وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 20 بهمن 1393 ساعت 09:00   |   کد مطلب: 12781
بنای اقتصاد مقاومتی از دل رفتارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم بیرون می‌آید، از این رو نیازمند یک رویکرد انقلابی و جهادی در سبک زندگی هستیم.

به گزارش نافع، در دوره‌های اخیر، الگو‌هایی از سبک زندگی مصرف‌گرا در جامعه‌ ما رسوخ یافته است، حال آنکه این مسئله دقیقاً در تضاد با آموزه‌های دین اسلام است، اقتصاد مقاومتی از اندیشه و فرهنگ بومی ریشه می‌‌‌‌گیرد.

مبانی تئوریک اقتصاد مقاومتی بر پایه‌ فرهنگ اسلام و اقتصاد اسلامی است که با الگوگیری از عدالت مورد نظر مکتب اقتصادی اسلام طراحی شده است.

بسیاری از محققان علوم اقتصاد ریشه‌‌ مسائل اقتصادی را در فرهنگ می‌دانند، میان اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور و نحوه و سبک زندگی و فرهنگ اقتصادی و الگوی ذهنی و رفتاری جامعه رابطه‌‌ مستقیمی وجود دارد و ریشه‌ اصلاح مسائل اقتصادی در اصلاح فرهنگ اقتصادی، سبک زندگی مردم، الگوی مصرف و توسعه‌‌ فرهنگ کار و تلاش و تولید ملی است.

به همین منظور با مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان پیرامون اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با فرهنگ گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

 

اقتصاد مقاومتی راهبرد کلان ملی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبرد کلان ملی عنوان کرد و گفت: این مهم باید به برنامه منطقه ای و در نهایت فرهنگ عمومی تبدیل شود تا اهداف آن فراگیر و نتایج آن ملموس باشد.

حجت الاسلام علی دشتکی مباحث فرهنگی را مرتبط با مباحث اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: قناعت، عدم اسراف، مراعات صرفه جویی، استفاده از کالاهای تولید داخل از مسائل اقتصادی است که به نگاه  فرهنگی و اعتقادی ما برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نوعی مبارزه با زیاده خواهی دشمنان بر اساس یک الگوی صحیح علمی است، افزود: برای تحقق چنین هدفی شناسایی و تحلیل درست موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و بررسی راهکارهای غلبه بر این موانع از نیازهای ضروری است.

دشتکی اظهار داشت: یکی از مهمترین و اساسی ترین جنبه های اقتصاد مقاومتی نحوه مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف در جامعه است و یکی از ملاک های مدیریت مصرف ترویج فرهنگ خرید و اصلاح الگوی مصرفی است که با نحوه آموزش صحیح ضمن ایجاد کاهش تقاضا متناسب با نیاز جامعه می توان به اقتصاد مقاومتی و اثرات مثبت و کارآمد آن در اقتصاد جامعه کمک کرد.

وی تصریح کرد: توجه به تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف، همکاری و همدلی بیشتر مسوولان و وحدت همه جانبه مردم در زمینه استفاده از محصولات داخلی از راهکارهای عملی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام دشتکی افزود: دستگاه های فرهنگی باید با ترویج فرهنگ استقامت و پایداری، تولید آثار فرهنگی و هنری، ترویج باورهای اجتماعی برای زندگی در شکل اقتصاد مقاومتی، تبیین اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تولیدات داخلی به آماده سازی اذهان عمومی برای مقابله با تحریم های دشمنان و اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی افزود: ایجاد ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد می تواند موجب کاهش بسیاری از ناهنجاری ها و چالش های حوزه اقتصادی شود و دراین میان، تلاش فرهنگی از حلقه ‏ های مهم جریان ‏ ساز اقتصاد مقاومتی است که می‏ تواند پاسخگوی بخشی از چالش‏ های موجود باشد.

وی با بیان اینکه در منشور اقتصاد مقاومتی، ارتباط فرهنگ با اقتصاد گنجانده شده است، افزود: اقتصاد مقاومتی نه تنها، راهبرد کشور برای مقابله با تحریم اقتصادی، بلکه در شرایط غیر تحریم، بهترین روش برای توسعه و بالندگی اقتصادی است.

 

پرداختن به سیره معصومین(ع)، مهمترین راهبرد اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: بحث راهبرد اقتصاد مقاومتی در گرو پرداختن به راهبردهای قرآنی و سبک زندگی معصومین(ع) است.

حجت‌الاسلام علی دشتکی افزود: اقتصاد مقاومتی وقتی در جامعه ظهور و بروز می‌یابد که برای تحقق آن در سطح جامعه محورهایی همچون سبک زندگی اسلامی ترویج پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه تبلیغات اسلامی درهمه امور به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری است، افزود: تبلیغات اسلامی نخستین مخاطب مستقیم فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و توجه به فرمایشات ایشان در خصوص مسائل فرهنگی و سبک زندگی اسلامی اولویت است.

دشتکی، با بیان اینکه مناسبت ها فرصت های مغتنمی است که برای پیگیری اهداف و برنامه ریزی و تحقق آن عنوان داشت: با یک نگاه به سیره زندگی ائمه معصومین(ع) می بینیم که نکات بسیار کاربردی و حساس برای زندگی ما وجود دارد.

 

اقتصاد مقاومتی یک باور فرهنگی شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان درادامه با تأکید بر لزوم تبیین موازین اقتصاد مقاومتی به عنوان یک باور از منظر فرهنگی، گفت: اگر این مهم در بین مسئولان، دستگاه‌ها و مردم به یک باور تبدیل شود، اصول ابلاغی مقام معظم رهبری به مرحله اجرا و تحقق خواهد رسید.

حجت الاسلام علی دشتکی ادامه داد: زندگی اجتماعی در نگاه توحیدی و در دین مقدس اسلام دارای چارچوب است، اظهار داشت: قالب همه حرمت‌ها در نگاه توحیدی و نگاه اسلامی بحث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال قبل از هر پیام و دستوری به پیامبران الهی، دستورالعمل فرهنگسازی و توجه به اندیشه و افکار را اولویت داده است، افزود: همین سیره در عمل انبیا و معصومین(ع) نیز جاری و ساری است.

دشتکی تصریح کرد: در مبحث ارزشی اقتصاد مقاومتی و محور‌هایی که مقام معظم رهبری در ارتباط با بحث تحقق این مهم به عنوان سیاست کلی به قوا و همه مردم ابلاغ کردند، قبل از هر چیز باید از منظر فرهنگی، فکری، اندیشه‌ای و اعتقادی کار شود.

 

شبکه های تبلیغی اثرگذار نقش مهمی در تبیین اقتصاد مقاومتی دارند

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به نقش سازمان تبلیغات اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه، اطهار داشت: با توجه به شبکه تبلیغی گسترده‌ای که در اختیار این سازمان قرار دارد می‌توان برای تدوین مبانی اقتصاد مقاومتی از منظر آیات و روایات که الگوهای مناسبی هم در این زمینه موجود است، حرکت کرد.

حجت الاسلام علی دشتکی با اشاره به وجود ۸۵۰۰ نفردر شبکه تبلیغی استان همدان، افزود: این اقشار شامل مبلغان، بانوان مبلغه، هیئات مذهبی، مداحان، مسئولان موسسات و خانه های قرآنی و روحانیان مستقر است.

وی افزود: پرهیز از اسراف و تبذیر، دوری از مصرف گرایی و تجمل پرستی، توجه به قناعت به عنوان ثروت بی پایان و خوداتکایی، توجه به مصرف تولیدات داخلی، تقویت اقتصاد درون زا با مصرف تولیدات داخلی و ترویج ارزش ساده زیستی از جمله مباحث تبیین شده توسط اقشار تأثیرگذار در بین گروه های مختلف مردم است.

دشتکی اضافه کرد: راه‌اندازی گفتمان‌های دینی با موضوع اقتصاد مقاومتی، طرح و تبیین اقتصاد مقاومتی در سطح دبیرستان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تحقق این امر، تبلیغات گسترده توسط شبکه تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی که متشکل از ائمه جمعه و جماعات و همچنین برگزاری همایش‌های دینی، تخصصی برای هیئت‌های مذهبی برای نهادینه کردن از مهمترین اقداماتی است و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند برای فرهنگ‌سازی در جامعه انجام دهد.

وی تألیف پایان‌نامه‌های دانشجویی درباره اقتصاد مقاومتی و حمایت از مؤلفان این حوزه از نگاه اسلامی و دینی را یکی دیگر از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یکی از دستگاههای مهم در اجرا و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در جامعه معتقد است که این سیاست نیاز به کار کار‌شناسی دارد و بسنده کردن به همایش‌ها، منابر و تبلیغات این چنینی کافی نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان تاکید کرد: باید همه دستگاه‌ها و بویژه مردم دست به دست هم داده و با هماهنگی با یکدیگر به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازند تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

گفتگو از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما