وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 1 خرداد 1394 ساعت 09:58   |   کد مطلب: 14489
 مالچ‌پاشی خیانتی در حق زندگی افراد و محیط زیست است
پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه مالچ‌پاشی خیانتی در حق زندگی افراد ساکن در آن منطقه و همچنین محیط زیست است افزود:معتقدم برای کاهش پدیده ریزگرد باید چه در داخل کشور و چه در عراق، در بیابان‌ها ریگ پاشیده شود تا از ورود ریزگردها جلوگیری کنیم.

به گزارش نافع، دکتر پرویز کردوانی در همایش ملی گردشگری، جغرافیا و هوای پاک در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: ریگ پاشی در بیابان ها کاری ساده، مقاوم و بهترین راه برای جلوگیری از ورود ریزگردها است.

وی عنوان کرد: در سالجاری با آلودگی چند روزه هوای اهواز به دلیل وجود ریزگردها، مجلس شورای اسلامی با تشکیل یک جلسه فوری تصمیم گرفت نسبت به خالی کردن مالچ نفتی در بیابان های عراق و بیابان های عامل به وجود آورنده این ریز گردها اقدام شود در حالی که این کار خیانتی در حق زندگی افراد و محیط زیست است.

دکتر کردوانی ادامه داد: در این روش از نفت که ارزش بسیاری بالایی دارد به عنوان پوششی استفاده می شود در حالیکه ریختن نفت می تواند با انتشار بوی بد و بالا بردن ضریب حرارتی، کار موقتی بوده و عامل مرگ گیاهان و شیوع بیماری هایی مانند سرطان برای جمعیت ساکن در این مناطق شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشتر ریزگردهای ورودی به کشور ما مربوط به ایران نیست نباید برای جلوگیری از این معضل به جنگل کاری پرداخت چرا که عمل آمدن جنگل نیازمند آب و هزینه های گزاف است و با وضعیت موجود آبی کشور به صرفه نخواهد بود و نمی تواند تاثیری در کاهش این ریز گردها داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: بیشتر ریزگردهایی که در کشور ما وجود دارد از غرب بغداد، شرق اردن، سوریه، مصر، عربستان و سودان وارد کشور شده و در سال های اخیر قسمتی از دشت های اصفهان که در 20 سال گذشته آب به آنها نرسیده است نیز باعث ایجاد ریز گردهای داخلی شده اند.

پرفسور کردوانی عنوان کرد: زمین های کشاورزی خشکی که در گذشته زیر کشت قرار داشته اند و تالاب های خشک شده ای که محل عبور ماشین ها شده اند نیز در بروز این ریز گردها بی تاثیر نیستند.

وی با بیان اینکه دیگر امیدی به زنده شدن دریاچه ارومیه نیست افزود: بارندگی و وجود آب های سطحی در گذشته عامل پر آب بودن دریاچه ارومیه بود که با گرفتن آب های سطحی و افت شدید آب های زیر زمینی به دلیل حفر چاه های بی شمار در اطراف این دریاچه هم اکنون هر چقدر هم آب در این دریاچه بریزند تنها به زیر زمین نفوذ خواهد کرد.

پرفسور کردوانی اضافه کرد: مسوولان امروزه با روش هایی مانند بارور کردن ابرها به فکر تغییر وضعیت آب و هوایی کشور افتاده اند در حالیکه بنده اعلام می کنم که ایران جزو مناطق پر فشار جهان بوده و آب و هوای آن قابل تغییر نیست.

پدر علم کویر شناسی ایران ادامه داد: ایران بعد از آمریکا و 50 ایالت آن دومین کشور جهان در تنوع زیست محیطی است به طوریکه از همه گونه های گیاهی و میوه ها را در ایران می توان کشت داد.

وی اضافه کرد: کشوری که نوآوری و علم دارد می تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و ثروت هایی مانند نفت، گاز و تسلیحات ثروتی پایان پذیر و موقتی است.

وی با بیان اینکه با مدیریت صحیح مصرف آب و ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از آب می توان از جیره بندی آب در استان همدان جلوگیری کرد افزود: 300 میلی لیتر بارندگی استان همدان می تواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد فقط باید یک مدیریت اصولی و علمی بر روی این میزان بارندگی وجود داشته باشد.

اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و هوای پاک با حضور کارشناسان این رشته صبح امروز در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.

طبق اعلام مدیریت بحران استانداری همدان از سال 88(سال ورود ریزگردها) تا سال گذشته هوای این استان به دلیل ورود ریزگردها در بیش از 330 روز در حالت هشدار، اضطرار و بحران بوده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما