وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 13:56   |   کد مطلب: 10784
دشتی سبز که بیابانی می شود
همدان جزو استان‌هایی است که در آن بیابانی وجود ندارد و دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی و طبیعی است.

به گزارش نافع به نقل از جهاد پرس در سال‌های اخیر عوامل بسیاری در ایجاد بیابان در استانی که خبر از بیابان در آن نبود تأثیر گذاشته و باعث بیابان‌زایی در دشت قهاوند شده است.

از این میان خشکسالی‌های پی‌در پی، کاهش میزان بارش، عدم تعادل بین دام و مرتع، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، حفر چاه‌های غیر مجاز و … از عمده‌ترین دلایل این امر به شمار می‌رود.

سال‌هاست که کارشناسان و دلسوزان عرصه‌های طبیعی و محیط زیست در رابطه با بیابان‌زدایی هشدار داده‌اند و زنگ خطر این امر را در استان به صدا درآورده‌اند.

دشت قهاوند یکی از عرصه‌های طبیعی استان است که طی سالیان گذشته و دخیل بودن عوامل طبیعی و انسانی امروز رو به بیابانی شدن است.

قهاوند دشت سرسبزی که امروز با تب زمین عجین شده و هر لحظه بر دمای آن افزوده می‌شود در حال حاضر کانون پدیده بیابان در همدان است.

باید توجه داشت که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، چرا باید دشتی که زمانی سرسبز و چشم‌نواز بود امروز تبدیل به بیابان و کویر شود؟ چرا باید زمانی به فکر بود که کار از کار گذشته باشد؟

در حال حاضر این بیابان در استان همدان در حال گسترش بوده و قسمت‌هایی از فامنین و کبودراهنگ را نیز در بر گرفته و اگر اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد چه بسا فراتر از این محدوده را شامل شود.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما