وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393 ساعت 10:03   |   کد مطلب: 11524
با اجرای طرح منع تردد کامیون‌های قدیمی
طرح منع تردد کامیونهای بالای 40 سال سن، 3 هزار کامیوندار اسدآبادی را خانه نشین کرد.

به گزارش نافع، چند سالی است که اصلاح ساختار و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور قرار است اجرا شود و اواسط آبانماه امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح منع تردد کامیونهای بالای 40 سال سن را به پایانه های سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این طرح ماشینهای سنگین فرسوده مجاز به حمل بار نمی باشند؛ طرحی که بیش از آنکه دردی از ناوگان فرسوده و خسته دوا کند تبعات منفی آن بیشتر دامان کامیونداران را گرفت.

در این بین اسدآباد ملقب به شهر کامیونداران کشور در همدان بیشترین ضرر و زیان را متحمل شد، شهری که با 5 هزار کامیون و کشنده و 5 هزار و 500 راننده سهم قابل توجهی در صنعت حمل و نقل بار و کالای کشور را به خود اختصاص داده است.

بنابر گفته 'علی هاتفی' رییس انجمن صنف رانندگان کالای اسدآباد، 80 درصد از ناوگان حمل و نقل این شهر بالای 40 سال سن دارند و با اجرای طرح ممنوعیت تردد بیش از سه هزار کامیوندار اسدآبادی از کار بیکار و خانه نشین شدند.

وی با بیان اینکه مخالف نوسازی نیستیم اما باید زیر ساخت فراهم شود، گفت: این محدودیت ها سبب بروز مشکلاتی در معیشت رانندگان شده اما موضوع اصلی این است که با توجه به بالا رفتن حدود 300 درصدی قیمت کامیون ها مالکان این خودروها باید توان نوسازی را داشته باشند.

هاتفی گفت: این درحالی است که از سوی مجلس و دولت هیچ طرحی برای نوسازی ناوگان باری ارایه نشده و هم اکنون کامیونهای بی کیفیت چینی بدون اینکه از استانداردهای مورد نیاز برخوردار باشند در بازار عرضه می شود.

وی افزود: زیرساختهای لازم مانند تسهیلات کم بهره و کامیونهای استاندار ساخت کشورهای معتبر باید فراهم شود تا رانندگان حاضر به اسقاط ماشینهای خود شوند.

 

رییس اتحادیه صنف کامیونداران می گوید: مشکلات رانندگان را به اطلاع مسوولان شهرستان و استان رسانده ایم، اما این مشکلات همچنان گریبان کامیونداران را گرفته است.

 

دخل و خرج زندگی ما از این کامیون است، آنرا هم می خواهند بگیرند

'بهمن دهقان' راننده کهنه کار اسدآبادی که 43 سال از عمرش را دور از خانه و خانواده، در جاده ها سپری کرده می گوید: همیشه برای حمل کالا به بنادر جنوبی به ویژه بندر عباس و بندرامام(ره) سفر می کردیم اما حالا اجازه حمل بار نمی دهند و به ناچار خالی برمی گردیم؛ شغل دیگری هم نداریم و دخل و خرج زندگی را با این کامیون تامین می کنیم که آنرا هم می خواهند از ما بگیرند.

'نایبعلی سلطانی' یکی دیگر از رانندگان اسدآبادی که خود و کامیونش 43 ساله هستند می گوید: کشورهای عراق و افغانستان که از نظر اقتصادی و سیاسی مشکل دارند کامیونهای فرسوده را با کامیونهای اروپایی تعویض می کنند اما در کشور ما هزینه های سرسام آور و تسهیلات با سودهای کلان به رانندگان تحمیل می شود و آنها را مجبور می کنند جنس چینی بخرند و کمر راننده ها زیر بار کامیون چینی له می شود اگر دولت تسهیلات با سود چهار درصد به ما بدهد و بتوانیم خودمان کامیون دلخواهمان را تهیه کنیم حاضر به اسقاط هستیم.

'غلامرضا رضایی'راننده دیگری است که یک دانگ از کامیون فرسوده مدل 49 را شریک است، او از مظلومیت قشر راننده گلایه دارد و می گوید: مگر این کامیونها سرمایه ملی نیستند؟ کامیونها خدمات می دهند،چرخ اقتصاد را می گردانند،آذوقه ولوازم به شهرها می رسانند پس چرا فکری اساسی برای ما نمی کنند؟ چرا کسی صدای راننده را نمی شنود؟ دو ماه است که ما بیکاریم با این روحیه چگونه میتوانیم زندگی کنیم از مسوولان می خواهیم به مشکل ما رسیدگی کنند.

فرماندار اسدآباد دراین زمینه می گوید:بیشتر تریلرهای موجود دراین منطقه ساخت دهه 1970، فرسوده و از رده خارج محسوب می شوند که به تازگی اجازه بارگیری در بنادر کشور را ندارند اما می توانند در سایر استانها بارگیری کنند.

'مسعود بکائی' افزود: دولت و مجلس بخاطر حفظ امنیت راهها، نوسازی ناوگان و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت تصمیم به نوسازی گرفته و سیاستهای تشویقی هم برای جایگزینی کامیونها در نظر گرفته است، اما سازمان حمل و نقل باید به نوع و مارک ماشین های تحویلی نظارت بیشتری داشته باشد.

وی درباره واردات کامیونهای بی کیفیت، گفت: اگر تعرفه گمرکی واردات کامیون کم شود و دولت اجازه ورود کامیون خارجی استاندارد با کمتر از سه سال کارکرد را بدهد و همچنین از تجار و بخش خصوصی حمایت کند می تواند قیمت تمام شده کامیونهای خارجی را کاهش دهد.

فرماندار اسدآباد نبود شرکتهای حمل و نقل بزرگ را مشکل اصلی این شهرستان عنوان کرد و افزود: بیشتر تریلرها خود مالک هستند و قدرت مالی رانندگان ضعیف است و در نتیجه اجرای این طرح نارضایتی آنان را به دنبال داشت.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل کامیونداران توضیح داد: رفع این مشکل منوط به تصمیم گیری در سطح وزارتخانه و ملی است و تعداد استانهای متضرر از این طرح چندین استان هستند اما استان همدان به لحاظ وجود کامیونهای فرسوده فرصت بیشتری برای نوسازی و خروج این کامیونها از گردونه حمل و نقل نیاز دارد و همچنین برای تشویق رانندگان بسته های حمایتی بیشتری باید ارائه شود.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی نیز دراین باره می گوید: طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل مزایای بسیاری دارد از آن جمله می توان به اشتغالزایی پایدار، حذف صدمات، ضایعات و تبعات منفی ناوگان فرسوده، جلوگیری از هزینه های اضافی در سیستم نگهداری و پایین آوردن هزینه حمل و نقل اشاره کرد.

'بهروز نعمتی' با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده برای رانندگان، گفت: متاسفانه سازمان راهداری طرح را کامل انجام نداده و با ممانعت از صدور بارنامه برای کامیونها بعنوان اهرم فشار قصد دارد رانندگان را مجبور به تعویض ماشینهای خود کنند اما این راه حل منطقی نیست.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید به فکر خودروی جایگزین برای اسقاط این خوروهای فرسوده باشد، فرقی نمی کند کامیونها از کدام کشور وارد می شود بلکه باید مورد تایید سازمان استاندارد باشد.

نعمتی تصریح کرد: همه استانها با این مشکل مواجه هستند اما اسدآباد به لحاظ دارا بودن بیشترین کامیون و کشنده مشکلات ملموس تر است و ما نیز به جد پیگیر هستیم و موضوع را با وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشتیم همچنین با رییس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور مکاتبه کردیم و خواستار ارائه راهکاری همه جانبه برای رفع مشکل شدیم و به ناچار راننده ها باید این شرایط را تحمل کنند و منتظر باشند.

رییس پلیس راهور اسدآباد نیز با تاکید بر اینکه بیشتر تصادفات خودروهای سنگین در کشور که موجب مرگ و میر هزاران نفر می شود، متعلق به خودروهای فرسوده، سن بالا و فاقد معاینه فنی است، گفت: این خودروها همچنین 50 درصد بیش از خودروهای دیگر نیز سوخت مصرف می کنند.

سرگرد 'فرخ جمالی' افزود: به دلیل فرسوده بودن کامیون ها رانندگان باید زمان زیادی را در جاده ها سپری کنند به عنوان مثال راننده کامیون مسیری را که باید در 16 ساعت طی کند در 24 ساعت طی می کند که این موضوع منجر به خواب آلودگی، خستگی و عصبانیت راننده می شود و تصادفات را در پی دارد.

او می گوید: پلیس از وزارت راه، بانک مرکزی و خودروسازان می خواهد که برای رفاه حال این قشر زحمتکش و کم بضاعت و به منظور فراهم سازی زمینه اجرای قانون که در افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است مساعدت های لازم را به عمل آورند.

سخن آخراینکه، رانندگی ازسخت ترین مشاغل دنیاست اما مشکلاتی همچون فرسوده بودن کامیون ها و حمایت نشدن از سوی نهادهای دولتی سختی این شغل را دو چندان می کند راننده ای که در گرمای طاقت فرسای تابستان و در سرمای سخت زمستان امانتدار مردم است و مایحتاج آنها را جابه جا می کند، شایسته برخوردها و سیاستگذاریهای همه جانبه نگر و اصولی است تا طرحهایی که یک شبه آنها را خانه نشین کند.

گزارش از زهرا زارعی

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما