وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 5 مرداد 1393 ساعت 12:28   |   کد مطلب: 9006
خطری که از بیخ گوشمان نمی‌گذرد؛ کاهش سن مصرف قلیان در همدان، زنگ خطری برای خانواده‌ها
بسیاری از مردم از ضررهای قلیان بی‌اطلاعند و همین امر موجب شده تا پای قلیان به محافل خانوادگی باز شود. کاهش شدید سن مصرف قلیان در همدان، زنگ خطری است که خانواده‌ها باید آن را جدی بگیرند.

به گزارش نافع، یکی از معضلاتی که امروزه به صورت چشمگیری در کشور رواج یافته، مصرف قلیان است و بسیاری تصور می‌کنند که این وسیله نه تنها خطرناک نبوده بلکه فرح‎بخش و نشاط‌آور است.

این درحالیست که بنابر نظر کارشناسان، مصرف قلیان تأثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن یعنی ریه‌ها و قلب دارد و بسیاری از بیماری‌ها چون سرطان ریه و مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، ناباروری، آمفیزم، پایین‌بودن وزن نوزاد هنگام تولد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه ناشی از کشیدن قلیان است.

همچنین حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود؛ 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است، اما متأسفانه بسیاری از مردم از ضررها و زیان‌های این وسیله به ظاهر فرح‌بخش بی‌اطلاعند و همین امر موجب شده تا پای قلیان به محافل خانوادگی نیز باز شود.

 

مصرف قلیان جرم نیست!

از ضررهای قلیان که بگذریم، چگونگی برخورد مراجع قضایی و انتظامی با این وسیله اعتیادآور است. متأسفانه در قانون اساسی ما، مصرف قلیان به عنوان جرم مطرح نشده و این مشکل مهمی بر سر راه نهادهایی است که قصد مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی را دارند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تأیید این موضوع گفت: در قانون به صراحت بر جرم‌بودن خرید، فروش و مصرف قلیان اشاره نشده و این خلأ قانونی، راه را برای فروش و اشاعه مصرف این وسیله باز گذاشته است.

سرهنگ هادی قزوینه‌ای با تأکید بر غیرقانونی بودن مراکز فروش قلیان اظهارداشت: البته برخی از افراد با کسب مجوز از شهرداری، اقدام به فروش این وسایل اعتیادآور می‌کنند و در واقع نگاه تجاری داشتن به قلیان و دید اقتصادی از آسیب‌های جدی این حوزه به شمار می‌رود.

 وی تصریح کرد: متأسفانه امروز قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها به بهانه داشتن مجوز، اقدام به عرضه قلیان کرده و آن را نوعی تجارت می‌دانند.

سرهنگ قزوینه‌ای با بیان اینکه نیروی انتظامی به صورت دوره‌ای بر قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه ای وسیله نظارت می‌کند، اعلام کرد: علاوه بر حوزه مبارزه با موادمخدر، پلیس اطلاعات و امنیت و اماکن نیز به این عرصه ورود پیداکرده و نظارت خوبی دارد که موجب جمع‌آوری تعداد زیادی از این وسیله شده است.

وی اظهارداشت: در یکی دوماه اخیر به ویژه ماه رمضان، اقدامات مؤثری برای جمع‌آوری قلیان در همدان صورت گرفته و نزدیک به 90 درصد واحدهای صنفی که به این کار مبادرت می‌‌ورزیدند، پلمب شد، اما هنوز هم در برخی اماکن عمومی و مراکز تفریحی از این وسیله استفاه می‌شود و شهرداری باید به این حوزه ورود پیدا کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اضافه کرد: در جریان بازرسی‌های ماه رمضان، هزار و 200 از این وسیله کشف و 75 واحد صنفی با حکم قضایی پلمب شد.

سرهنگ قزوینه‌ای ادامه داد: همچنین 70 واحد صنفی نیز متعهد شدند که از ارائه قلیان خودداری کنند.

وی از اجرای طرح جمع‌آوری قلیان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این طرح از ابتدای شهریور اجراشده و با افرادی که در حاشیه مراکز تفریحی و گردشگری به صورت آزادانه و نه در قالب مغازه و واحد صنفی، اقدام به عرضه این وسیله بیماری‌زا می‌کنند؛ برخورد می‌شود.

سرهنگ قزوینه‌ای خاطرنشان کرد: اگر برخورد قاطع در این زمینه صورت گیرد؛ شاهد کاهش مصرف آن خواهیم بود.

وی با اظهار تأسف از رواج مصرف قلیان در بین دختران و زنان تصریح کرد: بسیاری از این افراد در ملأ عام و مراکز عمومی از این وسیله اعتیادآور استفاده کرده و موجب ترغیب دیگران می‌شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همدان با بیان اینکه برخی افراد در کنار فرزندان خود از این وسیله استفاده می‌کنند، اظهارداشت: این تصور غلط که تنباکو ضرر ندارد؛ غلط است چراکه مانند سیگار اعتیاد و وابستگی ایجاد می‌کند.

سرهنگ قزوینه‌ای گفت: تنباکوهای موجود در بازار که با عنوان "میوه‌ای" و "اسانس‌دار" عرضه می‌شود،  بسیارخطرناک و سرطان‌‌زاست و ماده‌ای موسوم به "آروماتیک" که نوعی سم بسیارخطرناک است را وارد بدن می‌سازد که عوارض آن در درازمدت دامن‌گیر جوانان و نوجوانان خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف.قلیان بیش از 600 نوع ماده سمی و مهلک وارد بدن می‌سازد و به اعتراف کارشناسان سلامت، یک‌بار مصرف آن با کشیدن 20 تا 50 نخ سیگار پشت سر هم برابر است.

سرهنگ قزوینه‌ای با اشاره به دیگر محدودیت‌های قانونی مبارزه با این ماده مخدر در کشور اظهارداشت: از آن‌جا که صنعت تنباکو، درآمدزاست؛ قانونی برای منع خرید و فروش آن وجود ندارد زیرا به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

 

ضرورت افزایش آگاهی خانواده‌ها و نظارت بر فرزندان

کارشناس دخانیات مرکز بهداشت استان همدان نیز از پلمب 96 مرکز عرضه قلیان در 4 ماهه نخست امسال خبرداد و افزود: همچنین هزار و 410 عدد قلیان و 171 بسته تنباکو نیز در این مدت کشف و ضبط شده است.

مهدی خدابخشی تصریح کرد: تغییر نگرش نوجوانان و جوانان نسبت به بی‌ضرر بودن قلیان نیازمند افزایش آگاهی خانواده‌ها و نظارت بر رفتار فرزندانشان است.

 

در واقع از آن‌جا که بسیاری از مراکز پذیرایی مجاز و غیرمجاز، عرضه قلیان را یکی از وسایل جذب و افزایش مشتری به ویژه قشر جوان می‌دانند؛ گسترش استفاده از قلیان در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته بدون آنکه زیان‌های آن به طور گسترده بیان شود.

براساس یک پژوهش صورت گرفته در یکی از مراکز تفریحی، 80 درصد دختران و پسران، استفاده از قلیان را تنها برای سرگرمی و تفریح انجام داده و هفته‌ای 2 تا ۵ بار به مصرف آن مبادرت می‌ورزند.

در حقیقت نبود مراکز تفریحی و سرگرمی سالم برای جوانان، یکی از عواملی است که موجب  حضور آن‌ها در مراکز ناامن می‌شود و علاوه بر تشدید نظارت خانواده‌ها بر فرزندان خود، مسئولان باید برای ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی که اوقات فراغت جوانان در آن سپری شود، اقدام کنند.

جوانان سرشار از انرژی و هیجان‌هایی نهفته هستند که در صورت نبود بستر مناسب برای تخلیه آن‌ها به هزار و یک دلیل بیراهه رفته و رفتارهای ناهنجار و خطرساز انجام می‌دهند.

خانواده‌ها، رسانه‌های عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها باید عوارض و خطرات ناشی از این وسیله اعتیادآور را به درستی برای جوانان و نوجوانان تبیین کنند تا تعداد افرادی که از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی به مصرف قلیان روی می‌آورند؛ کاهش یابد.

در پایان بهتر است یادآور شویم که دود قلیان با جذب از راه مخاط دهان و حنجره ، آثار سوء خود را می‌‌گذارد و این تصور کاملا غلطی است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود؛ آسیبی به ریه‌ها نمی‌رساند.

افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند و برخی میکروب‌ها، عمدتا باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند در لوله قلیان وجود دارند.

 

خطری که از بیخ گوشمان نمی‌گذرد؛ کاهش سن مصرف قلیان در همدان، زنگ خطری برای خانواده‌ها

دیدگاه شما