وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 3 شهريور 1393 ساعت 14:24   |   کد مطلب: 9143
معاون وزیر ارشاد در همدان:
حوزه نشر کشور وضعیت خوبی ندارد‌
معاون وزیر ارشاد در همدان: حوزه نشر کشور وضعیت خوبی ندارد‌
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در همدان گفت: وضعیت کتاب و نشر در کشور وضعیت خوبی ندارد و در این حوزه با مسائل مختلفی مواجه هستیم.

سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه سراسری کتاب در استان همدان اظهار کرد: همدان دروازه تاریخ و تمدن ایران است و این شهر تاریخی در جنبش های سیاسی و اجتماعی از گذشته تاکنون و تقدیم 8 هزار شهید والامقام دوران دفاع مقدس و دارابودن مفاخر و علمای بسیار مهد عالمان کشور است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با همدان تعبیری داشتند که کمتر این تعبیر در سایر شهرها به کار رفته و آن اینکه همدان شهر دانش و اندیشه است که ایشان در سخنی فرمودند که حقیقتاً در بین مناطق گوناگون کشور همدان شهر نمونه و بی‌نظیر است و تعداد علما در علوم و غنون مختلف بسیار دارد که این شگفت انگیز است.

صالحی افزود: این برداشت مقام معظم رهبری به طور کامل به‌جا و شایسته شهر همدان است چراکه وقتی به لیست بلند بالای علما و مفاخر همدان نگاه می‌کنیم به نظیری این شهر در علم و فرهنگ اقرار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: وجود مفاخر و علمایی همچون، ابوعلی سینا، میر سید علی همدانی، عین القضات همدانی، شیخ محمد بهاری، آیت الله سید جواد انصاری و غیره، در حوزه فقه آخوند ملا علی معصوم همدانی و همچنین  در حوزه ادبیات و شعر همدان از دیرباز تا کنون اتصال دهنده تاریخ، تمدن، دانش و فرهنگ است.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: دانشمندان و ادیبان بسیاری از همدان در جهان اسلام آوازه دارند که نظیر آن شخصیت بزرگ میر سید علی همدانی است.

صالحی با اشاره به حوزه نشر و کتاب تصریح کرد: در این حوزه با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم و اگر می‌گوئیم کتاب مقدس است این جمله زمانی عینیت‌ می‌یابد که وارد واقعیت و مرحله عمل شود و از شعار زدگی در این حوزه خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری موارد در کشور دچار شعارزدگی شدیم، گفت: وضعیت کتاب و نشر در کشور وضعیت خوبی ندارد و در این حوزه با مسائل مختلفی مواجه هستیم که باید با واقعیت مواجه و در این حوزه رشد کنیم.

نبود ویترین‌های مناسب کتاب در شهرها از مشکلات اساسی حوزه نشر است

صالحی از آسان نبودن دسترسی به کتاب در کشور به عنوان یکی از مهمترین مسائل این حوزه نام برد و گفت: ویترین های کتاب در کشور خوب نیست، یا کتاب خوب در کشور منتشر می‌شود ولی در دسترس قرار نمی‌گیرد، ضمن اینکه می توانیم بگوییم بیش از صد شهر در کشور وجود دارد که کتابفروشی ندارد و یا تعداد کتابفروشی‌ها کافی نبوده و یا متناسب با نیازهای روز افراد جامعه نیست.

وی یادآور کرد: یکی از اهداف برپایی نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها دسترسی آسان به کتاب است که این مورد نیز گرفتار کلیشه‌های شده است که باید از فرآیند و نتایج نمایشگاه‌ها ارزیابی دقیق صورت گرفته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

صالحی اظهار کرد: انتقادی که در نمایشگاه های قبلی کتاب وارد بود حضور تعداد کم ناشران برجسته و دسته اول بود که رغبتی به حضور در نمایشگاه ها نداشتند، این مسئله آسیب شناسی شد، ضمن اینکه بعد از نمایشگاهی که در بجنورد برگزار شد این دوره از نمایشگاه در همدان با ساختار جدید و دوره نوینی در حال برگزاری است و نیاز است تا نمایشگاه‌های استانی پدیده‌ای برای دسترسی آسان به کتاب باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه نماشگاه های کتاب استانی در نهایت به مدت یک هفته برگزار می‌شوند، گفت: باید ویترین‌های ثابت کتاب در استان همدان راه اندازی شود.

صالحی بیان کرد: در استان ها باید هزینه های بالاسری حوزه کتاب و عرضه کنندگان کتاب را کاهش داد، ضمن اینکه در وزارت ارشاد معاف شدن کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات انجام شد.

وی با اشاره به اینکه باید بازارچه های کتاب در استان‌های کشور راه اندازی شود، افزود: برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب باید بازارچه های کتاب در استان‌های کشور ایجاد و توسعه یابد، ضمن اینکه نیاز است تا بازار کتاب‌ها یدسته دوم نیز راه اندازی شود.

وضعیت نشر، کتاب و کتابخوانی در کشور به ویترین‌های کتاب بستگی دارد

صالحی با اشاره به اینکه در حوزه ویترین کتاب همدان و سایر استان‌ها می‌توانند با وزارت ارشاد تفاهم نامه داشته باشند، تصریح کرد: دسترسی به کتاب و ایجاد ویترین‌ها نه تنها در شهر همدان بلکه باید در سایر شهرستان های همدان نیز گسترش یابد.

وی با بیان اینکه وضعیت نشر، کتاب و کتابخوانی در کشور به ویترین‌های کتاب موجود بستگی دارد، اظهار کرد: فرهنگ سازی در سطح کشور از پایین به بالا شکل می‌گیرد و بدنه اجتماع وارد می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: مسئله دوم در این حوزه طبق نظر‌سنجی‌های انجام شده نبود وقت کافی برای خواندن کتاب عنوان شده است و عامل دیگر گرانی کتاب بوده به نظر من هر دو این موارد بهانه ای بیش نیست.

صالحی بیان کرد: اگر هر فرد با توانایی متوسط در کشور روزی 15 دقیقه از زمان خود را برای مطالعه اختصاص دهد می تواند سالی 20 کتاب را مطالعه کند که این میزان در طول 50 سال به مطالعه هزار کتاب منجر می‌شود.

وی با اشاره به نیاز فرهنگ سازی در مورد مطالعه در کشور گفت: فرهنگ سازی از شهر ها و استان ها به بالادستی امکان پذیر است و این از مرکز به پایین تحقق یافتنی نیست و باید استان ها در این زمینه ورود یافته و تلاش خود را افزایش دهند.

منبع: تسنیم

دیدگاه شما