وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 08:56   |   کد مطلب: 15622
یکی از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای 4 با بیان اینکه خطوط جنگی پیچیده عراق به دست ایرانی‌ها از بین رفت، گفت: غواصان نقش برجسته‌ای در این عملیات داشتند.

به گزارش نافع به نقل از فارس، علیرضا رضایی‌منفرد با اشاره به نزدیک شدن به برگزاری مراسم چهلم شهدای غواص در همدان، آن را یادآوری بر جهاد پر از رشادت و ایثار این شهدای عالیقدر دانست.

وی که خود یکی از بازماندگان عملیات کربلای 4 است، با گریزی به این عملیات و چند و چون آن اظهار کرد: عملیات کربلای 4 تنها به یک شب محدود نشده بود به طوری که نیروهای اطلاعات و عملیات، سه بار کار شناسایی منطقه و چگونگی اجرای عملیات را انجام دادند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه نیروهای بعثی تمام‌قد در منطقه حاضر بودند، اظهار داشت: عراقی‌ها در جریان این عملیات سنگرهای خود را به فاصله 10 متری از یکدیگر بنا کردند در حالی که معمولاً فاصله سنگرها 30 متر است.

وی با بیان اینکه فاصله کم سنگرها کار شناسایی را مختل کرد، تصریح کرد: در مجموع؛ محدوده عملیات کربلای 4 حدود 30 کیلومتر تعریف شده که محل اصلی عملیات در نهر خین بود.

رضایی‌منفرد با تأکید بر اینکه غواصان در این عملیات حضوری مقتدرانه داشتند، ادامه داد: فشار آب به دلیل پمپاژ صورت گرفته باعث شد که خط ما و عراقی‌ها در فاصله دورتری نسبت به هم قرار گیرد و به هفت کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه در هر منطقه ابتدا باید شرایط طبیعی را شناسایی کرد، بیان داشت: بزرگترین قاعده طبیعی در جریان آشنایی با جزر و مد بود که به طور کامل برای عملیات بررسی شد.

این غواص عملیات کربلای 4 با بیان اینکه مد در این فصل سال به حدود دو متر نیز می‌رسید، گفت: در کنار این مسئله در زمان بارندگی، جریان آب شدید می‌شد و جزر و مد را بر هم می‌ریخت.

وی با تأکید بر اینکه در جریان مد کامل یا جزر کامل آب بسیار آرام و صاف می‌شد، اظهار کرد: در شب‌های شناسایی، دشمن به طور کامل ما را می‌دید، چون وقتی وارد آب می‌شدیم شروع به تیراندازی داخل آب می‌کرد.

رضایی‎منفرد با بیان اینکه آنقدر عملیات شناسایی ادامه یافت تا کنترل جزر و مد را به دست آوردیم، افزود: در یکی از شب‌های شناسایی شهید چیت‌سازیان پس از اجرای مانور خوشه‌ای شک کرد که عملیات لو رفته است.

وی با بیان اینکه در هنگام عملیات هر یک از غواصان شناسایی عملیات، ابتدا وارد آب می‌شدند و پس از سنجش شرایط، اطلاعات را به دیگران منتقل می‌کردند، تصریح کرد: در شب عملیات قبل از آغاز آن سکوت مرموزی بر منطقه حاکم بود.

این غواص عملیات کربلای 4 با تأکید بر اینکه در کربلای 5 نیروهای ایرانی مهمترین خط جنگی عراق را از بین بردند، ادامه داد: خطوط جنگی پیچیده عراق توسط خبره‌ترین کارشناسان جنگی جهان ایجاد شده بود اما به دست نیروهای ایرانی از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: همه کارشناسان خبره جهانی تنها پاسخی که برای چرایی شکستن خطوط جنگی توسط ایران اعلام کردند این بود که نیروی زمینی ایران قوی‌ترین نیروی زمینی است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما