وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 18 خرداد 1394 ساعت 21:36   |   کد مطلب: 14751
رشد قارچ گونه مکان های عرضه قلیان در تویسرکان متوقف شد/ مصوبات و قوانینی که اجرا نمی شوند!
سال ها با وجود آنکه مردم با آثار سوء مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان آشنا هستند، اما در محافل خود و در جمع دوستانه و یا در امکان عمومی در نزدیک نوزادان و کودکان این مواد مضر را استعمال می کنند!

به گزارش نافع به نقل از رودآور، مصوبات و قوانین محکمی برای جلوگیری از استفاده از دخانیات در اماکن عمومی صادر شده است، اما در عمل از نظر اجرایی هنوز از پله اول بالاتر نرفته ایم،  به گفته مسئولان امر هنوز جامعه پذیرای اجرای این قوانین نشده تا اجرایی شوند!

افزایش رو به رشد تمایل نوجوانان و جوانان در جمع های دوستانه و محافل خانوادگی به مصرف سیگار و بیشتر از این ها سیر صعودی تمایل به مصرف قلیان که گاهی هم دختران را به اسم پرستیژ یا همان بالابردن کلاس به این سمت می کشاند، زنگ خطرش را زدتر از این ها برای مسئولانمان به صدا در آورده است، زنگ خطری که هر لحظه زده می شود و اما اقدام درخور توجهی صورت نگرفته است.

«احمد قلخانباز» مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان، در این باره در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: از بزرگترین تهدید کننده های سلامت جامعه کنونی مصرف دخانیات است که متأسفانه در کشورهای با درآمد پایین با روندی صعودی همراه شده است.

وی با بیان اینکه وابستگی به مصرف تنباکو همچون سیگار  مانند دیگر مواد مخدر اعتیاد آور است، اظهار کرد: این نوع وابستگی، وابستگی تدریجی، مزمن و خطرناک است و آثار سوء و جبران ناپذیری به دنبال دارد.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان افزود: چهار هزار نوع ماده شیمیایی، 400 نوع ماده سمی و 50 نوع ماده سرطان زا در ترکیبات دود سیگار وجود دارد که استنشاق آن موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری برای سلامتی مصرف کنندگان دخانیات و اطرافیان افراد سیگاری می شود.

الوندی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا حداقل 25 نوع بیماری خطرناک شامل انواع سرطان ها و بیماری هایی مانند قلب و عروق، ریه کبد، گوارش، جنین، نازایی در ارتباط با مصرف دخانیات به اثبات رسیده است.

وی بيماري هاي بدخيم تنفسي، حملات مغزي، بيماري‌هاي روان شناختي، بيماري‌هاي پوستي، زايمان زودرس را از دیگر بیماری برشمرد که یکی از علل ایجاد آن ها مرف سیگار و قلیان است و گفت: مطابق با آخرین آمار ها به طور متوسوط 90 درصد سرطان های ریه به دلیل مصرف سیگار است.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان با اشاره به اینکه مصرف سیگار توسط جوانان احتمال سوء مصرف مواد دیگر را بالاتر می برد، عنوان کرد: همچنین مصرف سیگار تنفس بد، تغییر رنگ دندان ها، بوی بد دهان، کاهش ویتامین ث، چروک شدن پوست، کاهش توانایی در حرکات ورزشی، آسم، سرفه، گلو درد، زخم معده، ضربان قلب بالا و فشار خون را به دنبال دارد.

قلخانباز یادآور شد: عده ای تصور می کنند که تنها افراد سیگاری در معرض خطر هستند ولی طبق تحقیقات، اطرافیان فرد سیگاری هم در معرض خطرات ناشی از دود سیگار قرار دارند و به این دود، دود دست دوم می گویند.

وی تصریح کرد: فرد سیگاری تحمیلی یعنی اطرافیان فرد سیگاری، یک چهارم دودی که یک فرد سیگاری ایجاد کرده است را استنشاق می کند که این افراد نیز در حدود 30 درصد احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان با اشاره به اینکه دود دست دوم احتمال سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان بیشتر می کند، گفت: این دود زمینه 23 درصد احتمال آنکه زنان باردار فرزندانشان را بیشتر مرده به دنیا آورند و 13 درصد بیشتر نوزادشان به نقص های مادرزادی دچار شوند را فراهم می کند.

قلخانباز همچنین به دود دست سوم اشاره کرد و گفت: متأسفانه بقایای دود مواد دخانی تا مدت ها بر روی مو، لباس ها، مبلمان، فرش سایر لوازم و اشیاء داخل منزل یا محل کار باقی می ماند که در این باره نیز خردسالان بیشتر در معرض خطر هستند چرا که چهار دسته و پا در خانه حرکت می کنند و هرزچندگاهی نیز اشیائی را به دهان می برند.

وی درباره مضرات استفاده از قلیان نیز گفت: با انجام تحقیقات از کشت مواد داخل لوله قلیلان، نشخص شد که حاوی صدها نوع قارچ و میکروب بوده و این میکروب ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس می کند که پس از آن زمینه ساز بیماری های عفونی در بدن می شود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان تصریح کرد: نباید فراموش شود که هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت می کند.

قلخانباز افزود: تأسف بارتر آنکه قلیان به طور معمول در جمع های خانوادگی و دوستانه استفاده می شود و با قطعه مشترک دهانه قلیان و در اینجا احتمال انتقال بیماری هایی از جمله آنفلوانزا، هپاتیت، سل و حتی تب خال دهانی را بیشتر  می شود.

وی گفت: اسانس ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه ای ماده سمی دارند و مصرف آن خطرات جدیتری برای سلامت فرد مصرف کننده به وجود می آورند.

جلوی رشد قارچ گونه مکان های عرضه قلیان در تویسرکان گرفته شد

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان در ادامه گفت: این واحد با همکاری امکان و اتاق اصناف تویسرکان بازدیدهای مشترکی در سال گذشته انجام داد که طی آن مکان های عرضه قلیان در سطح شهرستان تویسرکان شناسایی و تعداد زیادی قلیان ضبط که  پرونده آنان به مراجع قانونی ارجاع داده شد.

وی افزود: خوشبختانه این اقدام سبب شد تا از رشد قارچ گونه امکان عرضه قلیان در تویسرکان ممانعت به عمل آید.

قلخانباز خاطر نشان کرد: نصب تابلوهای ممنوعیت مصرف قلیان در امکان عمومی مانند پارک ها از مصوبات جلسه کارگروه سلامت غذایی در بهمن ماه سال گذشته بود که در آن شهرداری تویسرکان مؤظف شد نسبت به نصب این تابلو ها اقدام کند.

مصوبات و قوانینی که بر روی کاغذ نوشته شده و اجرا نمی شوند!

"به گزارش رودآور با بررسی و بازدید های انجام شده از سوی خبرنگار این سایت تاکنون هیچ گونه تابلویی با محتوای ممنوعیت مصرف قلیان از طرف شهرداری در مکان های عمومی نصب نشده است."

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان در ادامه تأکید کرد: نصب این تابلوها یک ضرورت است تا قبح کشیدن قلیان نریزد چرا که کشیدن قلیان در انظار عمومی به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان بدآموزی دارد و سبب جذب این قشر می شود.

قلخانباز بیان کرد: با وجود دارا بودن کشور از قوانین محکم و سخت درباره مبارزه با دخانیات، شاهد هستیم که این قوانین جدی گرفته نمی شود و شاید زمینه اجتماعی لازم برای اجرای آن ها مهیا نیست و مردم نیز این نیاز را احساس نکرده اند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما