وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 7 شهريور 1394 ساعت 15:56   |   کد مطلب: 16144
عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی قم:
ترس در تربیت اسلامی جایگاهی ندارد
عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی قم گفت: در تربیت عقلانی باید قوه استنباط و جهاد را در بین طالبان علم تقویت کرد تا بتوانند قدرت نقد سازنده و منصفانه را در موضوعات مختلف در جامعه باور کرد.

به گزارش نافع، حجت‌الاسلام حمیدرضا رضانیا در طرح ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: در تربیت اسلامی همیشه سفارش شده تا در سه بعد عقلانی، نفسانی و جسمانی برای افراد و آحاد مردم مطالبی عنوان شود.

وی افزود: در اسلام بیش از هر چیز، تربیت عقلانی مورد سفارش قرار گرفته تا بتوانیم با پرورش درست افراد در سنین پایین و علم‌آموزی نظاره گر تربیت نسل آینده با دید باز و روشن گردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی قم با بیان اینکه معلمان، اساتید و مدرسان در تحقق این موضوع نقش مهمی را برعهده دارند خاطرنشان کرد: در تربیت اسلامی، ترس و ارعاب جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: در تربیت عقلانی باید قوه استنباط و جهاد را در بین طالبان علم تقویت کرد تا بتوانند قدرت نقد سازنده و منصفانه را در موضوعات مختلف در جامعه باور کرد.

رضانیا تصریح کرد: در تربیت اسلامی باید افراد را از عادات ناپسند اجتماعی و رسوم نادرست و موهوم دور کرده و با ارائه اطلاعات درست راه درک و فهم درست مطالب را به آنها گوشزد کرد.

وی با اشاره به اینکه در تربیت اسلامی افراد نباید تحت تأثیر جو غالب قرار بگیرند گفت: در افراد باید شجاعت گفتن «نمی‌دانم» و آموختن آنچه را نمی‌داند را تقویت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی قم با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که فرمودند هر کس مالک غضبش نباشد مالک عقلش نیست افزود: میانه‌روی و اعتدال یکی از عوامل موفقیت در اصول تربیتی است که باید بدون غصب و عصبانیت مطالب را مطرح کرد.

وی یادآور شد: یکی از نکات مهمی که باید در تربیت اسلامی مد نظر گرفته شود این است که قدر اوقات زندگی را به خوبی دانست و از لحظه لحظه عمر برای ارتقای سطح علمی، عقلی و حتی سلامت جسم و روح استفاده کرد.

رضانیا اضافه کرد: در دین اسلام حرص بر هر چیزی نهی شده اما توصیه بزرگان بر این بوده که بر علم‌آموزی حرص داشت و این خود یکی از عوامل موفقیت در تربیت اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مردم عادی برای تفریح و تفرج به کوه و صحرا و بوستان می‌روند و در آنجا آرامش را پیدا می‌کنند افزود: کسانی که در زندگی دنیوی به دنبال طلب علم بودند و تربیت اسلامی به آن داده شده، کتاب و کتابخانه را بوستان‌های آرامش‌بخش خود می‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامعةالمصطفی قم گفت: در تربیت اسلامی باید برای تأثیرگذاری بیشتر و بهتر از جدال و ستیز پرهیز کرد تا بتوان خروجی مناسبی از آن گرفت.

پایان پیام/م.ت

 

 

دیدگاه شما