وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت 11:41   |   کد مطلب: 13402
 سنگ قبر بایزید بسطامی به سرقت رفت
بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی عارف قرن سوم هجری و از بزرگان تصوف در شهر بسطام شهرستان شاهرود از توابع استان سمنان به سرقت رفت.

به گزارش نافع، یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی که در شهر بسطام و شمال آرامگاه امام زاده محمد (ع) واقع است، تایید کرد.

گفته می شود این سرقت یک هفته تا 10روز قبل رخ داده است.

وی اضافه کرد: شیشه محافظ سنگ قبر برای انجام مرمت برداشته شده بود.

محوطه مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه امام زاده محمد (ع) مجهز به دوربین مدار بسته است و اداره آن به عهده هیات امنا و اداره اوقاف و امور خیریه بسطام و مرمت و نگهداری مجموعه تاریخی نیز به عهده اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود است .

شهر نمونه گردشگری بسطام در شش کیلومتری شمال شهرستان شاهرود از توابع استان سمنان واقع است و به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی متعدد و همچنین طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است .

آرامگاه عارف شهیر بایزید بسطامی فاقد هرگونه تزیین است و در داخل حیاط مجموعه تاریخی بسطام و امام زاده محمد(ع) قرار دارد .

آرامگاه بایزید بسطامی دارای یک پنجره مسقف آهنی است، روی قبر، یک سنگ مرمر قرار دارد که کلماتی از مناجات مشهور علی بن ابی طالب (ع) بر آن حک شده است و به طوری که از مفاد این سنگ نوشته برمی آید، این سنگ متعلق به شخصی به نام قاضی ملک است که احتمال می رود یکی از حکام ایالت قومس بوده ، ولی معلوم نیست به چه علت آن را روی آرامگاه بایزید نصب کرده اند.

قومس نام یکی از ایالت های کهن ایران است که امروزه استان سمنان شامل شهرستانهای سمنان، دامغان ، سرخه ، گرمسار و شاهرود است .

بایزید بسطامی ملقب به سلطان العارفین بزرگترین عارف قرن سوم هجری و از بزرگان اهل تصوف و از مشهورترین عرفای ایران است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما