وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394 ساعت 09:21   |   کد مطلب: 14213
اعتکاف تامین کنند نیازهای معنوی جوان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: برنامه های اعتکاف باید به گونه ای باشند که برای جوانان جذاب بوده و بتواند نیازهای فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنها را تامین کند و باعث شود او سال بعد به غیر از آنکه خود مجددا در این مراسم حضور می یابد، دیگر جوانان را نیز با خود همراه کند.

به گزارش نافع، حجت الاسلام والمسلمین "علی دشتکی" در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در نظام توحیدی و اسلامی هدف اصلی سعادت انسان و رسیدن او به جایگاه خلیفه اللهی است و رسیدن به این جایگاه مستلزم پیمودن راه دشواری است که باید برای آن آمادگی لازم را داشت.

وی با بیان اینکه راهبردی ترین عمل برای پیمودن این مسیر، خودسازی است، افزود: ستون و عمود خیمه خودسازی، عبادت بوده و اعتکاف عبادت و مراسمی است که در نظام اسلامی و فرهنگ دینی ما جامع عبادتها است.

وی ادامه داد: در بین عبادتها نماز، روزه و تجهد مهمترین عبادتها هستند و قوام بخش هر سه این موارد، تفکر و تعقل است بنابراین اعتکاف جامع این عبادتها بوده و مهمترین رکن آن گوشه گیری و تفکر است.

حجت الاسلام دشتکی تاکید کرد: در سه روز اعتکاف، معتکف در وجود خدا و فلسفه آفرینش تفکر می کند و در حالیکه نگاهی به آینده دارد، گذشته اش را نیز بررسی می کند و تصمیمات مهمی برای خود و زندگی اش می گیرد.

وی ادامه داد: انسان برای رسیدن به هدف خلیفه اللهی و سعادتمندی باید به صورت راهبردی عمل کند و عملی شدن راهبردهای پیش رو تنها با خودسازی ممکن است.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز، یکی از مهمترین بحث ها اعتکاف است، عبادتی که فرد در آن به تفکر در خدا و خود و هستی می پردازد و چه زیباست که از این برنامه ها جوان ها بهره ببرند و با خودسازی خود، جامعه بهتری را تشکیل دهند چرا که یکی از موارد رویش فرهنگی نظام، همین بحث اعتکاف است.

حجت الاسلام دشتکی با اشاره به حضور گسترده جوانان در مراسم اعتکاف، گفت: بیش از 80 درصد معتکفان جوان و زیر 29 سال هستند بنابراین باید بستر و محتوای اعتکاف را به گونه ای آماده ساخت که جوانان در مدت زمان حضورشان در این مراسم، در طی طریق سعادت بکوشند و راه خود را انتخاب کنند و پس از انتخاب نیز با تفکر و ایده های نو به راه خود ادامه دهند.

وی اقدامات مورد نظر به منظور تشویق جوانان برای شرکت در چنین مراسمی را تداوم زیرساخت ها و محتوای اعتکاف دانست و خاطرنشان کرد: برنامه های اعتکاف باید به گونه ای باشند که برای جوانان جذاب بوده و بتواند نیازهای فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنها را تامین کند و باعث شود او سال بعد به غیر از آنکه خود مجددا در این مراسم حضور می یابد، دیگر جوانان را نیز با خود همراه کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: امسال ما شاهد افزایش 20 درصدی تعداد معتکفان خواهیم بود و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم به ویژه جوانان از این فرصت سه روزه خودسازی استفاده کافی و وافی را ببرند و بدین ترتیب تاثیر خوب اعتکاف را در جامعه اسلامی شاهد باشیم.

منبع:ایسنا

انتهاي پیام/ح

دیدگاه شما