وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 14:13   |   کد مطلب: 14822
	کودکان، بیشترین قربانی مهمان ناخوانده / ریزگردهایی که طعم بریدگی نفس می دهد
مدتی است که ریزگردها دم و بازدم مردم مناطقی از کشور را مختل کرده و سرفه ها و تک سرفه های سوزناکی را مهمان گلوی مردم کرده است، تک سرف هایی که ساز ناکوک آن بیشتر از گلوی کودکان شنیده می شود، مهمان ناخوانده ای که طعم هوای بهاری را کام مردم تلخ کرده است.

به گزارش نافع، کارشناسان اعتقاد دارند که ریزگردهای خاکستری سلامت مردم و به ویژه کودکان را نشانه گرفته و توصیه هایی را در این زمینه به شهروندان داشته اند که خبرنگار زنگ اول در این گزارش به آن پرداخته است.

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ریزگردها مدتی است مهمان ناخوانده کشورمان شده و هنوز معلوم نیست چه زمانی از دست آن خلاص شویم، اظهار داشت: ریزگردها عامل ایجاد و تشدید بیماری‌های انسدادی، عفونی و ریوی از جمله سرطان ریه است.
حسین علی نوروزی افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت، نیاز روزانه یک انسان به طور متوسط حدود ۲۲٫۵ کیلوگرم اکسیژن است که این میزان با افزایش فعالیت‌ها و کارهای سبک و سنگین بیشتر می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه ذرات ریزگردها با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرومتر است، یادآور شد: این ریزگردها به دلیل اندازه کوچک می‌تواند در هوای تنفسی انسان تا عمق ریه نفوذ کرده و موجب ایجاد اختلالات جدی شود.
نوروزی ادامه داد: ذرات با قطر بیشتر در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس مانده و با اخلاط بینی، دهان و گلو از بدن خارج می‌شود.
رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: این آلودگی می‌تواند در فاصله‌های بسیار زیادی پخش شود و برای افراد مختلف، مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.
این مسئول با بیان اینکه ریزگردها می‌تواند ریه را تحریک کند، ابراز داشت: این تحریک ریه‌ها می‌تواند به شکل مستقیم و با تاثیر مستقیم بر روی بافت ریه بچه‌ها به دلیل تحرک زیاد اثر نامطلوبی را بگذارد.
نوروزی آسیب به مجاری هوایی ریه ها، افزایش احتمال ابتلا به آسم، افزایش احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی، افزایش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی را از جمله مشکلات سلامتی که با این ریزگردها در ارتباط هستند، عنوان و خاطرنشان کرد: پیگیری سطح آلودگی هوا، زمان بندی تمرینات ورزشی، پرهیز از فعالیت های بدنی در وضعیت هشدار، استفاده کمتر از کولر با تهویه مطبوع از بیرون، جلوگیری از تردد در معابر، پرهیز از مصرف دخانیات و قلیان در فضای سربسته و به حداقل رساندن انجام پخت و پز و نظافت در منازل را به دلیل نبود تهویه هوا در این زمینه بسیار مهم است.

 

خوردن فرآورده های لبنی در مقابله با ریزگردها ضروری است

سپیده رضایی کارشناس تغذیه هم در گفتگویی با اشاره به تغذیه مناسب برای مقابله با ریزگردها، گفت: لازم است در این هوا شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، زیرا که نوشیدن مقدار کافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که به همراه ریزگرد‌ها وارد بدن شوند کمک می‌کند.
وی افزود: در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است و این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد و دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد.
رضایی بیان داشت: مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط مجاری تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و عملکرد دستگاه‌های تنفس و گوارش را بهبود می‌بخشد.
این کارشناس تغذیه در ادامه مصرف دوغ و ماست‌ را در عملکرد بهتر دستگاه گوارش به هنگام آلودگی مهم عنوان و خاطرنشان کرد: افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده قرار می‌گیرند.
سپیده رضایی ادامه داد: اضافه کردن روزانه حداقل 3 واحد میوه و 5 واحد سبزیجات در برنامه غذایی افراد می‌تواند در بهبود عوارض ناشی از ریزگرد‌ها و همچنین دفع مواد تشکیل دهنده آن‌ها تاثیر گذار باشد.
وی اظهار داشت: همچنین اگر در محیط باز کار می‌کنید ظروف آب و مواد غذایی در برابر ریزگردها با پوشش مناسب باید محافظت شود و در صورت امکان از ماسک های پی 1 و پی 2 استفاده شود که مناسب کاهش ریزگردهاست استفاده شود زیرا ماسک‌های پارچه ای به دلیل باز بودن منافذ آن مناسب نیستند.

منبع:زنگ اول

 انتهای پیام/ح

دیدگاه شما