های فرهنگی در خط مقدم بوده و وظیفه دارند به دور از شعار زدگی برنامه ای مدون را برای رفع مشکلات تئاتر استان ترسیم کنند.

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما