وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 13:01   |   کد مطلب: 15464
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مرگ و میر از رفتارهای بیولوژیکی ناشی می‌شود، گفت: ۱۹ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند.

به گزارش نافع، علی اکبر سیاری صبح امروز در آئین افتتاح پایگاه سلامت در منطقه ولیعصر همدان اظهار داشت: اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در مناطق نا به سامان گام موثری در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر است.

 سیاری گفت: پس از مطالعه و تلاش فراوان، اجرای برنامه مراقبت‌های اولیه سلامت در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر‌ها بر اساس تاکیدات وزیر بهداشت طراحی و به اجرا در آمد.

 وی افزود: رمز موفقیت ما در روستاها به سبب عواملی چون؛ انتخاب نیروی کارآمد، ارائه آموزش‌های خوب، تأیید کار صحیح و اصلاح کار نادرست، ایجاد نظام اطلاعاتی و ثبت گزارشات و غیره است.

 سیاری با اشاره به اینکه در پایگاه سلامت ولیعصر نیروهای تحصیلکرده با مدارک بالا چون کارشناسی ارشد حضور دارند، تصریح کرد: در برخی استانها مثل سیستان و بلوچستان پیدا کردن افرادی که 6 کلاس سواد داشتند نیز مشکل بود.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آموزش‌ها به رابطان بهداشت و پرسنل پایگاه های سلامت کافی و کامل نیست گفت: روند آموزش‌ها ادامه می‌یابدو نیاز است تا نظارت‌ها نیز دقیق تر انجام شود.

 سیاری افزود: امیدواریم با آغاز این حرکت و طرح برای تمام شهروندان پرونده تشکیل ‌شود.

وی اظهار داشت: در گذشته تعداد  زیادی از مردم کشور به خاطر بیماری‌ها فوت می‌کردند به طوری که برای نمونه در سال 64 تعداد 34 هزار کودک به سبب بیماری اسهال جان خود را از دست دادند ولی اکنون در این شرایط با گسترش دانش و سطح بهداشت در جامعه میزان مرگ و میر به سبب چنین بیماریهایی در مقایسه با گذشته تقریبا به صفر رسیده است.

 سیاری بیان کرد: در این دوره مرگ و میر بر اثر بیماری‌هایی چون بماری‌های قلبی عروقی، سکته، سرطان و دیابت در کشور ما بسیار افزایش یافته است به طوری که در سال 92 از 380 هزار مرگ ثبت شده 93 هزار مرگ ناشی از سکته قلبی، 43 هزار مرگ بر اثر سکته مغزی و 32 هزار مرگ بر اثر سرطان بود.

وی اظهار داشت: 70 درصد علل مرگ و میر ریشه در عوامل خطر رفتاری فردی مثل سیگار کشیدن، خوردن غذای ناسالم و غیره و همچنین عوامل بیولوژیکی مربوط به جسم هر شخص دارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: ما در شهرها درصدد آنیم که بتوانیم عوامل این 4 بیماری را کنترل کنیم و بنا داریم تا 10 سال آینده جلوی 25 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را بگیریم.

وی افزود: استاندارد مصرف نمک در دنیا 5 گرم در روز است اما در کشور ما 10 تا 12 گرم است که از این میزان 5 گرم فقط در نان وجود دارد.

سیاری گفت: در حال حاضر 19 میلیون نفر در کشور غذای ناسالم میخورند و 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به پرفشاری خون و هفت میلیون و 500 هزار نفر مبتلا به دیابت هستند که 50 درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند که باید بیماری آنها را شناسایی و درمان کنیم با اجرای اقدامات پیشگیرانه می توان از مرگ و میرهای زودرس ناشی از عوارض این بیماری جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد:  23 درصد مردم کشور از اختلالات روانشناسی رنج می‌برند و یک سوم افرادی که ازدواج می‌کنند به طلاق روی می‌آورند که در این زمینه نیز کارشناس رواشناسی در پایگاه‌ها قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود 25 میلیون نفر در کشور مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند خاطرنشان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه برای این افراد انجام نشود، ممکن است در آینده با خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر و سکته های مغزی و قلبی روبرو شوند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ ح

دیدگاه شما