وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 13:24   |   کد مطلب: 15433
اختصاص 800 میلیارد تومان برای رفع مشکل آب آشامیدنی کشور / تب بحران را با آموزش پایین بیاوریم
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اختصاص 800 میلیارد تومان برای رفع مشکل آب آشامیدنی در مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش نافع، اسماعیل نجار در دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران غدیر در همدان با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی در کشور پدیده ای 20 ساله است، اظهار داشت: بیست سال خشکسالی در کشور بحران به حساب نمی آید بلکه به لحاظ مدیریتی مشکل دارد که باید ضعف ها را شناسایی و رصد کرد.

وی افزود: درست است که کمبود آب وجود دارد اما باید درست مدیریت شود که این مهم نیازمند تلاش مسئولان و مردم است.

نجار ادامه داد: وزارت کشور با توجه به اولویت های کاری، مبلغ 800 میلیارد تومان برای رفع مشکل آب شرب، 200 میلیارد تومان برای جداسازی آبهای فضای سبز از آب شرب، هزار میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار و هزار میلیارد تومان برای خرید بالگرد هلال احمر در مواقع بحران در نظر گرفته است.

نجار از تخصیص اعتبارات مناسب به سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی خبر داد و یادآور شد: مبلغی افزون بر 1000 میلیارد تومان به صندوق توسعه بیمه کشاورزی روستایی اختصاص دادیم که با بیمه روستاییان و بیمه کردن آنها می توانیم کل خسارت را به روستایی بدهیم.

 

ارتقاء کیفیت آموزشی در مقابله با بحران ضروری است

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه برای مقابله با بلایای طبیعی مقام چهارم را در کشور داریم، اظهار داشت: در دنیا 46 عنوان حادثه و در کشور ما نیز 35 حادثه وجود دارد که با این میزان کشور ما جزء کشورهای حادثه خیز به حساب می آید.

اسماعیل نجار مناسب ترین و بهترین راهکار را در مقابله با بلایا، پیش بینی و پیشگیری و ارتقاء کیفیت آموزشی عنوان و خاطرنشان کرد: در هر حادثه مسئولان باید آرامش خود را حفظ کنند تا تصمیم درست بگیرند و باید مردم را نیز آرام کنند.

وی با تأکید بر اینکه در مواقع بحرانی  باید تب بحران را با آموزش پایین بیاوریم، یادآور شد: با توجه به اینکه کشور ما در زمینه زلزله و سیل جزء کشورهای دارای بحران است و جزء کشور دهم بلاخیز هستیم، لازم است همواره آمادگی خود را برای مقابله با آن داشته باشد و آن را ارتقا دهد تا بتوانیم در مراحل چهارگانه بحران درست عمل کنیم.

نجار ادامه داد: اعتبار کلانی در اختیار مدیریت بحران است که باید در این زمینه دولت و نمایندگان مجلس را متقاعد کنیم که با توجه به بحرانی بودن روند جذب آن کاهش یابد.

 

93 درصد آب کشور در استان همدان صرف آب کشاورزی می شود

استاندار همدان هم با اشاره به اینکه نمی شود از ورود اقلیم جلوگیری کرد اما با خشکسالی می شود مقابله کرد، اظهار داشت: 93 درصد آب کشور در استان همدان صرف آب کشاورزی می شود که در این بین از سال گذشته تاکنون 900 حلقه چاه آب کشاورزی غیرمجاز در استان شناسایی شده است.

محمدناصر نیکبخت با تأکید بر ترویج آب کشاورزی تحت فشار افزود: کشاورزان در زمینه کشاورزی  و آبیاری های انجام شده باید دقت درس و تلاش بیشتری داشته باشند.

وی به بیمه کشاورزان اشاره و خاطرنشان کرد: کشاورزان اعتمادی به بیمه ندارند زیرا در تأمین پرداخت خسارات بد عمل شده است.

نیکبخت در ادامه با اشاره به وجود بلایای طبیعی در جهان، 34 درصد آن را مربوط به ایران بیان کرد و گفت: وقتی زلزله ای رخ می دهد باید بافت فرسوده را احیا کنیم.

استاندار همدان ادامه داد: موردی که از توان و علم انسان خارج باشد نمی توان از آن جلوگیری کرد و در این زمینه باید هزینه ها را به جایی انتقال دهیم که به توسعه و امید منجر شود.

نیکبخت، با ابراز امیدواری از برگزاری این کارگاه آموزشی، یادآور شد: برگزاری این کارگاه قطعا اثرات ملموسی را در آینده برای کشور رقم خواهد زد و تأثیرات ارزشمندی را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون امور آمادگی و مقابله و مسئول برگزاری این کارگاه آموزشی نیز هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ایجاد آمادگی موثر، افزایش سطح دانش مدیران، تلاش برای ایجاد ادبیات و فرهنگ مشترک، ارزیابی مدیریت بحران و فراهم کردن شرایط تبادل نظر و تحویل شوراهای هماهنگی بحران به تیم های مدیریت بحران عنوان کرد.

اکبرپور افزود: انتظار می رود که شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با استفاده از فضای ایجاد شده سطح دانش خود را افزایش دهند.

گفتنی است، دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران غدیر با حضور استان های همدان، کرمانشاه، کردستان چهارمحال بختیاری و ایلام از پنجم تا هشتم مرداد ماه ججاری در حال برگزاری است.

انتهای پیام/پ

دیدگاه شما