وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 19 مهر 1393 ساعت 10:23   |   کد مطلب: 10080
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسنی حلم
مساجد نباید دولتی باشند
	مساجد نباید دولتی باشند
حجت الاسلام و المسلمین حسنی حلم مسئول ستاد اقامه نماز و همچنین مسئول شورای رسیدگی به امور مساجد می باشد.

به گزارش نافع به نقل از صدای دانشجو جهت رفع ابهام از وظایف برنامه ها و اهداف شورای رسیدگی به امور مساجد با ایشان مصاحبه نمودیم.

وظایف شورای رسیدگی به امور مساجد چیست ؟

این شورا همچنان که از اسم آن پیدا است محلی است برای گرد هم آیی نهاد های مختلف دخیل در مساجد تا با همفکری نهاد های مختلفی چون اوقاف ، بسیج ، ستاد نماز و ... سیاستگذاری مناسب برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام گیرد.  این شورا تمامی برنامه های مربوط به مساجدرا رصد میکند. این شورا میتواند جهت حل اختلافات و هماهنگی بین نهادهای مختلف حتی بین هیئت امنا و روحانی مسجد نقش مهمی را ایفا کند.

 آیا در این جلسات شهرداری نیز حضور دارد؟

 شهرداری نیز اگر نیاز باشد دعوت خواهد شد متولی اصلی آن نیز آقای آیت الله محمدی نماینده محترم ولی فقیه در استان میباشد در نتیجه بخشنامه ها و سیاستگزاری های این شورا الزام اجرایی خواهد داشت.

آیا در این جلسات مسئولین رده بالای این نهاد ها حضور دارند ؟

 یک یا دوجلسه با حضور مسئولین رده بالا وجود دارد اما بیشتر جلسات با حضور کارشناسان تام الاختیار هر یک از نهاد ها تشکیل میشود که در صورت نیاز به حضور مسئولان رده بالا جلسه فوق العاده تشکیل خواهد شد.

باید در مساجد نظم جدیدی صورت بگیرد بطور مثال اکنون بنا بر این شده است که حکم ائمه جماعت دو یا سه ساله باشد تعبیه شناسنامه مساجد یکی دیگر از کار های در حال انجام شورا است .

با توجه به اهمیت و نقش هیئت امنا و عدم نظارت محتوایی اوقاف به این موضوع آیا شما برنامه ای در این خصوص دارید؟

 به طور قانونی اوقاف مسئول این کار است و امور هیئت امنا به اوقاف مربوط میباشد.

اوقاف میگوید من مسئول ساختمان مسجدم و به هیئت امنا تا وقتی که در چهارچوب قانونی مشکلی ندارد کاری ندارم!! همانطور که میدانید لیست هیئت امنا ها به اوقاف میرود و در نتیجه ناظر اصلی بر هیئت امنا اداره اوقاف است . پس اگر هیئت امنا ناکارآمد باشد و یا تخلفی پیش آید توبیخ و تشویق ها توسط اوقاف باید صورت بگیرد، اما میگویند که چارچوب قانونی بیان میکند مدیر مسجد امام جماعت است و هیئت امنا را نیز او تعیین میکند لیست اسامی همین هیئت امنا تشکیل شده توسط امام جماعت به اوقاف ارسال میشود.

 آیا اکنون نظارت اوقاف اجرا میشود ؟

 به عنوان یک نهاد بالا دستی اوقاف میخواهد کار هایی انجام دهد که متاسفانه با ترمز ها و مشکلاتی روبروست زیرا که برخی افراد که در هیئت امنا حضور دارند مسجد را از آن خود دانسته و فکر میکنند که دیگر همیشه این مسجد جزو اموال اوست اکنون حکمی صادر خواهد شد که هیئت امنا نیز  سه ساله منصوب شوند و اگر مردم و . رضایت داشتند این حکم تمدید خواهد شد.

اکنون اگر تخلفی گزارش شد و این نهاد با موانعی مواجه بود این مسئله به شورای رسیدگی به امور مساجد ارجاع خواهد شد.

یکی از کارکرد های شورا ساماندهی به ساخت و ساز مساجد می باشد الان در برخی مناطق تعداد مساجد از نیاز بیشتر است اما در منطقه ای دیگر مسجدی در دسترس باشد باید پراکندگی معقول باشد مخصوصا شهرک ها و مناطقی که جدیدا ساخته شده است . این شورا دیگر از احداث مساجد در مناطقی که نیازی وجود ندارد جلوگیری میکند.

 اگر خیری نباشد پس بودجه ای برای ساخت مسجد در منطقه بدون مسجد تعبییه نخواهد شد؟

 این مرکز بودجه ای در اختیار ندارد مجری نیست بلکه سیاست گذار است . اما شما ببینید که این مساجد را که ساخته است خود مردم ساختند و اباد کردند از همیاری مردم شکل میگیرد . مسجد دولتی نیست مسجد را خود مردم میسازند نمونه ان مردم ساکن در حاشیه شهر که وضعیت مالی نامناسبی دارند اما یک مسجد بسیار زیبا را احداث کرده اند

آیا برنامه ای برای رشد ائمه جماعت دارید.

  یکی از اهداف این مرکز جهت کیفی بخشی ائمه جماعت در مسجد است که آموزش ائمه جماعت در دستور کار این مرکز قرار دارد البته خود ستاد اقامه نیز در این کار دست دارد. آموزش ها در ابعاد مختلف است جذب مخاطب روانشناسی جامعه شناسی قرائت زیبا خواندن . اموزش مدیریت مساجد چون امام جماعت مدیر فرهنگی مسجد است.

به عنوان سخن آخر نکته ای دارید؟

ما باید کارکرد های مساجدرا به روز کنیم . مسجد محل سجده به درگاه الهی است و اساس آن بر عبادت است اما نباید تنها به برگزاری نماز جماعت در مسجد بسنده کرد . از همان ابتدا ی بنای مسجد توسط پیامبر اسلام (ص) کارکرد های متنوع مسجد از جنبه هایی چون فرهنگی سیاسی اخلاقی  علمی و حتی اقتصادی مورد دقت قرار گرفت . اما مساجد ما امروزه این کارکرد های خود را از دست داده است . تا دوسه قرن قبل در ایران مدارس  و محل تحصیل داخل مسجد بوده و مسجد دارای کارکرد علمی تربیتی بوده است . به طور کلی میتوان گفت که مسجد تمامی امرو مربوط به اجتماع را مسجد رسیدگی میکند یعنی مسجد به تمامی نیاز های اجتماعی یک فرد پاسخگو بوده است. در اوایل انقلاب نیز مسجد کارکرد های خود را نشان داد قضاوتها ، اعزام نیروی به جبهه ها ، توزیع کوپن ها و آموزش مردم در قالب نهضت سواد آموزی همه در مسجد بود. ما باید به این سو حرکت کنیم که مسجد آباد را مسجدی با تمامی کارکرد ها ی خود تعریف کنیم و مساجد خود را با این تعریف از آبادی، آباد کنیم.

دیدگاه شما