وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 21 تير 1394 ساعت 19:56   |   کد مطلب: 15236
همزمان با روز بدون پلاستیک در همدان صورت گرفت؛
بازار تره بار همدان امروز بدون کیسه پلاستیک
بازار تره بار همدان امروز بدون کیسه پلاستیک
امروزه زباله‌های پلاستیکی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی محسوب می‌شوند و از طرفی به دلیل پرکاربرد بودن و قیمت ارزان در انواع متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش نافع،  در این میان کیسه‌های پلاستیکی یکی از پرکاربردترین این نوع مواد است و تا حدی با زندگی بشر امروز گره خورده که به جز جدایی ناپذیر زندگی‌های امروزی تبدیل شده است.

 این اتفاق در سالهای اخیر بیش از گذشته به چشم میخورد تا جایی که به هیچ فروشگاهی اعم از بزرگ و کوچک اجناس خریداری شده را در کیسه‌های پلاستیکی تحویل مشتری می‌دهد و در صورت ارائه کمتر کیسه پلاستیکی با اعتراض خریداران هم مواجه می‌شوند.

در شهر همدان نیز یک اقدام نمادین در راستای فرهنگسازی استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی در بازار میوه و تره بار همدان(سرگذر) صورت گرفته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

اجرای طرح روز بدون پلاستیک در همدان

مدیر موسسه حیات سبز سرزمین یکی از سمن‌های زیست محیطی و گردشگری استان همدان در گفتگو با نافع در رابطه با اجرای طرح روز بدون پلاستیک گفت:برنامه ای همزمان با روز بدون کیسه پلاستیک و با محوریت فرهنگسازی و  استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی به صورت نمادین در محل  فروش میوه و تره بارهمدان (سرگذر) در تاریخ 21 تیرماه ساعت 18برگزار می‌شود.

محمد سوزنچی با اشاره به اینکه  شهروندان باید با این مهم آشنا شوند که با جایگزین كردن كیسه‌های پارچه‌ای به جای كیسه‌های پلاستیكی در خرید روزانه می‌توانند به حفاظت از محیط زیست شهر خود كمك كنند افزود: در این برنامه2هزار پوستر با هزینه و همکاری شهروندان تهیه و توزیع می شود.

وی اضافه کرد: این طرح به این صورت است که تعدادی از زنان خانه‌دار در این روز خریدهای خود را بدون استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و بااستفاده از کیسه‌های پارچه‌ای انجام می دهند و از دریافت کیسه‌های پلاستیکی از فروشندگان خودداری می‌کنند و همچنین پوسترهایی را با عنوان« ممنون کیسه پلاستیکی نمیخوام »را جهت درج بر شیشه مغازه توزیع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کیسه‌های پلاستیکی امروزه تبدیل به یک معضل زیست محیطی شده‌اند یادآور شد: هدف از این اقدام اطلاع‌رسانی در خصوص استفاده صحیح و کمتر از کیسه‌های پلاستیکی و بیان پیامدهای منفی استفاده بیش از اندازه از آنها برای محیط زیست و سلامت شهروندان وهمچنین کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آن ساک‌های پارچه‌ای به جای آنهاست.

وی افزود: طبق اذعان مغازه داران سرگذر هر مغازه به طور میانگین حدود 10 کیلو کیسه پلاستیکی به مشتریان ارائه می‌دهد که با توجه به تعداد مغازه ها در این مکان میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی عدد قابل توجهی در روز می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: در راستای اجرای این طرح که به صورت کاملا مردمی اجرا می‌شود، سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان هم برای حمایت از این طرح اقدام به توزیع کیسه‌های پارچه ای رایگان در این مکان خواهد کرد.

سوزنچی با اشاره به  اینکه طبق آمار موجود هر کدام از شهروندان همدانی در روز 2عدد است گفت: روزانه از میزان 350 تن زباله تولیدی همدان 10 تن به کیسه پلاستیکی اختصاص دارد که این زباله ها غیر قابل تجزیه هستند.

وی با بیان اینکه ما با اجرای این طرح  تلاش کردیم با فرهنگ‌سازی، مردم را ترغیب کنیم تا کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند افزود:موضوع زباله و بازیافت آن یکی از مباحث بسیار مهم شهری است که حجم زیادی از فعالیت مدیران شهری را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین گفت: باید کاری کرد که مردم نسبت به این موضوع آگاه شوند و احساس مسئولیت بیشتری به زیبایی منظر و محیط زیست خود داشته باشند و همچنین دستگاههای مسئول نیز با وضع قوانین و مقررات و نظارت بیشتر در این زمینه گامی در این راستا بردارند چرا که فرهنگ سازی نیازمند برخوردهای قانونی نیز هست.

اقدام نمادین شهروندان همدانی در روز بدون پلاستیک

تعدادی از زنان خانه دار که در پارک بانوان شهر همدان فعالیتهای مختلفی در حوزه حفظ محیط زیست دارند امروز در اقدامی نمادین خریدهای خود را بدون استفاده از کیسه‌های پلاستیکی انجام دادند و به توزیع کیسه‌های پارچه ای بین مردم و پوسترهای بین مغازه‌ها پرداختند.

خانم منطقی یکی از شرکت‌کنندگان در این طرح در گفتگو به خبرنگار ما انگیزه این کار نمادین را برداشتن گامی در راستای فرهنگسازی برای استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی که آثار غیر قابل جبرانی را در محیط زیست می‌گذارد دانست.

خانم رضایی نیز یکی دیگر از فعالان حمایت از محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: انگیزه من برای شرکت در این اقدام نمادین این است که شاید با این اقدام تاثیری هر چند کوچک درجامعه بگذاریم و یک نفر را از این فاجعه زیست محیطی که به واسطه استفاده بیش از حد از کیسه‌های پلاستیکی ایجاد می‌شود داشته باشیم.

خانم احمدی نیز گفت: من با اینکه که امروز خرید چندانی نداشتم اما شرکت در این طرح را یک وظیفه انسانی در برابر محیط زیست و آیندگان می دانم از اینرو در این طرح شرکت کردم.

درادامه این طرح به سراغ تعدادی از شهروندان که برای خرید در منطقه سرگذر آمده بودند رفتیم و با آنها نیز در رابطه با روز بدون پلاستیک صحبت کردیم.

تقریبا تعداد زیادی از افراد از وجود چنین روزی در مناسبات تقویمی بی خبر بودند و برای اولین بار نام این روز را می‌شنیدند.

 آقای محمدی 50 ساله در حالی مشغول خرید میوه بود که تعداد زیادی پلاستیک یک کیلویی میوه در دست داشت که ظرفیت بیشتر ب آنها بیش از یک کیلو بود.

وی هیچ اطلاعی در مورد روز بدون پلاستیک نداشت و گفت: من هر بار که برای خرید به اینجا می‌آیم ترجیح می‌دهم هر کدام از خریدها را در یک کیسه جداگانه انجام دهم و بعد هم همه را دریک کیسه بزرگتر می‌گذارم تاحمل آن راحت‌تر باشد.

خانم صمدی 25 ساله که به همراه همسرش به خرید آمده بودن نیز تعداد زیادی کیسه پلاستیک حاوی مواد غذایی و میوه را با خود حمل می‌کردند که در پاسخ به این سوال که آیا از روز بدون پلاستیک چیزی می‌دانید گفتند: تا به حال چندین بار در شبکه‌های مجازی از وجود چنین روزی و فرهنگسازی برای استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی مواجه شدم و تا جایی که امکان داشته باشد این مساله را رعایت می‌کنم اما گاهی مجبوریم که از این کیسه‌ها استفاده کنیم و شاید هم استفاده بیش از اندازه از آنها برایمان عادت شده است.

آقای جعفری نیز گفت: در حال حاضر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مرسوم شده اما  در قدیم همه چیز را در پاکت‌های کاغذی می‌فروختند که برای محیط زیست هم ضرری نداشت.

یکی دیگر از شهروندان هم که با چرخ‌های مخصوص خرید به بازار آمده بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من اطلاعی از نامگذاری این روز نداشتم اما وقتی به خرید می‌روم اجناسی که بدون استفاده از نایلون قابل حمل و نقل هستند را بدون نایلون می‌گیرم و الان هم که چرخ خرید دارم اجناسی مثل کاهو، سبزی، طالبی، هندوانه، خربزه و ... را بدون پلاستیک تحویل می‌گیرم و کیسه‌های پلاستیکی که به واسطه خرید به منزل می برم را به عنوان کیسه زباله استفاده می‌کنم.

یکی از مغازه‌داران نیز در رابطه با  این طرح گفت: ما وظیفه داریم به مشتریانمان کیسه پلاستیکی بدهیم اما اگر این طرح فرهنگسازی شود کار بزرگی است چرا که روزانه حدود 8 تا 10 کیلو از مغازه من کیسه پلاستیکی به همراه میوه‌ها به مشتریان داده می‌شود که جدا از هزینه‌ای که برای ما دارد این کیسه‌های پلاستیکی که بسیاری از آنها از مواد بی‌کیفیت تهیه شده است وارد منازل و بعد هم وارد محیط زیست می‌شود.

یکی دیگر از فروشندگان هم به اصرار مشتریان برای دریافت کیسه پلاستیک بیشتر و بزرگتر اشاره کرد و گفت: تعدادی از مشتریان ما علاقه زیادی به استفاده به کیسه پلاستیکی دارند و گاها با ما برای دریافت آن بحث می‌کنند.

تجزیه یک تکه پلاستیک بیش از صدها سال طول می‌کشد

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه طرح"روز بدون نایلکس" امسال برای نخستین بار در همدان اجرا می شود، گفت: یک تکه پلاستیک بیش از صدها سال طول می کشد تا تجزیه شود.

بابک آزاد با اشاره به اینکه در خصوص مساله استفاده از نایلکس آموزش هایی انجام شده است، ادامه داد: از طریق پیام کوتاه به شهروندان در این رابطه اطلاع رسانی شده است.

وی با بیان اینکه نایلکس ها خطرات زیست محیطی فراوانی دارند، بیان کرد: در روز 21 تیرماه امسال مناطق گردشگری مانند گنجنامه از وجود نایلکس پاکسازی می شود.

وی عنوان کرد:با توجه به اینکه در حال حاضر با کمبود منابع روبه‌رو هستیم، مصرف زیاد نه تنها باعث اتمام منابع می‌شود، بلکه از طرفی دیگر محلی برای دفن زباله باقی نمی‌ماند. بنابراین فرایند بازیافت نه تنها در حفظ منابع مهم است، بلکه باعث حفظ محیط زیست نیز می‌شود.

وی افزود: روزانه به طور میانگین 300 تا 350 تن زباله خانگی در همدان دفن میشود و به طور میانگین روزانه 700 سرویس 10 تنی نیز در همدان زباله خاک و ضایعات ساختمانی  که سهم هر شهروند در تولید زباله 800 گرم در روز است  که بخشی از این مقدار بازیافت می‌شود.

فعاليت بيش از چهار بازارچه ميوه‌ و‌ تره‌بار همدان در روز بدون کیسه پلاستیک

مديرعامل سازمان ميادين ميوه‌ و‌ تره‌بار شهرداري‌ همدان نیز از فعاليت بيش از چهار بازارچه ميوه‌ و‌ تره‌بار در روز بدون نايلکس خبر داد.

محمد قدیمی با بيان اينکه روز بدون نايلکس با برنامه‌هاي از پيش تعيين شده‌اي برگزار مي‌شود، گفت: برنامه‌هايی از سوي اين سازمان براي شهروندان در نظر گرفته شده تا در ترويج فرهنگ عدم استفاده از نايلکس بتوانيم سمت و سوي مناسبي را انتخاب کنيم.

وي در اين باره ادامه داد: اين موضوع باعث مي‌شود تا شهروندان در استفاده کردن از نايلکس دقت نظر بيشتري داشته باشند.

قدیمی اضافه کرد:همچنين با اجرای اين برنامه‌ها مي‌توانيم فرزندانمان را نيز با اين فرهنگ و عدم توليد پسماند آشنا کنيم.

وی به ظرفيت سازي بالاي سازمان ميادين ميوه‌ و‌ تره‌بار در اطلاع‌رساني و پرداختن به اين موضوع اشاره کرد و افزود: روز بدون نایلکس، به منظور ارتقا سطح آگاهی شهروندان با چگونگی تفکیک زباله های نایلکسی و کاهش مصرف ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف برگزار می‌شود.

استفاده نکردن از کیسه پلاستیک نیازمند فرهنگ سازی است

با توجه به آنچه در این نوشتار آمده است؛ می توان گفت اگر هر شهروند تا جای ممکن در خریدهای روزانه خود از دریافت کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنند و یا به همراه داشتن ساک دستی و کیسه پارچه‌ای کلا از دریافت کیسه پلاستیکی خودداری کند روزانه مقدارقابل توجهی از مصرف این کیسه‌ها کم خواهد شد.

آنچه در از این رهگذر مهم به نظر می‌رسد آنکه؛ استفاده از زباله‌های پلاستیکی و به خصوص نایلکس آنچنان با زندگی شهری امروز عجین شده است که روزانه با هر خرید تعداد زیادی ازآنها وارد خانه هایمان می‌کنیم و ما بدون هیچ احساس مسئولیتی آنها را در بین زباله ها قرار می‌دهیم اما غافل از اینکه هر کدام از این کیسه‌های پلاستیکی که خیلی از آنها بدون ضرورت مورد استفاده قرار گرفته‌اند صدها سال طول می‌کشد تا دوباره به طبیعت برگردد و در واقع با ورود این کیسه‌های پلاستیکی سهمی در به وجود آمدن یک فاجعه زیست محیطی داریم چراکه این کیسه‌های پلاستیکی از مواد غیر قابل تجزیه‌ای تشکیل شده‌اند که تا سالها در محیط زیست باقی می‌مانند و علاوه بر چهره نازیبایی که به منظر و محیط زیست می‌دهند آسیبهای غیرقابل جبرانی به آن وارد می‌کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما