وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 25 فروردين 1394 ساعت 13:13   |   کد مطلب: 13895
رهاسازی زنبورهای تریکوگراما در همدان برای کنترل آفات
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان از رهاسازی زنبورهای تریکوگراما و براکون در مزارع استان خبر داد.

به گزارش نافع، شهرام پیشه‌ور" در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال گذشته در 6000 هکتار از مزارع استان زنبورهای تریکوگراما و براکون در مزارع ذرت و گوجه فرنگی برای کنترل آفات کرم بلال ذرت و کرم غوزه گوجه فرنگی به جای استفاده از سم، رهاسازی شد.

وی ادامه داد: سطح مصوب اولیه برای رهاسازی این زنبورها در مزارع استان 5500 هکتار است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

پیشه‌ور با بیان اینکه زنبورهای تریکوگراما و براکون در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی تولید می‌شوند، تصریح کرد: به ازای هر هکتار 2000 عدد زنبور تریکوکراما و 4 گرم تخم بید غلات حاوی شفیره زنبور ترگراما رهاسازی می‌شود.

زنگ زرد در مزارع همدان وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه تا روز پنج شنبه 20 فروردین ماه در بیش از 19 هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با سن غلات انجام شده است، خاطرنشان کرد: از آن روز به بعد به علت بارش باران، سم پاشی قطع شده چراکه امکان ورود به مزارع وجود ندارد بنابراین باید منتظر خشک شدن زمین باشیم.

مدیر حفظ نباتات استان تصریح کرد: شبکه‌های مراقبت گندم فعال شده و کارشناسان ذیربط در سطح مزارع گندم و جو مشغول ردیابی آفات هستند و خوشبختانه تاکنون بیماری زنگ زرد مشاهده نشده اما باید هوشیار بود چراکه علاوه بر وجود عامل بیماری یکی از عوامل بروز این بیماری رطوبت، خنکی و ابرناکی است.

وی هشدار داد: با توجه به اینکه مزارع استان‌های همجوار همچون لرستان به بیماری زنگ زرد آلوده است پیش‌بینی‌ها و تدارک لازم دیده شده و در حال حاضر در شهرستان‌های جنوبی در حال ردیابی هستیم.

پیشه‌ور یادآور شد: تیم مشترکی با مرکز تحقیقات برای بیماری زنگ زرد تشکیل داده‌ایم که هفته‌ای سه روز بازدید مشترک داریم و به محض اینکه مشاهده بیماری کانون کوبی لکه‌های آلوده آغاز می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما