وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 10 بهمن 1393 ساعت 13:12   |   کد مطلب: 12522
جذب اعتبار برای سد خرم‌رود تویسرکان از فاینانس چین
نماینده مردم تویسرکان در مجلس گفت: با وجود انجام طرح مطالعاتی و مقدماتی سد خرمرود و برخورداری این طرح از ردیف بودجه ای، هنوز کاری صورت نگرفته و به همین دلیل به دنبال جذب و تأمین اعتبار آن از فاینانس چین هستیم.

به گزارش نافع به نقل از رودآور، «محمدمهدی مفتح» عصر امروز در آئین بهره برداری از سد مخزنی سرابی تویسرکان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو برگزار شد، گفت: شهرستان تویسرکان در بهار و تابستان و به دلیل برخورداری از بهترین گردوی کشور و حتی جهان، سرسبزی و طراوت خاصی دارد و  همچون بهشتی در غرب است.

وی از بالا بودن میانگین بارش در تویسرکان نسبت به متوسط بارندگی در استان و پایین بودن میانگین میزان افت منابع زیرزمینی این شهرستان نسبت به استان خبر داد و اظهار کرد: با این وجود در مهار آب، ذخایر و تأمین منابع آبی مشکلات قابل توجهی داریم که البته می توان حتی با برنامه ها و اقدامات مختصر این مشکلات را حل کرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کارهای مقدماتی و مطالعاتی سد خرمرود تویسرکان انجام شده و با وجود آنکه در برنامه پنجم توسعه از ردیف بودجه مستقلی برخوردار شد، به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات، متأسفانه تاکنون عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

مفتح افزود: به همین دلیل برای تأمین منابع مالی سد خرمرود قرار است از طریق فایناس چین بهره مند شویم تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب در بخشی های از تویسرکان می توان با ایجاد آب بندهای کوچک به منظور  بهره برداری بهتر از آب، مشکل آبیاری کشاورزی و بخشی از آبرسانی به باغات و مزارع را حل کرد.

مفتح با اشاره به اینکه آبیاری کشاوزری در تویسرکان سنتی و از طریق جوی های خاکی است، ابراز کرد: با وجود آنکه بودجه‌های بسیار خوبی بعد از انقلاب از سوی جهاد سازندگی برای ساماندهی جوی‌های آب کشاورزی اختصاص می‌یافت اما تویسرکان از این بودجه‌ها برخوردار نشد و استفاده نکرد.

وی تصریح کرد:  همین امر سبب می شود تا آب بهینه مصرف نشود و آب در مسیر انتقال از چاه ها و یا منابع آبی دیگر به باغ ها و زمین های کشاورزی جذب زمین شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکل آب شرب در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن خط انتقال آب سد سرابی به تویسرکان این مشکل رفع می شود.

تصفیه خانه موقت برای سد سرابی ایجاد می شود

مفتح با بیان اینکه در حال حاضر  بخش بزرگی از تأمین آب در تویسرکان از چاه های آب صورت می گیرد، عنوان کرد: با بررسی انجام شده این روش تأمین آب، جزء گران ترین روش تأمین آب ها محسوب می شود و به همن دلیل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال آب سرابی به تویسرکان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: به دستور وزیر نیرو قرار است 10 کیلومتر از لوله گذاری خط انتقال از نیروگاه شهید مفتح همدان تأمین شود و امیدواریم دوستان به این امر توجه داشته باشند تا خط انتقال آب سد سرابی هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

مفتح ابراز کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط مسئولان مربوطه، آنالیز آب در تویسرکان خوب است و در حال حاضر می توان برای رفع مشکل با یک سیستم تصفیه موقتی آب، از آب سد مخزنی سرابی استفاده کرد تا در آینده تصفیه‌خانه اصلی به روش BUT انجام شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما