وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 21 آبان 1393 ساعت 11:10   |   کد مطلب: 10852
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: گونه نادر و کمیاب 'سیاه گوش' در منطقه شکار ممنوع کرفس شهرستان رزن استان همدان مشاهده شده است.

به گزارش نافع، سید 'عادل عریی افزود: به دنبال دریافت گزارش هایی مبنی بر وجود یک گونه جانوری شبیه به پلنگ در منطقه شکار ممنوع کرفس ماموران یگان حفاظت محیط زیست رزن بعد از بررسی متوجه حضور یک گونه نادر از خانوده گربه سانان در این منطقه شدند.

وی اظهار کرد: یک قلاده سیاه گوش پیش از این در سال 84 در یکی از مناطق حفاظت شده همدان دیده شده بود همچنین سال 91 لاشه این گونه کمیاب در یکی از مناطق رزن دیده شده بود.

وی با ذکر اینکه سیاه گوش از گونه های نادر و کمیاب تنوع زیستی ایران است بیان کرد: گربه سانان به علت قرار گرفتن در راس هرم غذایی از مهمترین گونه های جانوری به شمار می روند چراکه نقش مهمی در برقراری تعادل برای سایر گونه ها دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: وجود سیاه گوش در یک منطقه بیانگر سلامت آن زیستگاه است چون این امر پویایی آن زیستگاه برای زندگی گوشتخواران و گیاه خواران را نشان می دهد.

عربی اضافه کرد: گونه سیاه گوش بسیار خجالتی و محتاط است ولی ترسو نیست و به علت داشتن این ویژگی ها به دور از محیط و جوامع انسانی به تنهایی زندگی می کند .

وی افزود: این پستاندار تغذیه مورد نیاز خود را از شکار گیاهخوارانی چون خرگوش، قوچ و میش و کل و بز به دست می آورد و بیشتر اوقات شب هنگام از زیستگاه خارج می شود و روز هنگام نمی توان اینگونه را یافت.

وی اظهار کرد: گونه سیاه گوش دارای خال های سیاهی بر روی بدن است که از دور ظاهری همچون پلنگ دارد با این وجود این گونه گوشتخوار به انسان حمله نمی کند.

گونه پستاندار سیاه گوش دارای پهلوهای کشیده، پاهای بلند ، بدن نسبتا کوتاه، دم کوتاه و وزن 18 تا 30 کیلوگرم است و موهای بلند روی گوش و بدن خالدار از ویژگی های بارز این گونه حیوانی است.

شهرستان رزن در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر همدان قرار دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر.ح

دیدگاه شما