وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 13:07   |   کد مطلب: 15974
بقعه شاهزاده حسین(ع) در همدان قطب گردشگری مذهبی می‌شود
شاهزاده حسین(ع)، عموی امام زمان(عج) و از امامزاده‌های شاخص کشور است که مقبره این بزرگوار در شهر همدان واقع شده است.

به گزارش نافع، این بقعه متبرکه در نزدیکی میدان مرکزی همدان و ابتدای خیابان شهدا واقع شده و تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی(ع) می‌رسد.

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده و از چندین بخش شامل ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره و سردابی که در عمق 3 متری از کف زمین قرار دارد، تشکیل شده است.

این بنا هویت تاریخی مشخصی نداشته و در برخی از‌ روایت‌های تاریخی آمده است که برای نخستین بار در عهد ایلخانان مغول و به دستور خواجه نصیرالدین توسی، ساختمان امامزاده در ابعاد وسیع‌تری مورد بازسازی قرار گرفته و بنابر همین نقل قول‌ها، یکی از منتسبین به خواجه نصیرالدین نیز در صحن این امامزاده دفن شده است.

روایت‌های تاریخی دیگری نیز درباره مزار امامزاده حسین همدان وجود دارد و گفته می‌شود که در سال 1140 هجری، قمری و پس از کشته شدن سلطان حسین صفوی، سر او در ایوان جنوبی این بقعه دفن شده است.

و مورد توجه شهروندان است به طوری که روزانه افرادی بسیاری برای زیارت این امامزاده بزرگوار و به نیت عرض ارادت به محضر مبارک امام زمان(عج) به این مکان می‌شتابند، اما با کمال تأسف قرارگرفتن این بقعه در داخل کوچه و در معرض دید نبودن موجب ناشناخته ماندن آن شده به طوری که بسیاری از مسافران و گردشگران از وجود مقبره فرزند امام هادی(ع) در همدان بی‌خبرند.

درواقع تصرف بخشی از املاک این موقوفه از طرف بانک ملی همدان موجب مهجوریت و دورماندن بقعه از میدان دید عابران و گردشگران شده است.

پیش از انقلاب اسلامی و در زمان حکومت پهلوی، بخشی از املاک این موقوفه از طرف حکومت وقت برای ساخت بانک ملی اختصاص داده شده که این کار کاملا غصبی و تصرف در موقوفه بوده است.

ساختمان بانک ملی هنوز هم در این بخش که هزار و 680 مترمربع مساحت دارد؛ پابرجاست و مانع دیده‌شدن بنای امامزاده از خیابان می‌شود.

البته گاراژی نیز به مساحت هزار متر مربع در خیابان پشتی موسوم به "خیابان اکباتان" وجود دارد که مالکیت خصوصی داشته و گفته می‌شود که آن نیز جزء املاک موقوفه به شمار می‌رفته که بعدا تصرف شده؛ البته سند معتبری در این زمینه وجود نداشته و غصبی بودن یا نبودن آن‌ محل شبهه است.

 

مهجوریت امامزاد‌ه‌ای واجب‌التعظیم از یک طرف و اصرار بانک ملی بر ماندن در محل غصبی از طرف دیگر، موضوعی است که هنوز پس از سال‌ها برطرف نشده و ظاهرا ارائه اسناد رسمی و بیان حکم شرعی نیز فایده‌ای نداشته و تاکنون اقدامی برای تخریب بانک صورت نگرفته است.

هرچند بانک حاضر به پرداخت اجاره‌بهاست، اما وجود آن بر صحن مقدس سایه‌ انداخته که در صورت اجرای حکم قانونی، این امامزاده از مهجوریت و گمنامی رها خواهد شد. از همه مهمتر آنکه عمل به حکم شرعی در همه مسائل به ویژه موقوفات و نیات واقفان از وظایف مهم مسئولان قضائی و دولتمردان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و منافع و مصالح برخی از دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نباید مانع از عمل به این وظیفه شود

نکته آخر اینکه امروزه گردشگری و توریسم زیارتی به عنوان یکی از ارکان اصلی و شاخه‌های مهم صنعت گردشگری در جهان به شمار می‌رود و همدان با برخورداری از بقعه امامزادگان بزرگوار به ویژه حضرت شاهزاده حسین(ع) می‌تواند به عنوان "قطب گردشگری مذهبی" در کشور مطرح شود.

گزارش از سمیه مظاهری

 

 

دیدگاه شما