وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 23 مرداد 1394 ساعت 12:11   |   کد مطلب: 15803
فراموشی سبک معماری اسلامی زنگ خطری برای حیات شهری/سونامی بلندمرتبه سازی بلای جان همدان
لزوم توجه بیشتر به معماری اسلامی در کنار معماری مدرن/ باید پرسید که سود رشد عمودی شهر به جیب چه کسانی می رود؟/ برج ها قاتل باغ های همدان هستند/ نفس شهر تنگ شده است

به گزارش نافع به نقل از صبح الوند، جریانی مخرب در شهر همدان برای بلندمرتبه سازی شروع شده و تبدیل به یک مسابقه شده است. مدت‌هاست تخریب و خشکاندن باغ‌ها، چشمه‌ها و فضای سبز شهری همدان در جریان است، و هنوز تخریب‌ها در همدان برای برج سازی ادامه دارد. 

در سال های اخیر با وجود توجه به معماری سبک قدیمی و معماری ایرانی اسلامی در همدان شاهد رشد عمودی بی رویه و غیرقابل توجیه ساختمان ها در جای جای شهر بوده ایم و بافت تاریخی و سنتی شهر زیبای همدان با کوچه باغ های های باریک و پر درخت جای خود را به کوچه های کج و معوج و ساختمان های بلند و بدون هیچ الگوی اسلامی - ایرانی و معماری زیبا داده است.

 

توجه به سبک های معماری یکی از نیازهای اولیه توسعه پایدار در شهرها است که متاسفانه این روزها توسعه پایدار دچار شعار زدگی شده است.

 

در حالی که توجه به معماری ایرانی - اسلامی می تواند در راستای توسعه پایدار حتی موجب کاهش آسیب های اجتماعی و زیست محیطی در همدان شود.

مدیران شهرهای بزرگ احساس می کنند که با داشتن المان ها و اجزا باید به رقابت بایکدیگر بپردازند که متاسفانه این مشکلات دامن گیر اکثر شهرهای کشور هم شده است.

نمادهای هرشهری باید به درستی شناخته شود و مکان یابی درستی انجام شود و با ساختار شهرها انطباق داشته باشد.

چند سالی است که از سوی برخی مسئولان شهری، همدان به عنوان کلان شهر نام برده می شود، اما از کلان شهر بودن فقط قانون بلند مرتبه سازی نصیب مردم همدان شده است و از بقیه زیر ساخت ها و بودجه های کلان شهرها در همدان خبری نیست.

 

یکی از معضلات حوزه معماری شهر همدان این است که بدون توجه به قانون ممنوعیت بلند مرتبه سازی در شهرهایی به جز کلان شهرها، ساختمان سازی صورت می گیرد که مشکل ساز است.

ساخت و سازهای غیر اصولی در همدان صدای محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری را هم در آورده است.

 

* سونامی بلندمرتبه سازی بلای جان شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از بلندمرتبه سازی در شهرهای متوسط و کوچک اظهار داشت: جریانی در شهرها برای بلندمرتبه سازی شروع شده و تبدیل به یک مسابقه شده است.

محمد سعید ایزدی با بیان اینکه سمبل های هرشهری باید به درستی شناخته شده و مکان یابی شود و با ساختار شهرها انطباق پیدا کند، گفت: به همین دلیل بررسی و هم اندیشی راجع به مسایل و مشکلات بروز این پدیده ها که متاسفانه در حال تدوام است، باید انجام گیرد.

وی اظهار کرد: نمونه‌هایی از این ساختمان‌ها را در شهرهایی می بینیم که نیازی به بلندمرتبه سازی ندارند، شاید در کلان شهرها بلندمرتبه سازی طبیعی باشد اما در شهری مانند همدان نیازی به ساختمان های بلند نیست اما در این شهر هم در حال ساخت است و مناظر شهری را از بین برده است.

ایزدی افزود:  به نظر می رسد جریانی شروع شده و تبدیل به یک مسابقه میان شهرها شده است و در حالیکه مسایل و مشکلات ناشی از آپارتمان نشینی به درستی بررسی نشده در حال تعمیم به ساختمان های پیچیده تر هستیم.

 

* انتخاب همدان به عنوان پایلوت نخستین شهر سبز پایدار در جهان اسلام

معاون امور استانداری همدان هم گفت: صدور مجوز بلند مرتبه سازی در همدان با تعاریف مشخص در جانمایی فضا صورت گیرد.

محمودرضا عراقی اظهار کرد: انتخاب همدان به عنوان پایلوت نخستین شهر سبز پایدار در جهان اسلام را فرصتی مناسب برای مطرح شدن این شهر در سطح ملی و جهانی دانست.

 

اما کسی به این موضوع و ممنوعیت ساخت و ساز در شهر همدان توجه ندارد.

نبود مشارکت واقعی مردم همدان و مسئولان شهرسازی موجب از بین رفتن معماری ایرانی - اسلامی، بومی و سنتی شده و این یکی از بزرگترین معضلات حال حاضر شهرسازی در همدان محسوب می شود.

متاسفانه در سال های اخیر هیچ الگوی معماری ایرانی - اسلامی و سنتی مشخصی در کشور تعریف نشده است و همدان نیز بدون توجه به شرایط اقلیمی و معماری اصیل خود به صورت عمودی رشد کرده است.

ساخت‌ و سازهایی که بدون توجه به معماری ایرانی و اسلامی در شهر همدان در حال انجام است، موجب بی‌هویتی و دوری از معماری اصیل ایرانی شده است که تداوم این امر آینده نگران کننده‌ای را برای حیات شهرمان رقم خواهد زد.

در حال حاضر هم ساختمان های جدید با سبک معماری مدرن و هم معماری ایرانی و اسلامی طرفداران خاص خود را دارد که باید از هرکدام در جایگاه خود استفاده کرد و بهره برد.

قربانی کردن سبک معماری مدرن به بهانه صیانت از معماری ایرانی و اسلامی در همه زمینه ها یا بالعکس توجه صرف به معماری اسلامی و ایرانی در همه عرصه ها بدون توجه به سوژه و سلیقه عمومی آفتی بزرگ و مخرب است که ما را از اهداف ارزشی دور می کند.

بدیهی است رعایت شیوه های معماری ایرانی - اسلامی در برج سازی و بلند مرتبه سازی همدان با توجه به موقعیت مکانی و اهداف طراحان در مناسبتها و ترویج آن در ساخت و سازهای شخصی می تواند ضمن صیانت از این فرهنگ غنی زمینه توسعه و رواج اینگونه ساخت و سازها را به خوبی در آینده فراهم کند.

و در پایان باید پرسید:

سود رشد عمودی شهر به جیب چه کسانی می رود؟

یوسف مسعودیان

انتهای پیام/م

دیدگاه شما