وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 14 خرداد 1394 ساعت 10:47   |   کد مطلب: 14670
در صورت عدم تأمین آب، کرم خراط در سال های آتی در باغات تویسرکان بیداد می کند
معاون امور باغداری وزیر جهاد کشاورزی با هشدار درباره بروز آفت کرم خراط در سال های آتی در تویسرکان به علت کمبود آب، گفت: در صورت عدم توجه به تأمین آب در این حوزه با بیداد کردن آفت کرم خراط در سال های در تویسرکان خسارت جبران ناپذیری به باغات وارد خواهد شد.

به گزارش نافع، محمدعلی طهماسبی» ظهر دیروز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، در حاشیه بازدید از باغات سرمازده تویسرکان، به اصل پیشگیری بهتر از درمان است اشاره کرد و گفت: از محوری ترین راهکارها در راستای مقابله با سرمازدگی و آفت در باغات، ایجاد باغ های نمونه مبتنی بر اصول علمی، تخصصی و فناوری های روز باغداری است.

 هواشناسی در زمینه اطلاع رسانی مقصر است

وی با انداختن توپ در زمین هواشناسی، با مقصر دانستن این اداره  درباره عدم اطلاع رسانی به هنگام و کارشناسی شده، که سبب افزایش خسارت وارده ناشی از سرمازدگی شد و با اشاره به ضعیف بودن برخی ارقام گردو در تویسرکان، اظهار کرد: می شود برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده با بررسی های کارشناسانه و بهره مندی از ارقام مقاوم گردو در برابر سرما و استفاده از روش های علمی سرشاخه کاری و پیوند زدن خسارات را کاهش داد.
روی آوردن به باغات گردو با درختان اصلاح شده و مقام در برابر سرما

معاون امور باغداری وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر مردم از نزدیک خود میزان افزایش بهره وری از باغات و کاهش هزینه های موجود را با استفاده از روش های علمی ببیند، در حقیقت خود تشویق می شوند که در این زمینه وارد شود و به باغداری نوین روی می آوردند.

ترویج باغداری نوین ضرورتی برای حوزه کشاورزی

طهماسبی افزود: دولت برای ایجاد باغ های الگو پس از تجمیع باغات تا  85 درصد قول مساعد برای تأمین هزینه های مربوطه را داده است.

وی تصریح کرد: در این طرح یعنی ایجاد باغ های الگ، مواردی از جمله اصلاح سیستم آبیاری، سیستم نوین آبیاری و استفاده از تجهیزات پیشرفته باغداری مانند ماشین مولد باد، فرآیند سرشاخه کاری و تغذیه گیاهی درختان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون امور باغداری وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در بررسی های کارشناسانه سه منطقه باغی در 10 هکتار، 6هکتار و دو هکتار برای اجرای طرح مذکور پیشنهاد شده است، عنوان کرد: هزینه برآورد شده عملیاتی شدن طرح ایجاد باغ الگو در این سه منطقه پنج میلیارد و 400 میلیون ریال پیش بینی می شود.

در صورت عدم تأمین آب، کرم خراط در سال های آتی در تویسرکان بیداد می کند

معاون امور باغداری وزیر جهاد کشاورزی همچنین کم آبی را بزرگترین مشکل پیش روی کشاورزان تویسرکانی دانست و تأکید کرد: رفتن به سمت استفاده بهینه از منابع آب با بهره مندی از آبیاری نوین و یکپارچه سازی باغات و مزارع تا حدودی این مشکل را حل می کند.

طهماسبی با هشدار درباره بروز آفت کرم خراط در سال های آتی در تویسرکان به علت کمبود آب، تصریح کرد: در صورت عدم توجه به تأمین آب در این حوزه با بیداد کردن آفت کرم خراط در سال های در تویسرکان خسارت جبران ناپذیری به باغات وارد می شود.

به گزارش رودآور سه تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی به دعوت محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مشکلات پیش روی کشاورزان تویسرکان ظهر دیروز به این شهرستان سفر کردند.

به دلیل بروز سرمای بی سابقه و افت شدید دما در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری بیش از 85 درصد باغات گردوی تویسرکان دچار سرمازدگی و خسارتی برابر 100 میلیارد تومان به باغدارانی تویسرکانی وارد شد.

از حواشی خواندنی این بازدید می توان به قرائت اشعاری توسط آقای الوندی یکی از باغداران تویسرکانی اشاره کرد و در جمع مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خواند:

تویسرکان سبز و خرم در بهاری/... تویسرکان لاله زاری، فراوان گردو داری و برای نمک گفت تویسرکان لاله زاری، فراوان گردو داری ولیکن امسال گردو نداری!...

از دیگر حواشی جالب توجه خطاب قرار دادن طهماسبی از خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با عنوان رئیس باغات کشور بود و گفت: رئیس باغ کشور درباره کرم خراط هشداری داده تویسرکانی ها گوش به زنگ باشید.

دیدگاه شما