وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1393 ساعت 12:35   |   کد مطلب: 9402
رقابت ثنا و ثمین با باربی و بتمن
حالا که کم کم بوی ماه مهر در کوچه پس کوچه ها می پیچد بازار نمایشگاه های عرضه لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه هم حسابی داغ شده است.

بازارهایی که اگر سری به آنها بزنید می توانید شاهد رقابت سخت نوشت افزار ایرانی اسلامی با نوشت افزارهایی با تصاویر شخصیت های پویانمایی های غربی باشید.

 

روزی روزگاری دفتر مشق ها فقط در دو طرح و با دو یا سه رنگ، صورتی، آبی و سبز عرضه می شدند؛ آن روزها اما تلویزیون ها هم اغلب سیاه و سفید بود و شخصیت های کارتون ها هم مثل دفتر مشق ها رنگ و رویی نداشتند.

 

رفته رفته که جعبه جادو رنگ و رویی پیدا کرد و پای رایانه و بازی های رایانه ای به خانه ها باز شد، بچه ها با شخصیت های تازه ای مواجه شدند که انگار از دل رؤیاهای کودکانه شان بیرون آمده بودند.

 

همین مسأله موجب شد تا شخصیت های انیمیشنی و بازی های رایانه ای آنچنان در میان بچه ها و حتی گاهی بزرگترها محبوب شوند که بیایند و روی نوشت افزارها و کیف و کفش مدرسه بنشینند.

 

نکته قابل تأمل در این میان بومی نبودن قهرمان هایی است که گاهی وقت ها پیام های خوبی را هم در ذهن کودکان و نوجوانان ما القا نمی کنند.

 

حالا چند سالی هست که نوشت افزار ایرانی- اسلامی با طرح های متنوع برای مبارزه با شخصیت هایی نظیر باربی، بتمن، مرد عنکبوتی، انگری بردز و... به میدان آمده اند؛

 

ثنا و ثمین، سینا، دارا و سارا نمونه هایی از شخصیت هایی ملی هستند که برای نشستن بر روی نوشت افزار و لوازم التحریر به میدان آمده اند، اما مشکل اینجاست که بچه ها این شخصیت ها را نمی شناسند و همین مسأله است که این نبرد را پیچیده می کند.

 

حتی اگر بچه ای باشد که از درس و مدرسه خیلی دل خوشی نداشته باشد، خرید کیف و دفتر مدرسه می تواند او را به اشتیاق آورد.

 

با دیدن اشتیاق کودکانی که برای خرید به نمایشگاه آمده اند حس می کنید شور و نشاط در زیر پوستتان تزریق شده است، با وجود این اگر به انتخاب بچه ها دقت کنید متوجه خواهید شد کمتر پیش می آید که بچه ها خودشان به سراغ ثنا و ثمین یا سینا بروند.

 

'سولماز' دختر کوچکی است که به گفته مادرش به کلاس اول می رود و با اشتیاق زیادی روی پنجه های پا می ایستد تا قدش به میزی که نمونه های دفتر و لوازم التحریر روی آن پهن شده برسد.

 

وقتی چشمش به تصویر باربی می افتد با اشتیاق آن را به مادرش نشان می دهد و می گوید که از این دفترها می خواهد، مادر اما یکی دو تا از نمونه های طرح های ایرانی را برداشته و به دخترش نشان می دهد. 'سولماز' انگار از این مدل ها هم بدش نیامده و در نهایت مدل های ایرانی اسلامی لوازم التحریر را می خرد.

 

مادر سولماز درباره میزان رضایتش از طرح های ایرانی اسلامی می گوید: این طرح ها خیلی بهترند و شخصیت هایشان از لحاظ ظاهری هم که شده به ما شبیه ترند اما کافی است تا بچه ها لباس سیندرلا را ببینند، طبیعتاً این لباس در نگاهشان جذاب جلوه می کند و دلشان می خواهد مانند آن را داشته باشند در حالی که شیوه آرایش و پوشش این شخصیت ها با فرهنگ ما سازگار نیست.

 

'مهرداد' هم نوجوانی است که در کنار غرفه عرضه لوازم التحریر ایرانی اسلامی ایستاده و در حال بررسی دفترهایی با طرح شهدا است.

 

وقتی نظرش را درباره دفترهایی که در دست دارد می پرسم، می گوید: خیلی خوب است که شهدا به عنوان قهرمانان کشورمان به ما معرفی شوند.

 

از صحبت های این نوجوان می توان دریافت او شهدایی همچون شهید بابایی یا شهید چمران و شهید باقری را بهتر می شناسد و فیلم شهید بابایی را همیشه می دیده است، به همین خاطر هم حالا دفتر با عکس این شهید را انتخاب می کند.

 

آقای علوی هم که حدوداً 45 ساله به نظر می رسد انگار از وضعیت قیمت های لوازم التحریر عرضه شده در این نمایشگاه چندان راضی به نظر نمی رسد.

 

وی تأکید می کند: شما سری به بازار بزنید راحت می توانید با قیمتی بسیار پایین تر از این نمایشگاه لوازم التحریر بچه ها را تهیه کنید.

 

بنا به تأکید وی باید از نوشت افزارهایی با طرح های ایرانی و اسلامی حمایت شود چرا که حتی در داخل مترو دفتر و جلدهایی با طرح های باربی و دیگر شخصیت های انیمیشن های خارجی به قیمت هایی بسیار مناسب به فروش می رسد و این می تواند رقیبی جدی برای طرح های ملی نوشت افزار باشد.

 

خانم رضایی که به همراه دو فرزندش برای خرید نوشت افزار آمده اما از عرضه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ناراضی است.

 

وی می گوید: در تمام این نمایشگاه که بگردید تنها برخی از فروشگاه ها لوازم التحریر با طرح های ایرانی اسلامی دارند آن هم تنوع مناسبی ندارد.

 

به غرفه های عرضه نوشت افزار با طرح های شکرستان و شخصیت های کلاه قرمزی و پسرخاله که می رسیم وضعیت کاملاً فرق می کند، غرفه شلوغ است و تقریباً هم بچه ها لبخند رضایت بر لب دارند و هم پدر و مادرها.

 

دلیل موفقیت این طرح ها را می توان در این مسأله یافت که بچه ها کلاه قرمزی، پسرخاله و شخصیت های شکرستان را می شناسند اما برخی از شخصیت ها را تاکنون ندیده اند و این اولین بار است که چهره هایی ناآشنا را بر روی دفتر، کیف و لوازم تحریر می بینند و همین مسأله موجب می شود تا برایشان جذاب نباشند.

 

بعید به نظر می رسد این تصاویر در نبرد با باربی و بتمن پیروز شود.

 

زهرا چیذری

دیدگاه شما