وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 7 مهر 1394 ساعت 14:25   |   کد مطلب: 16500
رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان گفت: با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اوایل هفته آینده موزه مردم‌شناسی و تاریخ طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی همدان "آمادای" افتتاح می‌شود.

به گزارش نافع، سعید جامه‌بزرگی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی و مردم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تکمیل شده است و این موزه به عنوان یک طرح ماندگار فرهنگی در اوایل هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این موزه با حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح می‌شود، افزود: موزه مردم‌شناسی و تاریخ طبیعی ایران موزه منحصر به فردی در کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد: در این موزه وسایل مردم از دوره صفویه تا دوره معاصر، آداب و رسوم قومیت‎های مختلف، یک بخش از حیات وحش، حیوانات، حشرات و پروانه‌های تاکسیدرمی شده نگهداری می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین کلکسیونی از فسیل‌ها و سنگ‌های قیمتی و زینتی موجود در کشور در این موزه جمع شده و نگهداری می‌شود.

جامه‌بزرگی با بیان اینکه این موزه پس از افتتاح قابل بازدید است، خاطرنشان کرد: این موزه در ابتدا باید از سوی میراث فرهنگی در فهرست موزه‌های کشور ثبت شده و سپس برای بازدید عموم مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی اظهار داشت: اشیاء و نوع دکور و تکنیک به کار رفته در این موزه مورد تایید کارشناسان اروپایی و در حد موزه های مجهز است که در قالب هفت هزار شی و در دو بخش انسانی و تاریخ طبیعی به نمایش در آمده است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: این موزه با یکهزار و 200 مترمربع زیربنا در دو طبقه دارای چهار سالن مجزا در بخش های مختلف است که اشیا انسان شناسی موجود در این نمایشگاه در دو بخش اشیا در خانه و مشاغل تقسیم شده است.

جامه بزرگی یادآور شد: اشیا مربوط به آشپزخانه، مهمان خانه، میز غذا خوری، اتاق پذیرایی، اموال و اشیا در خانه و اشیا مربوط به مشاغل نیز شامل وسایل بنایی، نجاری، قصابی، فلزکاری، طلاسازی، پزشکی، آرایشگری، شکار و کشاورزی است.

وی ادامه داد: در این موزه برای نخستین بار از دکور در سه بخش همدان سنتی، همدان قبل از برق و همدان بعد از برق استفاده شده است.

گفتنی است استان همدان با داشتن بیش از 2000 اثر فرهنگی ثبت شده به عنوان پاتخت تاریخ و تمدن  ایران زمین شناخته می شود.

پایان پیام/م.د

دیدگاه شما