وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 15 شهريور 1393 ساعت 12:38   |   کد مطلب: 9346
گوجه‌فرنگی اسدآباد در نبود صنایع تبدیلی جان می‌دهد
نبود صنایع تبدیلی، بالا بودن هزینه صادرات و وجود دلالان گوجه‌فرنگی، کشاورزان این محصول را از پای درآورده است.

به گزارش نافع به نقل از مهر، شهرستان اسدآباد به‌عنوان قطب تولیدکننده گوجه‌فرنگی در استان همدان همواره با مشکلاتی همراه بوده بطوریکه نبود صنایع تبدیلی و نبود زیرساخت های لازم برای صادرات موجب شده این محصول مهم در بازارهای این شهرستان به کمترین قیمت خریداری شود به‌طوری که اغلب کشاورزان گوجه‌فرنگی به دلیل هزینه‌های بالای برداشت، آن را در مزرعه خود رها می‌کنند.

بر اساس آمار جهادکشاورزی امسال در شهرستان اسدآباد بیش از دو هزار و 500 هکتار از مزارع زیر کشت گوجه فرهنگی رفته که از این میزان کشت بیش از 120 هزار تن گوجه برداشت می‌شود.

کشت گوجه دیگر صرفه اقتصادی ندارد

در همین خصوص یکی از کشاورزان اسدآبادی سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی خود را یک هکتار عنوان کرد و گفت: در هر هکتار به‌طور میانگین 60 تن برداشت می‌کنیم که با توجه به بالا بودن هزینه دستمزد کارگران و کود عملاً کشت گوجه‌فرنگی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

زاهد فروتن افزود: زمانی که گوجه‌فرنگی را برای فروش می‌بریم این محصول را تنها به ازای هرکیلوگرم 200 تا 250 تومان می‌خرند که دلال‌ها نیز آن را به قیمت 320 تومان به کارخانه‌ها می‌فروشند.

چند سال است قیمت گوجه در پایین‌ترین حد قرار دارد

یکی دیگر از کشاورزان گفت: چند سال است که دولت قیمت مشخصی برای خرید گوجه فرنگی اعلام نمی‌کند و زمانی که گوجه زیاد کاشته می‌شود قیمت آن کم است و اگر هم کم کشت کنیم قیمت زیاد می‌شود و مردم متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر اسدآباد یک کارخانه تولید رب گوجه‌فرنگی داشت کشاورزان هم دغدغه و مشکلی نداشتند و گوجه‌فرنگی خود را به‌راحتی به کارخانه می‌بردند.

این کشاورز گوجه‌فرنگی کار اسدآباد اظهار داشت: هزینه بالای کارگران، هزینه بالای انتقال آن به میدان و خرید کود به بالاترین قیمت ممکن باعث شده که دلالان تنها سود کنندگان تولید گوجه‌فرنگی در شهرستان اسدآباد باشند.

وی ابراز داشت: از مسئولین شهرستان انتظار داریم که مانع خام فروشی گوجه‌فرنگی شوند و با ایجاد یک کارخانه صنایع تبدیلی علاوه بر کمک به کشاورزان در اشتغال شهرستان نیز سهم به سزایی داشته باشند.

2 هزار و 550 هکتار از اراضی امسال زیر کشت گوجه‌فرنگی رفت

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شهرستان اسدآباد رتبه اول تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان را دارد و امسال بیش از 2 هزار و 550 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته است.

ناصر فتاحی افزود: از این میزان اراضی بیش از 120 هزار تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود که تنها 20 درصد از آن مصرف شهرستان است و 80 درصد از آن به استان‌های هم‌جوار و بعضاً به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی نبود صنایع تبدیلی را مهم‌ترین مشکلات گوجه کاران دانست و افزود: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی شاهد افزایش ارزش افزوده این محصول در بازارها خواهیم بود و کشاورزان نیز محصولات خود را به قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

با دو سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی صحبت شده است

رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد نیز در ادامه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به تولید انبوه گوجه‌فرنگی در سطح شهرستان به دنبال سرمایه‌گذارانی هستیم که بتوانند کارخانه‌های صنایع تبدیلی در شهرستان ایجاد کنند.

علی حیدری اظهار داشت: تاکنون با دو نفر از سرمایه‌گذاران صحبت‌هایی شده که امیدواریم کارخانه‌های اسپتیک گوجه‌فرنگی و یا کنسانتره میوه را با حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان اسدآباد راه‌اندازی شود.

30 درصد از محصولات باغی به ضایعات تبدیل می‌شود

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه سالانه 600 هزار تن محصولات کشاورزی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: به علت نداشتن صنایع تبدیلی 30 تا 35 درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود و بقیه نیز باقیمت بسیار کم به‌صورت خام به فروش می‌رسد.

بهروز نعمتی افزود: برای رونق اشتغال و جلوگیری از خام فروشی و رونق تولید در کشور ایجاد صنایع تبدیلی چندمنظوره در کشور یک ضرورت به شمار می‌رود.

وی گفت: وجود صنایع تبدیلی در شهرستان تنها به سود کشاورزان نیست و در صورت وجود کارخانه‌های صنایع تبدیلی بخش از جوانان این شهرستان نیز مشغول به کار می‌شوند.

با این تفاسیر امیدواریم با ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان اسدآباد از خام فروشی گوجه‌فرنگی جلوگیری شود تا مشکلات این شهرستان نیز در حوزه کشت گوجه‌فرنگی برطرف شود.

شهرستان اسدآباد در تولید 8 محصول باغی در استان همدان دارای رتبه است اما نبود صنایع تبدیلی مشکلات زیادی را برای باغداران به وجود آورده است که با ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی باغداران نیز باانگیزه بیشتر به باغداری خود می‌پردازند.

دیدگاه شما