وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 21 شهريور 1394 ساعت 16:04   |   کد مطلب: 16415
تبدیل زمین های کشاورزی و باغ ها به ویلا، اتفاق تلخی است که این روزها در همدان افزایش یافته و هر روز از مقدار فضای سبز استان کاسته می شود.

به گزارش نافع، خاک موهبتی الهی  است که جایگاه رشد و پرورش گیاهان است دست کم 700 سال زمان لازم است تا یک سانتی متر مکعب خاک زراعی تشکیل شود، اما برخی افراد بدون در نظر گرفتن این مسئله اقدام به ساخت ویلا و واحدهای مسکونی در باغ های همدان به ویژه مسیر گنجنامه و جاده امامزاده محسن(ع) کرده اند.

افزایش روزافزون این ویلاها در حالی رخ می دهد که در سال  1374 مجلس شورای اسلامی با درک صحیح از مخاطرات تغییرکاربری اراضی زراعی وباغ ها، اقدام به تصویب قانونی تحت عنوان« قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها» کرد که در تاریخ 1/8/1385مورد بازنگری واصلاح قرار گرفت.

به موجب ماده یک این قانون به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها وتداوم بهره وری آن ها از تاریخ تصویب این قانون، تغییرکاربری اراضی زراعی وباغ ها در خارج از محدوده قانونی شهرها وشهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

همچنین مالكان يا متصرفان اراضي زراعي و باغها كه به صورت غير مجاز و بدون اخذ مجوز از كميسيون تبصره يك ماده يك قانون( دبيرخانه مستفر در مديريت امور اراضي استان) اقدام به تغيير كاربري کنند؛ علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت جزاي نقدي از يك تا 3 برابر  قيمت روز زمين بيش از تغيير كاربري محكوم مي شوند و در صورت تكرار جرم  به حداكثر جزاي نقدي و حبس از يك تا 6 ماه محكوم خواهند شد.

 

 

121 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در همدان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، خرداد امسال با بیان اینکه 44 تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت 11 هزار متر مربع سال 90 در استان همدان شناسایی شده، گفت: 121 تغییر مورد کاربری غیر مجاز به مساحت 33 هزار متر مربع سال گذشته در استان همدان شناسایی شده است.

رحیم برقی با بیان اینکه امور اراضی به طور مستقیم زیر نظر مدیریت سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: از سال 57 هیئت هفت نفره واگذاری زمین ها تشکیل شد و پس از ادغام با اصلاحات اراضی مدیریت امور اراضی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت امور اراضی 37 وظیفه عمده بر عهده دارد، ادامه داد: حفاظت از اراضی زراعی و باغ ها و واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی از اهم وظایف مدیریت امور اراضی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هر کسی قصد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را دارد باید از کمیسیون مجوز بگیرد، ابراز داشت: چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری کنند به مراکز قضایی معرفی و علاوه بر جریمه حکم قلع و قمع بنای ساخته شده داده می شود.

برقی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده مدیریت امور اراضی حفظ اراضی زراعی است و با توجه به رشد جمعیت حفظ اراضی زراعی الزام است، عنوان کرد: نباید اراضی زراعی درجه یک را تغییر کاربری بدهیم و در انها خانه و ویلا سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به هر نحو از اراضی زراعی حفاظت کنیم، افزود: برای ساخت خانه باغی در باغ ها بیشتر از 30 تا 50 متر مجوز داده نمی شود و اگر باغی بین هزار تا دو هزار متر مربغ مساحت و دارای سند مالکیت عرصه باشد می تواند با پرداخت عوارض مجوز ساخت خانه باغی به متراژ 30 متر داشته باشد و همچنین اگر بیشتر از دو هزار متر مربع مساحت باغ باشد با توجه به شرایط بند یک مجوز ساخت خانه باغی به متراژ 50 متر داده می شود.

برقی با بیان اینکه مساحت باغ برای دیوار کشی در راستای حفاظت باغ نباید باغ کمتر از هزار متر مربع باشد، اظهار داشت: قانون گذار هر مکانی را باغ نمی داند و باغ به جایی اطلاق می شود که در هر هکتار 100 اصله نهال مثمر یا غیر مثمر داشته باشد.

وی با بیان اینکه دیوار کشی باغ در صورتی قابل انجام است که در محل عرف باشد، بیان کرد: در منطقه ای مانند گنجنامه دیوار کشی عرف است اما اگر در منطقه ای مانند ملایر عرف نباشد کسی بخواهد دیوار کشی کند با او مخالفت می شود همچنین ارتفاع دیوار نباید از 80 سانتیمتر بیشتر باشد.

برقی ادامه داد: برای تفکیک باغات و اراضی زراعی به استناد قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی هم اکنون در استان همدان باغ آبی پنج هکتار، باغ دیم 10 هکتار، زمین آبی هفت و نیم هکتار و زمین دیم 20 هکتار باید باشد و به باغ ها و زمین های کمتر از این حد نصاب اجازه تفکیک داده نمی شود.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 320 پرونده در کمیسیون ماده یک مطرح و با 17 طرح مخالفت شده است، ادامه داد: همچنین 694 پرونده تبصره چهار تشکیل شده که با هیچ یک از آنها مخالفتی نشده است.

برقی با بیان اینکه از ابتدای سال 90 تا پایان سال گذشته 911 پرونده تبصره یک به مساحت دو هزار و 712 هکتار نظارت شده است، ابراز داشت: دو هزار و 639 پرونده به مساحت هزار و 438 هکتار نیز در تبصره چهار نظارت شده است.

وی با بیان اینکه 44 تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت 11 هزار متر مربع در سال 90 در استان همدان شناسایی شده است، بیان کرد: 72 تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 11 هزار و 580 متر مربع در سال 91 و 121 تغییر کابری غیر مجاز به مساحت 33 هزار متر مربع در سال گذشته در استان همدان شناسایی شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مساحت های زمین های تغییر کاربری داده شده نشان می دهد که تغییر کاربری ها خرد شده، عنوان کرد: تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی زراعی کم و در راراضی باغی نیز ریز دانه شده است.

گزارش: سمیه مظاهری

 

پایان پیام/م.ت

 

دیدگاه شما