وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 17:05   |   کد مطلب: 14723
ریزگردهایی که سبب شده تا مسئولان را به چالش بیاندازد و مردم استان همدان نیز با تأثیرات مخرب آن دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش نافع، به نقل از رودآور، اختلال درعروق قلبی، دستگاه تنفسی و ضرر رساندن به روح و روان جامعه برخی از مشکلاتی هستند که علاوه بر خسارت مادی توسط ریزگردها بر مردم تحمیل می شود و اما در استان، در صورت ادامه خشکسالی ها و عدم مدیریت منابع آبی، احتمال تبدیل شدن همدان به کانون تولید ریزگرد هست.

امروز بروز پدیده ریزگردها به معضلی نه تنها برای استان های جنوبی بلکه برای استان های غربی از جمله همدان تبدیل شده است، ریزگردهایی که سبب شده تا مسئولان را به چالش بیاندازد و مردم استان همدان نیز با تأثیرات مخرب آن دست و پنجه نرم کنند.

مشاهده بروز ریزگردها در استانی مثل همدان زنگی خطری برای مسئولان است و شاید به جرأت گفت تاکنون اقدام درخور توجه و عملی‌ برای تعامل و همکاری مردم و مسئولان سایر بخش ها در رفع این معضل دیده نشده است و این مسئولان هستند که گویا تنها به همایش گذاشتن روی می آورند، بدون آنکه متوجه آثار سوء جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی این پدیده در شهرها باشند.

مسئولانی که به نظر می آید به جای همکاری برای رفع معضل ریزگردها و تعامل در این راستا، تنها توپ را به زمین یکدیگر می اندازند و در این بین مردم هستند که ضرر می بییند و اعتمادشان به مسئولان امر ماستاه می شود.

اختلال درعروق قلبی، دستگاه تنفسی و ضرر رساندن به روح و روان جامعه برخی از مشکلاتی هستند که علاوه بر خسارت مادی توسط ریزگردها بر مردم تحمیل می شود.

خسارات مادی ومشکلات اقتصادی ازآن جهت که هرزچندگاهی دیده می شود که شهر یا شهرها و حتی استانی، یک روز و شاید چند روز به دلیل بروز غلظت بالای ریزگردها تعطیل می شوند و این تعطیلی بر عدم پیشبرد برنامه های اقتصادی تأثیرگذار است.

به گفته مسئولان امر تا پایان سال مردم استان همدان گاه گاهی با پدیده ریزگردها روبرو خواهند یود و مسئولان می گویند مردم باید با این موضوع کنار بیایند!

 «سید عادل عربی» سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این باره در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: از ابتدای سال 94 تا روز گذشته تعداد روزهایی که هوا غبارآلود و ریزگرد در استان بوده در مقایسه با سال گذشته دو برابر مشاهده شده است.

وی با بیان اینکهاز نظر هشدار سال گذشته چهار روز هشدار داشتیم ولی در سال جاری دو روز برای استان هشدار اعلام شد، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی هایی که هواشناسی به ما اعلام کرده است این روند در سال جاری همچنان ادامه دارد و ما شاهد ورود ریزگردها به استان در روزهای دیگر سال جاری نیز خواهیم بود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان منشاء اصلی ریزگردهای استان همدان را کشور عراق دانست و افزود: تفاهم نامه هایی بین دو دولت ایران و عراق برای به کارگیری برنامه های جلوگیری از ورود ریزگردها بسته شده، اما طبق نقشه ها مناطقی که کانون تولید ریزگردها در عراق هستند از اختیارات دولت مرکزی خارج و دردست تکفیری ها است و آن ها عملا کاری نمی توانند برای جلوگیری از تولید ریزگردها داشته باشند.

وظیفه اداره محیط زیست هشدار به سایر دستگاه ها درباره غلظت آلودگی ریزگردها است

عربی اصلی ترین دلیل بروز ریزگردها را تغییرات اقلیمی ویژه کره زمین دانست که نتیجه 14 تا 15سال خشکسالی های مداومی است که رخ داده و اظهار کرد:  وظیفه محیط زیست بیشتر جنبه نظارتی دارد و با ظهور این پدیده به دستگاه ها درباره میزان خطر و غلظت آلودگی هشدار می دهد.

وی تعداد ایستگاه سنجش آنلاین ریزگرد در استان همدان را پنج ایستگاه ذکر کرد و افزود: در این ایستگاه ها پایش مقدار غلظت ریزگردها سنجیده می شود و ما طبق این آمارها به دستگاه ها هشدار می دهیم تا اقدامات لازم برای کاهش اثرات آن را انجام دهند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خواستار همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه های مربوطه از جمله منابع طبیعی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو  و شهرداری ها شد.

عواملی که تولید ریزگردها را کاهش می دهد

عربی گفت: افزایش مراتع، مدیریت صحیح منابع آبی، روی آوردن به ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها،  رطوبت دار کردن خاک به روش های گوناگون، زیر کشت بردن اراضی با پوشش گیاهی مناسب، حفاظت از خاک و جلوگیری از هرکاری که سبب فرسایش بادی خاک می شود، نظارت بر اراضی استان که مستعد ایجاد ریزگردها یا فرسایش بادی است تا حدودی می تواند اثرات ریزگردها را کاهش دهد و از تبدیل شدن اراضی به کانون تولید ریزگرد جلوگیری شود.

احتمال تبدیل شدن همدان به کانون تولید ریزگرد در صورت ادامه خشکسالی ها و عدم مدیریت منابع آب

وی خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها، کمبود آب و نامتعادل بودن تعداد دام ها نسبت به مراتع را برخی از عواملی دانست که اراضی را مستعد تولید ریزگرد می کند و عنوان کرد: اگر درختکاری ها و تثبیت خاک کنترل نشود و خشکسالی ها ادامه پیدا کند و مدیرتی در منابع آبی کشور نداشته باشیم احتمال می رود استان همدان خود تبدیل به کانون تولید ریزگرد شود.

ایده یونیزاسیون، ایده تخیلی برای از بین بردن ریزگردها است

وی با اشاره به وسعت و گستره مرز بین ایران و عراق مطرح کردن ایده هایی از جمله یونیزاسیون را طرح های تخیلی دانست و گفت: در حقیقت این ایده ها جنبه تخیلی دارند تا بیشتر جنبه علمی و با توجه به گسترده حوزه مرزها، این ایده ها نه تنها جوابگو نیست بلکه عملی هم نیستند.

عزم و اراده بین المللی برای مقابله با ریزگردها نیاز است

وی با اینکه بهترین راه حل برای مقابله با ریزگردها تثبت خاک است، گفت با توجه به اینکه کانون این پدیده در کشورهای همسایه و در بخش هایی از کشورمان است و شاید ریزگردها اولویت دیگر کشورها نباشد نیاز است که یک مرجع بین المللی به عنوان محور عمل کند تا برنامه های منسجمی برای مقابله با ریزگردها و از بین رفتن کانون های تولید آن تدوین شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با پدیده بروز ریزگردها مواجه هستیم، باید قبول کنیم که این مشکل هست و حال باید چه اقدامی انجام دهیم تا سلامتی مردم به مخاطره نیافتد؟

شفاف سازیی درباره غلطت ریزگردها و آثار سوء آن صورت گیرد

عربی تصریح کرد:  باید اطلاع رسانی جامع و کامل در رابطه با اعلام هشدار بروز این پدیده و شفاف سازی بدون مصلحت سنجی ساختگی صورت گیرد و غلظت ریزگردها مخفی شود و مردم در جریان خطرات آن باشند.

باید با پدیده ریزگردها سازگار شویم!

وی با تأکید بر اینکه باید با بروز و ظهور ریزگردها سازگار شویم، افزود: زمانی که این هشدارها داده می شود، مردم نیز همکاری داشته باشند تا اثرات بد ریزگردها را کاهش دهند؛ از منازل به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی  خارج نشوند و ورزشکاران نیز در فضای سرباز ورزش نکنند و امیدوارم باشیم که این مشکل در آینده برطرف شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما