وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 26 آبان 1393 ساعت 12:57   |   کد مطلب: 10980
در چند روز اخیر کسانی که برای خرید به میوه فروشی‌ها رفتند سبد خریدشان خالی از گوجه فرنگی بود زیرا این محصول پرطرفدار یا در میوه‌ فروشی‌ها پیدا نمی‌ شود و یا قیمت آن از موز هم فراتر رفته است.

به گزارش نافع، افزایش قیمت گوجه فرنگی موضوعی است که همه ساله اتفاق می‌افتد و تقریبا به سریال تکراری تبدیل شده است ولی امسال مسئله فرق کرد و قبل از موعد مقرر قیمت گوجه فرنگی افزایش یافت و این افزایش مانند سال های قبل نبود و بیش از حد معمول گران شد طوری که در بازار هفتگی همدان  بین 4 تا 8 هزار تومان فروخته می شود.

مدیریت ناکارآمد بازار و نوسان افسار گسیخته قیمتها به ویژه در چند ماه اخیر مورد انتقاد افراد بسیاری بوده است، اوج این نابسامانی‌ها در روزهای اخیر در اقلام خوراکی و تره‌بار مشاهده می‌شود.

در این بین گوجه فرنگی گوی سبقت را از بقیه محصولات ربود. گوجه فرنگی یکی از محصولات پرطرفدار در سبد غذایی ایرانیان به شمار می‌رود، از این رو مردم نسبت به قیمت آن حساس هستند.

این افزایش باعث شده است که مردم مصرف گوجه فرنگی را کاهش دهند و یا خانواده هایی که توان مالی مناسب ندارند از سبد کالای خود حذف کنند .

نکته جالب آنکه این اقدامات از سوی فروشندگان، ضمن آنکه با جسارت کامل انجام می شود، کاملاً هماهنگ است و مردم بالاجبار و برای تامین مایحتاج خود، تن به خرید از چنین فروشندگانی می دهند، و اگر زیربار این مخارج نروند، تحمل "گرسنگی" بهترین گزینه است.

این افزایش قیمت باعث تبدیل شدن این موضوع به سوژه داغ در بین مردم شده است و به طوری که هر فردی که از بازار سبزه میدان یا سرگذر بر می گشت از گرانی گوجه فرنگی گلایه می کرد .

مسئله این است که چرا باید اجازه بدهند که گوجه فرنگی در بازار کم شود چون این محصول بیش از دو ماه امکان انبارداری و نگهداری دارد که در صورت داشتن ظرفیت انباری کافی به راحتی می‌توان این شکاف تولید را کامل کرد.

از سویی کارخانه‌های فراوری و تبدیلی نیز می‌توانند با تنوع بخشیدن به محصولات تبدیلی و فراوری خود جایگزین مناسبی برای خود محصول گوجه‌فرنگی در زمان نیاز باشد.

و همچنین می توانند با افزایش کشتهای گلخانه ای گوجه فرنگی این فاصله زمانی رو از بین ببرند و اجازه ندهند که بعضی سود جو ها از وضعیت گل آلود سوء استفاده کنند .

این گرانی و تغییرات شدید برای کشوری که چهار فصل می باشد و دارای جایگاه مناسب در تولید محصولات کشاورزی بوده ناشایست بوده و قابل قبول نیست.

قیمت هر کیلو گوجه هم اکنون در همدان به 4 تا 8 هزار تومان رسیده، در حالی که حدود قیمت آن یکسال قبل 600 تا 1500 تومان بود، اختلاف قیمت این چنینی در مدت حدود یکسال نشانگر وضعیت نابسامان مدیریت بازار است.

گوجه فرنگی یکی از محصولاتی بود که چند روز قبل از بارش باران با قیمتی در حدود 1000 تومان به فروش می رسید اما با اولین بارش باران طی این روزها قیمت آن به 8 برابر رسیده است.

رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نافع، ضمن تأیید این مطلب گفت: گرانی گوجه فرنگی تنها به دلیل بارش باران و سرمای هوای است.

رضا البرزی افزود: با توجه به بارش باران و سرمای هوا، نتوانستند گوجه فرنگی را از بخش های دیگر جمع آوری کرده و به بازار برسانند. البته بخشی از گوجه فرنگی ها سبزرنگ هستند که با اولین بارش باران دچار خال های سیاه شده و پس از مدتی تلخ مزه می شوند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گوجه فرنگی بوته ای و انباری در همدان بین 40 هزار تا 85 هزار ریال است واین در حالی است که قیمت این محصول تا پیش از آغاز فصل سرما کمتر از هر کیلو گرم 15هزار ریال بود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان پیش بینی کرد، با توجه به تأخیر در رسیدن گوجه فرنگی به دست مصرف کننده احتمالاً روند افزایش قیمت ظرف چند روز آینده ادامه دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: گوجه هایی که در مناطق گرمسیر مثل دزفول و جغین در میناب اگر وارد بازار شوند قیمت را تا حدودی کنترل می کنند.

به گفته البرزی گوجه های گرمسیری تا بیست روز آینده وارد بازار می شوند.

وی به گوجه فرنگی های انباری اشاره کرد و افزود: بخشی از گوجه ها مربوط به استان های دیگر است که کهنه هستند و هنوز بخشی از آن در انبارها هستند که به زودی وارد بازار می شود.

 

دیدگاه شما