وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1402 ساعت 08:20   |   کد مطلب: 43188
سالهاست چالش کمبود پارکینگ و ترافیک سنگین در بافت تاریخی همدان که لقب "پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین" را دارد پابرجاست، به طوری که فصل تابستان که اوج حضور و تردد گردشگران در سطح شهر است، شاهد سرگردانی خودروها و اعصاب خرد مسافران و شهروندان هستیم.

به گزارش نافع، تردد خودروها در بافت تاریخی و مناطق گردشگری همدان در تابستان همزمان با بازدید گردشگران از جاذبه های این شهر به دلیل به نبود پارکینگ‌ به میزان کافی مشکل ساز و به معضل پلیس راهور تبدیل شده است.

برنامه ریزی مدیران شهری در سال‌های اخیر مبنی بر رشد و توسعه کلان شهر همدان، به همان میزان که با اجرای طرح‌های مختلف سرعت بخشیده با افزایش بی‌رویه خودروها و ورودشان به چرخه حمل و نقل شهری همراه شده که در نتیجه آن شاهد ترافیک سنگین در بافت تاریخی و مناطق گردشگری و نارضایتی شهروندان و مسافران هستیم.

از جمله چالش های ایجاد شده در پی نبود پارکینگ و عدم گنجایش شبکه معابر شهری برای خودروهای موجود می توان به افزایش آلودگی هوا، ترافیک، رشد سوانح و تصادفات و پارک دوبل خودروها به دلیل نبود فضاهای توقف اشاره کرد.

آرامگاه بوعلی زیرفشار ترافیک

برخی‌ کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک افزایش تعداد گردشگران همدان در تابستان جاری را یکی از دلایل ترافیک شدید و قفل شدن ترددها در خیابان‌های مرکزی شهر عنوان می‌کنند اما این معضل در فصول دیگر نیز دیده می‌شود و باید برای حل آن به فکر اقدامات اساسی بود و چاره اندیشی کرد.

این روزها آرامگاه بوعلی سینا با استقرار مطب و مراکز پزشکی و درمانی، بازار خرید پوشاک، خدمات خرید و تعمیرات گوشی همراه و سایر مجتمع‌های تجاری و شرکت‌های خصوصی در اطراف این مکان به ویژه پیاده راه بوعلی با حجم گسترده ای از ترافیک روبروست و نبود پارکینگ نیز عاملی شده تا ترافیک سنگینی را در این محدوده شاهد باشیم، این معضل همچنین موجب سرگردانی و نارضایتی گردشگران نیز شده است.

این روزها آرامگاه بوعلی سینا با استقرار مطب و مراکز پزشکی و درمانی، بازار خرید پوشاک، خدمات خرید و تعمیرات گوشی همراه و سایر مجتمع‌های تجاری و شرکت‌های خصوصی در اطراف این مکان به ویژه پیاده راه بوعلی حجم گسترده ترافیک ناشی از کمبود پارکینگ را ایجاد کرده است.

گرچه اجرای قانون زوج و فرد خودروها تا حدودی بار ترافیک آرامگاه بوعلی و خیابان‌های منتهی به این میدان مرکزی شهر همدان را کاهش داده اما همچنان مشکل پارکینگ پابرجاست، از سوی دیگر آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا برای گردشگران به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی، همواره با استقبال چشمگیر مواجه است و تردد آن‌ها نیز بر مشکلات ترافیکی افزوده است.

وجود یک پارکینگ به ازای هر ۲۰۰ خودرو در همدان

انتقاد بجای فرماندار همدان مبنی بر کمبود پارکینگ عمومی در رینگ‌ اول شهر همچنان پابرجاست و آنطور که باید از سوی مدیریت شهری گره گشایی نشده است.

فرماندار همدان پیشتر مطرح کرده بود صدور مجوز فعالیت برخی از مراکز آموزشی در محدوده های پرتردد همدان توجیهی ندارد.

در همین راستا بهمن ماه سال گذشته بود که مسلم مخفی فرماندار همدان از شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان خواست تا تکلیف ترافیک شهر را روشن کنند، ترافیکی که فقط با تردد گردشگران ایجاد نشده و برخی شهروندان نیز با عادت غلط در رانندگی با خودروهای شخصی و اغلب تک سرنشین بر این معضل افزوده‌اند.

براساس آخرین آمارهای موجود، در همدان به ازای هر ۲۰۰ خودرو یک پارکینگ وجود دارد و به طور متوسط نیز روزانه ۲۰ خودروی جدید شماره گذاری می‌شود.

برای حل این معضل در کنار احداث پیاده راه بوعلی جابه‌جایی برخی از مشاغل مثل مطب پزشکان از رینگ‌اول شهر مطرح بود که در این زمینه نیز شهرداری تاکنون اقدامی نکرده است.

تکمیل پارکینگ آقاجانی بیگ وعده بر زمین مانده

ماه‌ها و سال‌ها از وعده و وعیدها مبنی بر تکمیل و بهره برداری از پارکینگ آقاجانی بیگ سپری می‌شود و همچنان این پروژه در بلاتکلیفی قرار دارد.

ماه‌ها و سال‌ها از وعده و وعیدها مبنی بر تکمیل و بهره برداری از پارکینگ بزرگ آقاجانی بیگ همدان سپری می‌شود و همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.این پروژه ترافیکی مربوط به دوره چهارم شورای اسلامی شهر همدان است، بهمن ماه سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و قرار بود پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری برسد.

پارکینگ آقاجانی بیگ به وسعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع دریکی از محله‌های قدیمی همدان و در رینگ اول شهر قرار گرفته است که احداث آن می تواند مرهمی بر درد ترافیک در محدوده پرتردد شهر باشد.

این پارکینگ براساس آنچه مدیران حوزه مدیریت شهری بارها اعلام کرده‌اند ۵۳۰ خودرو ظرفیت دارد و تکمیل و افتتاح آن می‌تواند بخش عمده‌ای از ترافیک شهری محدوده مرکزی شهر به ویژه در محدوده آرامگاه بوعلی سینا و معابر منتهی به میدان مرکزی همدان را حل و فصل کند.

 

گنجنامه در محاصره خیل خودروها

معضل ترافیک تنها به محدوده مرکزی همدان ختم نمی شود، در نقاط گردشگری شهر نیز این معضل به چشم می خورد، منطقه توریستی و بکر گنج نامه در حالی بیشترین آمار تردد گردشگران به شهر همدان به ویژه در روزهای تابستان را به خود اختصاص داده که همچنان در محاصره ترافیک خودروها قرار دارد و این معضل همچنان پیشروی خود را در به سمت محور تاریکدره تداوم می‌بخشد و در حال تبدیل شدن به گرهی کور و در هم تنیده است.

مسیر منتهی به منطقه گنج نامه نیز کم عرض و هیچ گاه جوابگوی بار ترافیکی سنگین خودروها نیست و بالا بودن هزینه پارکینگ دهکده توریستی گنج نامه و باغ رستوران های اطراف آن نیز باعث شده تا کمتر راننده ای از پارکینگ ها در این نقطه استقبال کند.

برخی رانندگان نیز خودروهای خود را در جاده منتهی به گنج نامه پارک می کنند که موجب نارضایتی مالکان باغ های این مسیر شده است.

توقف خودروها محور گنج نامه نیز منجر به حجم ترافیکی به ویژه در روزهای پایانی هفته شده به طوری که پلیس راهور به ناچار مسیر را یکطرفه می کند.

معضل ترافیک و نبود فضای مناسب برای پارک خودروها در آرامگاه باباطاهر همدان از دیگر جاذبه های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز دیده می شود، مکانی مناسب برای دورهمی های شبانه شهروندان، اسکان مسافران چادرنشین و بازار پردرآمدی که رستوران ها، بستنی فروشان و صنایع دستی و گردشگری در اطراف آن ایجاد کرده اند.

مسافران و مردم همدان برای دورهمی های عصرگاهی و شبانه در میدان شیرسنگی، بلوار گردشگری ارم و حتی سایر بوستان های این شهر نیز با چالش نبود جای پارک خودرو دست و پنجه نرم می کنند که حتی برخی اوقات این معضل به مشاجره های لفظی بین رانندگان بر سر پارک خودرو و سد مسیر تردد منتهی می شود.

 

ساخت پارکینگ طبقاتی علاج کار ترافیک در هسته مرکزی همدان

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان در ارتباط با معضل یاد شده و راهکار مناسب برای حل آنها، پیشنهاد ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه طبقاتی را بارها مورد تاکید قرار داده که البته تاکنون وارد مرحله اجرا نشده است.

سرهنگ "فرخ جمالی" عنوان کرد: با توجه به کمبود پارکینگ و گره ترافیکی در برخی میادین و همچنین مشکل توقف خودروها در حاشیه مراکز اداری و درمانی و مناطق گردشگری، شهر همدان نیازمند ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه طبقاتی و سرمایه گذاری در این زمینه است‌.

این مسوول انتظامی ادامه داد: ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی به ویژه در نقاط پرترافیک و در مجاورت ادارات در کاهش تخلف توقف غیرمجاز موثر است.

وی افزود: پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه فضای کمی را اشغال می کنند و به ارتفاع ساختمان هفت طبقه بوده و امکان پارک تا ۶۰ دستگاه خودرو را دارد.

رییس پلیس راهور شهرستان همدان ادامه داد: پارکینگ‌های مکانیزه را می‌توان به راحتی و با هزینه کمتر نسبت به دیگر پارکینگ‌های موجود در حوزه مرکزی شهر ایجاد و راه‌اندازی کرد.

جمالی همچنین بر اصلاحات ترافیکی برای کمک به کاهش معضل ترافیک در همدان تاکید کرد و افزود: با ایجاد تقاطع‌های (یو شکل) غیرهمسطح توسط شهرداری خودروها از منتهی الیه سمت راست خیابان وارد باند مخالف می‌شوند و این کار از بروز گره‌های ترافیکی جلوگیری می‌کند.

رهاورد:

در مجموع کلاف درهم پیچیده ترافیک و چالش کمبود پارکینگ در همدان نیاز به اقدام عاجل داشته و باید در کوتاه‌مدت برای رفع و توقف حرکت رو به وخامت آن اقدام کرد.

ساخت پارکینگ های طبقاتی در مناطقی که بیشترین گره ترافیکی وجود دارد و همچنین احداث پارکینگ در اطراف جاذبه های گردشگری با هزینه های دریافتی معقول و حضور پررنگ پلیس برای جلوگیری از تخلفاتی نظیر پارک دوبل می تواند تا حدودی این زخم کهنه را التیام بخشیده و به کاهش ترافیک در هسته مرکزی و تاریخی همدان و مناطق گردشگرپذیر این شهر کمک کند.

آنتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما