وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 ساعت 10:09   |   کد مطلب: 14144
شوراها و مردم شهرستان؛از مشارکت حداکثری در اداره ی جامعه تا برخی آفتها
شوراها قطعا تجربه ای جدید و موفق در امر مشارکت مردم در نهاد حاکمیتی در جمهوری اسلامی است که یکی از اصول قاون اساسی بصراحت بر آن تاکید داشته و این نشان دهنده ی نقش و جایگاه این نهاد مهم در نگاه نویسندگان قانون اساسی در ابتدای انقلاب اسلامی است.

به گزارش نافع،به نقل از صبح رزن،شوراها قطعا تجربه ای جدید و البته بیشتر موفق در امر مشارکت مردم در نهاد حاکمیتی در جمهوری اسلامی است که یکی از اصول قاون اساسی بصراحت بر آن تاکید داشته و این نشان دهنده ی نقش و جایگاه این نهاد مهم در نگاه نویسندگان قانون اساسی در ابتدای انقلاب اسلامی است.

شوراها در طی چهار دوره از فعالیت خود در سطح روستاها و شهرها  هرچند همچون هر پدیده ی دیگری دارای معایبی برای حضور مردم در سطح تصمیم گیری های اجتماعی و فرهنگی برای اداره ی محیط پیرامونی زندگی جامعه ی ایرانی بوده اند اما از سویی واقع آن است که توانسته اند تا حد نسبتا تاثیر گذاری احساس سهیم بودن مردم در اداره ی امور اطراف پیرامونی و مشارکت در حاکمیت را نشان دهند.

یقینا آنچه در سالهای گذشته در موضع و نهاد شوراها به عنوان نهاد نظارتی،تبیینی و دخیل در اداره یامور شهرها و روستاها سطح کشور وجود داشته است دخالت جریانها و کنشهای سیاسی و بعضا قومی و طایفه ای در نگاه شوراها به مسائل مردم و مشکلات آنهاست که این موضوع گاها باعث از دست رفتن فرصت خدمت به مردم و برخی نارضایتی ها شده است.

جریانهای سیاسی حق طبیعی دارند تا خود را در این نهاد نیز در رقابتی سالم برای کسب آراء مردم بیازمایند اما استفاده ی جریانی و باندی از این نهاد بیشتر اجتماعی، قطعا لطمات جبران ناپذیری به اعتماد مردم می زند.زیرا در ان صورت اصولا خدمت رسانی به مردم تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

شهرستان رزن نیز در دوره هایی که انتخابات شوراهایی شهر و روستا شکل گرفته اند تجربه ی ارزنده از مردم سالاری دینی و همچنین دخالت مستقیم مردم در اداره ی محیط پیرامونی خود داشته اند.در واقع مردم خود را در اداره ی امور شهری و روستایی دخیل دیده اند.

هر چند بافت غالب جمعیتی مردم شهرستان افرادی با گرایشهای سیاسی و جناحی نیستند اما متاسفانه گاها بروز گرایشهای سیاسی در اداره ی امور شهرها و حتی روستاهای بزرگ شهرستان فرصت خدمت را کمی کند کرده، لذت آن را کم حلاوت تر نموده است و بعضا ذائقه ی مردم را تلخ نیز کرده است.هرچند تعداد چنین مواردی کم بوده باشد.

از طرفی با همه ی  مشکلات و معایب، شوراها به عنوان پناهگاه شهروندان و روستاییان در سطح شهرستان مورد توجه بوده است.

بومی بودن ساختار نهاد شوراها در ترغیب هر چه بیشتر مردم برای استفاده از این ظرفیت مردم سالاری دینی و قانون اساسی نقش بسزایی داشته است.

نکته ی مهم دیگر کاستن بار بروکراسی اداری از دوش دولت و سبک تر کردن دولت است که شوراها در این زمینه نیز بسیار به مدد دولتها آمده است.

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما