وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 21 شهريور 1394 ساعت 15:11   |   کد مطلب: 16414
این روزها گوشه و کنار شهر، پر از وانت بارهایی است که صاحبانشان، بلندگو به دست، مردم را به خرید کالایی دعوت می کنند که تا دیروز در ویترین میوه فروشی ها گل سر سبد بود.

به گزارش نافع، هندوانه که تا چند وقت پیش به قیمتی بالا به فروش می رفت؛ این روزها با ورود محصولات استان همدان به شدت ارزان شده به طوری که نرخ آن تا کیلویی 150 تومان هم رسیده است.

این درحالیست که قیمت تمام شده این محصول برای کشاورزان کیلویی 200 تا 250 تومان بوده و کاهش قیمت هندوانه به ضرر آن ها تمام می شود.

 محمد صادقی یک کشاورز در این باره گفت: برای تولید محصول، زحمت زیادی کشیدیم و حالا که فصل فروش شده است؛ هندوانه را کیلویی 80 تا 90 تومان سر زمین از ما می خرند.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت کیلویی 250 تومان هم باشد؛ تنها هزینه ها جبران شده و عملا سود عاید ما نمی شود.

علی مرادی، کشاورز دیگری نیز گفت: برای فروش محصولاتم، آن ها را به مرز مهران فرستادم، اما تعداد افرادی که در آن جا قصد فروش، محصول خود را دارند زیاد بوده و گاهی محصول خراب می شود؛ بنابراین ترجیح می دهم محصول را به قیمت ارزان تر در استان بفروشم.

 

 

هندوانه جز محصولات حمایتی نیست

این در حالیست که هندوانه جزء محصولات پر آب بر بوده و در شرایطی که استان از کمبود منابع آبی رنج می برد؛ کاشت آن به صلاح نیست، اما به گفته مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی همدان، امسال 3 هزار هکتار از اراضی استان به کشت هندوانه اختصاص یافته که بیشتر آن مربوط به شهرستان رزن و کبودراهنگ است.

زارعی افزود: هندوانه در استان همدان 30 اردیبهشت تا اوایل خرداد کشت شده و مرداد و شهریور برداشت می شود و امسال تدابیری اندیشیده شده تا این محصول به روش قطره ای آبیاری شود تا مقدار آب کمتری صرف شود.

وی ادامه داد: کشت هندوانه به دلیل پر آب بر بودن و ضرر مالی کشاورزان، جزء محصولات مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیست، اما کشاورزان به صورت خودجوش، تمایل به کاشت آن دارند.

 

افزایش سطح زیر کشت محصول در رزن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن نیز گفت: امسال اراضی بیشتری به کشت این محصول اختصاص یافته و امکان جلوگیری کاشت وجود ندارد.

مرتضی شعبانی افزود: پارسال نزدیک به 700 هکتار از زمین های کشاورزی رزن به کشت هندوانه اختصاص یافت و موقع فروش، قیمت آن کاهش یافت به طوری که پیش بینی می شد؛ امسال سطح زیر کشت کمتری از این محصول داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با این وجود سطح زیر کشت این محصول، امسال افزایش یافته و باز هم  هندوانه کاران متضرر شدند.

شعبانی بیان کرد: باید با روش های و فرهنگ سازی، کشاورزان را به کشت محصولات دیگری چون کلزا و رازیانه تشویق کرد که کم آب بر و به صرفه تر از نظر مالی هستند.

با کمال تأسف، سنتی بودن کشاورزی در استان، اصرار کشاورزان بر استفاده از روش های سلیقه ای و نداشتن آگاهی لازم موجب می شود گاه دست به کارهایی بزنند که تنها برایشان سودی ندارد که به ضرر جامعه نیز می شود.

هندوانه محصولی اصلی و اساسی به شمار نمی رود که برای کاشت آن ناچار به صرف مقدار بسیار زیادی از منابع آبی استان بوده و به بحران کم آبی دامن زده شود.

گزارش: سمیه مظاهری

 

پایان پیام/م.ت

دیدگاه شما