وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 10:49   |   کد مطلب: 11357
همدان فردا و پس فردا میزبان همایش ملی کانون‌های کارآفرینی کشور
غول فقر و بیکاری دود می‌شود/ "همایش کارآفرینی" امیدی برای جوانان بیکار و سفره‌های خالی
همدان فردا و پس فردا میزبان همایش ملی کانون‌های کارآفرینی کشور
كار در اسلام از ارزش و اهميت بالايي برخوردار بوده و در زمره عبادات محسوب می‌شود. ايجاد اشتغال نه تنها موجب ثروت‌آفريني شده بلکه نوعي زمينه‌سازي براي به‌كارگيري گنجينه استعدادهاي انساني است.

به گزارش نافع، در چند سال اخیر، رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اهمیت کار و کارآفرینی در جامعه تأکید کرده‌اند چراکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی بوده و بیکاری را ریشه‌کن می‌سازد.

ایشان در این‌باره می‌فرمايد: "سرمايه‌گذاري و كارآفريني، كاري بزرگ و نوعي عبادت است. ايران بزرگ امروز بيش از هر زمان ديگر به كار و كارآفريني نياز دارد تا همچون عقابي تيزپرواز در فضاي پيشرفت و آباداني و افتخار اوج گيرد".
مقام معظم رهبری، همچنین با اشاره به اهميت كار و كارآفريني از ديدگاه اسلام مي‌افزايند: "ايران، امروز به كارگاه بزرگ تلاش و ابتكار و نوآوري تبديل شده است، اما اين واقعيت، تنها گام اول از روند پيشرفت و سرافرازي كشور است".
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر نياز اساسي كشور به كار و كارآفريني نیز خاطرنشان مي‌كنند: "دو دليل اساسي يعني «آمادگي كشور براي جهش» و «فشار اقتصادي دشمنان» ثابت مي‌كند كه ايران، بيش از هر دوره ديگر به كار و كارآفريني احتياج دارد".
ايشان با اشاره به تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي نظام سلطه مي‌افزايند: براي مقابله با اين فشارها بايد «اقتصاد مقاومتي واقعي» به وجود آوريم كه معناي واقعي كارآفريني نيز همين است".

 

تمایل مردم به انباشتن سرمایه، چالشی اساسی در همدان

همدان جزء جوانترین استان‌های کشور به شمار می‌رود که بیکاری و تمایل مردم به انباشتن پول و سرمایه خود در بانک‌ها به عنوان چالشی اساسی بر اقتصاد آن سایه افکنده است.

بسیاری از مردم، سرمایه‌های قابل‌توجهی دارند که با هزینه کردن آن می‌توانند علاوه بر کسب سود چشمگیر موجب اشتغال‌زایی شوند.

تأکیدات مقام معظم رهبری درباره ضرورت کار و کارآفرینی از یک طرف و وجود انبوه جوانان تحصیل‌کرده که از بیکاری یا داشتن شغل‌های کاذب رنج می‌برند، وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه و تنگ‌دستی برخی خانواده‌ها از طرف دیگر بر اهمیت گسترش فرهنگ "کارآفرینی" در همدان مهر تأیید می‌زند.

این‌روزها همدان، میزبان "همایش ملی کانون‌های کارآفرینی" است که امید می‌رود با فراهم ساختن بستر لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه استان؛ گرهی از مشکلات موجود باز کند.

این همایش 13 و 14 آذر با حضور رؤسای کانون‌های کارآفرینی سراسر کشور و به دنبال همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری برگزار شده و معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، توسعه معادن و... از مهمترین اهداف آن به شمار می‌آید.

دبیر همایش ملی کانون‌های کارآفرینی استان همدان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: تشکل‌های کوچکی در حوزه کارآفرینی تشکیل شده، اما تاکنون تشکل فراگیر کشوری که بتواند در همه حوزه‌ها با همکاری بخش خصوصی فعالیت کند، وجود نداشته است.

نصرت‌ا... طاقتی‌احسن تصریح کرد: بخش خصوصی با داشتن اتاق تعاون، بازرگانی، کانون کارفرمایان و خانه کشاورز، متأسفانه جزیره‌‌ای پیش می‌رود و به نظر می‌رسد این بخش، نیازمند تشکلی است که بتواند بین آن‌ها اتحاد ایجاد کند.

وی ادامه داد: این تشکل‌ها باید با کمک‌ گرفتن از ظرفیت دولت، کشور را به سمت اجرای اصل 44 قانون اساسی پیش ببرند.

طاقتی‌احسن افزود: در جلسات تهران، میزبانی این همایش به همدان داده شد و مسئولان استان نیز آمادگی خود را اعلام کردند.

وی بیان کرد: 5 کمیته اطلاع‌رسانی، تشریفات، اجرایی، علمی و پشتیبانی برای برگزاری این همایش تشکیل شده است.

طاقتی‌احسن خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش در همدان برای مؤسسه‌ای که در آینده قرار است؛ یک سازمان کشوری شود از نظر موقعیت زمانی و مکانی، فرصتی را فراهم می‌کند تا علاوه بر اینکه توانمندی‌های استان مطرح شود؛ سهمی هم برای آن در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: کانون کارآفرینان از سال 90 به عنوان یک تشکیلات به همت دولتی‌ها تشکیل شد و نيمي از اعضاي هیأت امنای آن، دولتی و نيم ديگر خصوصی بوده و 6 کارآفرین برتر نیز در جمع آن‌ها حضور دارند.

طاقتی‌احسن اعلام کرد: از آن‌جا که این کانون، یک انجمن است؛ نمی‌تواند بودجه داشته باشد تا در آینده به عنوان یک بخش خصوصی مستقل در کشور فعاليت کند؛ از این‌رو وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصمیم گرفته تا موضوع تبديل كانون به سازمان را به عنوان یک لایحه به هیأت دولت تقدیم کند که اگر هیأت دولت به اين لايحه رأي داده و در مجلس مصوب شود؛ سازمان کارآفرینی به صورت مستقل شکل خواهد گرفت.

دبیر همایش ملی کانون‌های کارآفرینی استان همدان گفت: در این همایش قرار است هیأت مدیره کشوری کانون کارآفرینان که شامل 11 عضو است، انتخاب شود و این هیأت علاوه بر اینکه قوانین زیرمجموعه را مصوب می‌کند؛ رابط تعامل بین هیأت دولت و مجلس خواهد بود.

طاقتی‌احسن اعلام کرد: حسن طایی، معاون اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به همراه 8 کارشناس وزارتخانه، رؤسای کانون‌های کارآفریني سراسر کشور و مدیران کل تعاون و رفاه اجتماعی استان‌ها در این همایش شرکت خواهند کرد.

وی، برگزاری نشست تخصصی بین رؤسای کانون‌ها، نمایشگاه توانمندی‌‌هاي استان، افتتاحیه رسمی در شورای اداری استان و برگزاری کارگروه تخصصی با حضور مردم در حوزه کارآفرینی را از مهمترین برنامه‌های این همایش عنوان کرد.

طاقتی‌احسن با بیان اینکه فعاليت بخش خصوصی فعال به صورت اتحادیه رسمی در همدان محدود است، تصریح کرد: برگزاری این همایش توسط بخش خصوصی، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا در آینده مانند کشور‌های توسعه‌یافته به جای اینکه دولتی‌ها، چنین مراسمی را برگزار کنند خصوصی‌ها وارد كار شوند.

امید است همدان با برگزاری برنامه‌های بزرگی چون "همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری" و "همایش ملی کانون‌های کارآفرینی" بتواند هرچه سریع‌تر مسیر پیشرفت و شکوفایی را پیموده و غول بیکاری و فقر را ریشه‌کن سازد.

گزارش از سمیه مظاهری

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما