وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 29 خرداد 1394 ساعت 10:15   |   کد مطلب: 14866
 افطاری چی بخوریم؟! آش خوشمزه تویسرکانی
به گفته برخی متخصصین تغذیه بهتر است هنگام افطار غذاهای بسیار ساده‌ای نظیر آش و سوپ مصرف شود و بعد از چند ساعت شام خورد و آش هایی که تویسرکانی ها می خورند بهترین نوع آش ها هستند.

به گزارش نافع، مصرف غذاهای بسیار ساده‌ای نظیر آش و سوپ از سوی عده ای از متخصصین تغذیه برای وعده افطاری سفارش شده است. به دلیل این که دستگاه گوارش ابتدا با حجم كمی از غذا آماده فعالیت می‌شود و از میزان عطش نیز كاسته می‌شود و بدن با دست آوردن حالت ثبات آماده شام می‌شود و اما اینكه برخی از همان ابتدا افطار و شام را با هم مصرف می‌كنند و یك دفعه مواد غذایی بسیاری را وارد دستگاه گوارش می‌كنند زیاد مطلوب نیست و روش اول بسیار بهتر است.

  در این خصوص تویسرکانی ها رسم خوبی دارند و آن مصرف آش های گوناگون و متنوع است که علاوه بر رنگین کردن سفره های خود به دلیل تنوع مواد اولیه به کار رفته در آش، در تأمین نیازهای گروه های مختلف غذایی بدن نیز از آن بهره می برند. اغلب تویسرکانی ها انواع آش‌های محلی و سنتی تویسرکانی را با بلغور، چغندر، زردک، سبزیجات کوهی و محلی، برگ شلغم، قیسی، برگ آلو، برگ زردآلو، شیره، ترشی انگور، باقالا، کدو، گندم، برنج، حبوبات، رشته سوپی و آشی، خیارچنبر، کشک و دوغ، کشمش، پیاز و گوشت می‌پزند. البته باید توجه داشت در وعده افطاری در خوردن آش زیاده روی نکرد و به اندازه آش مصرف شود تا موجب نفخ نگردد. در ذیل با چند آش تویسرکانی آشنا می شوید؛ 

آش ترخینه‌ یکی از آش‌های سنتی تویسرکان است، این آش با مایع ترخینه (ترکیب بلغور، دوغ و سبزی پخته- تیغ دوراب کوهی)، حبوبات نظیر نخود و لوبیا، سبزی آش پخته می‌شود که در برخی مناطق بادمجان و پیاز سرخ شده نیز به آن افزوده می‌شود. آش شله‌ از دیگر آش‌های تویسرکانی ها است که با بلغور، سبزی، و حبوباتی نظیر عدس، لپه و ماست پخته می‌شود و در آخر از پیاز و نعنا داغ برای تزئین آن می‌توان بهره برد. آش کاچی‌ هم از دیگر آش‌های سنتی است که با بلغور و روغن درست شده و نهایتا با کشک و پونه صرف می‌شود. آش کشک‌ نیز از دیگر آش‌های محلی است که با بلغور، حبوباتی همچون لوبیا چیتی و نخود و روغن پخته می‌شود و برای تزئین آن از پیاز داغ و دارچین استفاده می‌کنند. آش سماق‌ که از غذاهای بومی تویسرکان به شمار می‌آید توسط حبوباتی همچون نخود و لوبیا، آلو، سیب زمینی خرد شده، رشته، سبزیجاتی همچون تره و شنگ پخته می‌شود و در نهایت آب سماق را به آن اضافه کرده و با پیاز داغ تزئین می‌کنند. 

آش قیسی‌ نیز از غذاهای سنتی تویسرکانی ها محسوب می شود که از قیسی، برگ آلو، برنج، گوشت و حبوباتی همچون نخود و لوبیا برای پختن آن استفاده می‌شود، به طوری که در نهایت آشی ملس سر سفره‌ها جای می‌گیرد.

  آش رشته‌‌ که از معروف‌ترین آش‌های شهرستان تویسرکان و استان همدان است و طرفداران زیادی دارد توسط رشته، حبوبات و سبزیجات محلی پخته شده و با پیاز، نعنا و سیر داغ و گردوی آسیاب شده تزئین می‌شود و در نهایت با کشک یا ماست صرف می‌شود. آش ترشی‌ ‌هم از دیگر آش‌های سنتی و محلی تویسرکانی ها است که به طور معمول با بلغور، نخود، تره و برگ زردآلو، آلو و آلبالو پخته می‌شود. آش شله پتله‌‌ نیز با بلغور(پتله)، نخود، تره، برگ زردآلو درست می‌شود. آش سوپ‌ ‌نیز از دیگر آش‌هایی است که توسط تویسرکانی ها با استفاده از جعفری، عدس، زردک، گوشت، رب و رشته سوپ پخته می‌شود. آش دوغ‌ ‌نیز از دیگر آش‌های به نام همدان است که با حبوباتی همچون نخود و لوبیا، سبزیجات، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی پخته شده و در نهایت از دوغ برای مزه دار کردن آن استفاده می‌شود. آش چغندر‌ ‌نیز با استفاده از هویج، چغندر، کدو و سبزیجات معطر و ادویه پخته می‌شود.

  آش شوربا‌ ‌هم با لپه، باقالا، عدس، گوجه خرد شده و سبزی‌های معطر پخته و صرف می‌شود. آش حلیم‌ نیز از آش‌های سنتی تویسرکانی ها محسوب می شود که معمولا جزو نذورات مردم در ماه‌های محرم و صفر است و تنها نیازمند گندم، گوشت و آب قلمه است که البته زحمت زیادی دارد، به طوری‌که باید زمان زیادی را صرف هم زدن آن کرد تا گندم‌ها از هم بازشوند و لعاب دهد و در نهایت با روغن و دارچین تزئین شده و معمولا با شکر صرف می‌شود. آش بلغور‌ ‌نیز از دیگر آش‌ها است که با عدس، لپه، سبزیجات شامل گشنیز، تره، جعفری و نعنا و بلغور پخته می‌شود. 

آش ترش:این نوع آش‌ مخصوص ملایری‌هاست و با کشمش سرخ شده، نخود و لوبیا، سبزی، پیاز داغ، ترشی یا سرکه و شیره انگور پخته می‌شود. آش خیارچنبر‌ ‌نیز از دیگر آش‌های سنتی به شمار می‌آید که با بلغور، خیارچنبر و پیاز داغ پخته شده و در نهایت با کشک صرف می‌شود. آش برنج‌ ‌نیز از دیگر آش‌های سنتی تویسرکانی ها است که برای بیماران و افراد سرماخورده بسیار مفید است و با برنج، عدس، شلغم، پیاز، گشنیز، گوشت چرخ کرده و کمی آبلیمو پخته می‌شود. آش سبزی‌ ‌نیز که با سبزی‌های مختلف به ویژه سبزی‌های کوهی، حبوبات همچون عدس، لوبیا و لپه، گوشت قیمه‌ای یا کوفته‌ای پخته شده و با دوغ یا ماست صرف می‌شود.

منبع:رودآور

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما