وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 11:53   |   کد مطلب: 14569
دفع زباله های عفونی به روش سنتی خطرناک است
متاسفانه با وجود روشهای نوین جهت دفع زباله های عفونی در بسیاری از نقاط کشورهمچنان دفع این پسماندهای خطرناک به روش سنتی و غیر بهداشتی انجام می شود .

به گزارش نافع، زباله های عفونی که این روزها همچون زخمی چرکین، پیکره شهرها را می آزارد و اوضاع آن روز به روز وخیم تر می شود به معضلی تبدیل شده که هیچ کس مسوولیت آن را به عهده نمی گیرد و می رود تا آهسته آهسته یک فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم زند.

اگر در ساعات پایانی روز سری به واگن های زباله مقابل مراکز درمانی، آزمایشگاه ها، دندان پزشکی ها، تزریقاتی ها و … بزنید، با کیسه های مشکی رنگی مواجه می شوید که پر از زباله های عفونی است که مسئولان این مراکز درون واگن های زباله می ریزند و با اختلاط زباله های عفونی با زباله های عادی فاجعه ای بزرگ را رقم می زنند.

متاسفانه با وجود روشهای نوین جهت دفع این پسماندها در بسیاری از نقاط کشورهمچنان دفع این پسماندهای خطرناک به روش سنتی و غیر بهداشتی انجام می شود .

 ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ صراحت دارد که ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ هایﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ و ﭘﺮ ﺧﻄﺮ از زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﺎدی اﻗﺪام ﮐﻨﻨﺪ و همچنین ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 13 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﻣﺨﻠﻮط ﮐﺮدن ﭘﺴﻤﺎﻧد های ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﭘﺴﻤﺎندها وﺗﺨﻠﯿﻪ و ﭘﺨﺶ آن ها در ﻣﺤﯿﻂ و اﺳﺘﻔﺎده و ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ از اﯾﻦ ﻧﻮع زﺑﺎﻟﻪ ها ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ و ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭼﻨﯿﻦ زﺑﺎﻟﻪ هایی ﻣﻮظﻒ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی اﯾﻦ ﻧﻮع زﺑﺎﻟﻪ ها از ﻣﺒﺪا و اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻄﻞ ها و ﮐﯿﺴﻪ هایی ﺑﺎ رﻧﮓ ﻣﺸﺨﺺ هستند.

اﻣﺎ گویا اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ برای شهر ما وﺿﻊ ﻧﺸﺪه و به قدمت عمر سی ساله بیمارستان شهر شاهد ﻣﺨﻠﻮط ﺷﺪن زباله های عفونی با زﺑﺎﻟﻪ های عادی هستیم. دلیل این بی توجهی ها چیست؟ چرا در این سال ها دستگاه امحا زباله خریداری نشده است؟ مسئولیت جلوگیری از دفن غیر اصولی زباله های عفونی با چه نهادی است؟

در پاسخ به این سوال ها رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد حرف های زیادی برای گفتن دارد اما پاسخش در یک جمله خلاصه می شود: دفن زباله های شهری کاملا غیر بهداشتی است و در این بین زباله های عفونی مزید برعلت شده و آلودگی را صد چندان کرده است .

رامین رمضانی می گوید : بیمارستان ها که جای خود دارد و باید به این معضل مراکز درمانی، دندان پزشکی ها، آزمایشگاه ها، و مطبها وتزریقاتی ها و خانه های بهداشت روستایی راهم اضافه کرد.

وی می گوید :پسماندهای عفونی معمولا شامل مواد تیز و برنده ، پاتولوژیک و شیمیایی هستند که در بیمارستانها پس از تولید در ظرفهایی جداگانه تفکیک می شوند اما اشکال کار اینجاست بدون آنکه بی خاطرسازی شود و یا به صورت ویژه با آنها رفتار شود تحویل شهرداری شده و مانند سایر زباله های شهری دفن می شوند و این پسماندها علاوه بر آلودگی های زیست محیطی موجب انتشار آلودگی های عفونی و تکثیر بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت می شود .

رمضانی با بیان اینکه رها سازی زباله های عفونی در اطراف شهر و روستاها یک فاجعه بزرگ زیست محیطی است تاکید کرد : بیمارستان ها و تمام مراکز درمانی که این گونه پسماندهای عفونی تولید می کنند موظف به بی خطرسازی پسماند خود هستند کاری که تاکنون انجام نشده است .

وی علت این موضوع را مربوط به هزینه می داند و اینکه بسیاری از واحدها به خاطر هزینه بالای بی خطرسازی زیر بار آن نمی روند و این سهل انگاری به قیمت جان انسان ها تمام می شود.

از نظر رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد پسماندهای عفونی حاوی عوامل بیماری زای فراوانی هستند که احتمال انتقال آلودگی در آن ها بالاست و متاسفانه بسیاری از معتادان و افراد ولگرد در محل دپوی این زباله ها حضور دارند و مواد پلاستیکی و فلزی را تفکیک می کنند و این یعنی بازگشت آلودگی به داخل شهر.

به گفته او چندین بار از سوی محیط زیست به شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان قائم (عج) اخطار داده شده و به رغم قول های مساعد برای خرید دستگاه امحاء هنوز اقدامی انجام نشده است .

***کارگران شهرداری در معرض خطر

معاون خدمات شهرداری اسدآباد با ابراز نگرانی از وضعیت موجود می گوید: متاسفانه در جریان جمع آوری زباله ها به دلیل اختلاط زباله های شهری با زباله های عفونی یکی از کارگران شهرداری به دلیل برخورد با زباله های عفونی به شدت بیمار شده است .

رحیم نوروزی، مرکز بهداشت را متولی جمع آوری زباله های عفونی می داند و به قانون پسماندها اشاره می کند و می گوید:سازمان یا نهادهایی که زباله عفونی تولید می کند خودشان هم مسئول بی خطر کردن آن هستند.

نوروزی با تاسف می گوید: روزانه بیش از 60تن زباله از سطح شهر جمع آوری می شود که بیش از چهار تن از آن را زباله های عفونی تشکیل می دهند .

سخنی که معاون خدمات شهری شهرداری نیز آن را قبول دارد این است که در حال حاضر مراکز درمانی سطح شهر زباله های عفونی خود را به جای بی خطرسازی درون مخزن های زباله شهرداری می ریزند اگرچه در این خصوص بارها با شبکه بهداشت و درمان مکاتبه شده اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی است و همچنان اختلاط زباله های عفونی با شهری خطر بزرگی برای کارگران ما محسوب می شود .

***دستگاه زباله سوز در راه است

مدیرشبکه بهداشت و درمان اسدآباد در این خصوص می گوید : ما هم قبول داریم که پسماندهای بیمارستانی تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی و محیط زیست است و تاکنون به علت برخی مشکلات موفق به خریداری دستگاه امحاء زباله نشدیم.

دکتر ذبیح اله شاهرخی ادامه داد: اما اخیرا برای تهیه دستگاه زباله سوز استاندارد اقدام کرده ایم حتی ساختمان و کاهای فنی آن انجام شده و تا یک ماه اینده این دستگاه را در مجاورت بیمارستان نصب خواهیم کرد .

وی از آغاز به کار این دستگاه تا یک ماه آینده خبر داد و گفت : طبق برنامه ریزی های انجام شده پسماند عفونی مطبها ، مراکز درمانی ، خانه های بهداشت و آزمایشگاه ها نیز برای بی خطرسازی به بیمارستان منتقل شده و توسط دستگاه زباله سوز به زباله عادی تبدیل و سپس برای حمل و دفن به واحد خدمات شهرداری واگذار خواهد شد .

شهرستان اسدآباد با 107 هزار جمعیت در 45 کیلومتری همدان واقع شده است .
منبع:ایرنا
انتهای پیام/ح

دیدگاه شما