وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 1 شهريور 1394 ساعت 09:36   |   کد مطلب: 15996
سایه شوم هیولا بر زندگی مردم همدان/ جوانان چشم انتظار گام‌های بلند تدبیر و امید در سفر کوتاه رئیس جمهور
چند روزی است که خبر سفر رئیس جمهور به همدان در رسانه ها تکرار می شود؛ سفری که به گفته مسئولان ارشد، مایه خیر و برکت برای استان خواهد بود.

به گزارش نافع به نقل از راه دانا، تجربه نشان داده سفر مقامات کشوری اعم از رئیس جمهور و وزرا به استان همدان همواره نتایج مثبتی به دنبال داشته به طوریکه که گاه طرح هایی که اجرای آن ها مدت ها به درازا می کشید به یمن حضور مقامات در کوتاهترین زمان ساخته می شد!

در چند روز گذشته نیز شاهد تکاپوی مسئولان استان برای سر و سامان دادن به طرح های نیمه تمام و افتتاح آن ها همزمان با سفر رئیس جمهور بوده ایم و این از نقاط مثبت این سفر به شمار می رود.

دستاوردهای سفر هرچه باشد؛ نباید فراموش کرد که مهمترین مشکل و دغدغه مردم استان، بیکاری جوانان است؛ هیولایی که حضورش، سایه شومی بر زندگی خانواده ها انداخته و اعتیاد، افزایش سرقت، خیابان گردی و ... را به دنبال داشته است.

 

بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در همدان، قصه تلخی است که سال هاست در بوق و کرنا دمیده می‌شود، اما مرهمی برای تسکین این درد پیدا نشده است.

محمد رضایی، یکی از صدها جوان تحصیل‌کرده استان است که از نداشتن شغل مناسب اظهار نارضایتی کرده و می گوید: اگر مسئولان نمی توانند برای جوانان کاری کنند؛ چرا هر سال تعداد رشته های دانشگاهی با شهریه های بالا افزایش داده می شود؟ متأسفانه تناسب بین بازار کار و دانشگاه وجود ندارد.

مریم صادقی، یکی از دختران جوان این شهر است که از یافتن شغل مناسب نا امید شده است.

وی می گوید: در سال های اخیر، وضعیت استخدام دولتی مناسب نبوده و شرایط برای جذب جوانان تحصیل‌کرده به ویژه دختران مهیا نیست.

سوسن طاهرنیا نیز ایجاد اشتغال برای جوانان را مهمترین خواسته خود از رئیس جمهور و دولت می داند و اضافه می کند: ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای ما از صرف بودجه برای برگزاری برنامه های فرهنگی و جشنواره ها و ... بسیار بسیار مهم تر است.

علی روشنیان نیز هر روز  و هر روز، صفحه نیازمندی های روزنامه ها را ورق می زند، اما خبری از شغل مناسب با تحصیلاتش نیست.

 

نرخ بیکاری در همدان کاهش یافت

این اظهارات در حالی است که استاندار همدان، چندی پیش از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داده بود.

استاندار همدان در مجمع عمومی شورای هماهنگی روابط عمومی استان اعلام کرد که براساس اطلاعات ارائه شده از طرف مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار امسال در همدان به 6.8 درصد کاهش یافته است.

محمدناصر نیکبخت همچنین افزود: نرخ بیکاری همدان در فصل بهار سال گذشته 9.2 درصد بوده که با توجه به همت استان برای ایجاد ماهانه یک هزار شغل، امسال شاهد کاهش میزان بیکاری هستیم.

تناقض واقعیت روز با آمارها!

مسئولان استان مدام از کاهش نرخ بیکاری سخن می گویند، اما هر روز بر  شمار جوانانی که از سر بیکاری در خیابان ها پرسه می زنند، افزوده می شود.

اینکه این آمارها از کجا و با چه روشی استخراج شده؛ پرسشی است که جای تأمل دارد و باید دید که چه مقدار از این کاهش، پایدار بوده است.

متأسفانه مسئولان استان در دولت فعلی و دولت های اخیر، همواره با بیان آمارهای نجومی از کاهش بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی سخن می گویند، اما واقعیت های روز جامعه، گویای چیز دیگری است؛ فقر، اعتیاد، سرقت، خیابان گردی، حضور دختران جوان در شرکت ها و ویترین مغازه ها به اسم فروشندگی، همه و همه حکایت از رشد روزافزون بیکاری در این استان دارد.

صنعتی نبودن همدان، ترس از سرمایه گذاری و تمایل مردم استان به انباشت سرمایه در بانک ها و پستوی خانه ها به جای کارآفرینی، خود از دیگر عواملی است که به بیکاری جوانان در استان دامن می زند.

مسئولان باید با فرهنگ سازی مناسب و اعتمادبخشی به مردم، شرایط حضور و ورود سرمایه گذار برای رونق اقتصاد استان را مهیا کنند وگرنه ایجاد شغل های کوچک و گذرا و دادن تسهیلات بانکی به بهانه اشتغال زایی، دردی را از مردم دوا نخواهد کرد.

امید است در سفر کوتاه رئیس جمهور به پایتخت تاریخ و تمدن پس از دو سال، گام های بلندی برای برطرف ساختن مشکلات بزرگ جوانان استان برداشته شده و نا امیدی از بین جوانان رخت بربندد.

گزارش از سمیه مظاهری

پایان پیام/م.ت

دیدگاه شما